Hop til indhold
  • 0

Lk Ihc Wireless Lysdæmper Montering


AndreasFalk
 Share

Spørgsmål

Hej :-)

Hvordan skal en LK IHC Wireless Lysdæmper 250 w monteres når jeg vil have den til at sidde i/ved tavlen? det er til et hus med IHC og det er til at dæmpe LED Spots.

Er det korrekt forstået at Batteritrykket afsender en ordre til IHC Controlleren i tavlen (trådløst), som videresender (trådløst??) til Lysdæmperen som "åbner" så fasen går igennem mellemledningen ud til spots'ene så lyset tændes f.eks?

Er HELT ny omkring IHC så håber i kan/vil forklare mig dette :-)

Mvh Andreas

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det er helt korrekt forstået.

Den skal bare ind imellem fasen og lampen, så virker den.

Bemærk dog der skal være belastning (pære) på når du linker den, da den lever af læk/snyltestrøm.

Selve den praktiske montering kommer an på din installation, men de fleste montere dem bare i et underlag ved siden af tavlen. Evt. i kanaler, hvis man har flere/mange.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mange tak for det fine og hurtige svar! :-)

Jeg kunne godt tænke mig svagstrømstryk i hele huset, som giver ordre til Controlleren, som får output-modulerne til at tænde og/eller dæmpe de forskellige spots som de nu skal :-).

Men jeg har bare læst at i stedet for at bruge F.eks ELtako tavlelysdæmper, er det bedre at bruge LK's wireless lysdæmper, for de er mere kompatible med controlleren. (Så man kan se i Viewer om spots er tændt eller slukker F.eks)

Er det nemt at få batteritrykkene til at snakke med Controlleren ? :-)

Mvh andreas

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er igang med at lave en mappe samt word dokument med alle IHC produkter med lidt information omkring dem samt link til lk katalog og link til hvor de kan købes med dertilhørende datablade og monteringsvejledninger. Jeg kunne bare ikke lige finde noget omkring de wireless lyddæmpere når de skulle dæmpe LED via IHC Controlleren! :-)

Jeg takker mange gange for din gode hjælp! :-)

Mvh andreas

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Andreas

 

Inden du investerer i det hele, så undersøg grundigt om det LED-lys du planlægger at købe lader sig dæmpe ordenligt. I modsætning til LED lader halogen/glødelamper sig altid dæmpe og det på en "pæn" måde. Selvom LED-producenterne skriver, at mange af deres produkter er dæmpbare, så viser det sig i praksis, at det ofte er med forbehold.

 

Jeg har brugt rigtigt meget tid (og penge på test af lyskilder) på at undersøge mulighederne for at skifte halogen-lyskilderne på de 18 styk 250W LK unidæmpere vi har, ud med LED. De problemer man støder ind i er:

 

- selvom markedet for dæmpbare LED-lyskilder er stort, så er det væsenligt mindre end markedet for ikke-dæmpbare LED

- langt de fleste dæmpbare LED dæmper koldt, dvs. det dæmpede lys ser gråt og kedeligt ud

- mange dæmpbare LED begynder at flimre når de dæmpes kraftigt

- LED har i visse tilfælde en lav Ra værdi

- LED har i visse tilfælde en vis opstartstid som kan være generende

- LED fylder i mange tilfælde fysisk mere end klassiske halogenlyskilder, hvilket begrænser udvalget

 

Det der efter min mening er pinefuldt, er at der faktisk FINDES LED-lyskilder som er fri for flere af ovenstående børnesygdomme, men ingen som klarer frisag hele listen ned. Jeg har i hvert fald ikke set dem for f.eks. halogenspots (f.eks. GU4 MR12).

 

Og ift. LK unidæmpere, så husk at der en minimumsbelastning på 20W.

 

Venlig hilsen

Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Jens

 

Jeg har heller ikke kunnet finde nogen tilfredsstillende til 12V, GU5.3 mener jeg de hedder.

Så indtil videre beholder jeg halogen, da det er suveræn god belysning. Og jeg er uvidende om hvor meget strøm de egentlig sluger, da de altid er dæmpet.

 

Men men men, jeg har rør ud til alle spots, og overvejer at bygge om til 230V spots, da dem jeg har prøvet på 12 er HELT udelukket.

Hvilken lyskilde fandt du bedst i din test på 230V?

 

Ligesom dig, så lægger jeg vægt på at de kan dæmpes meget, og har gyldent lys dæmpet, og med god farve gengivelse. Samt INGEN flimmer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Jesper

 

Jeg må tilstå, at jeg ikke har fundet noget som helst LED som kan dæmpes i samme kvalitet som halogen. Tror jeg venter 5 år og tjekker markedet igen - det skal nok komme.

 

Af den grund kører alt på halogen herhjemme. Det meste er 12V halogen GU4 MR12 med elektriske transformatorer foran. Der er også et tilfælde af 12V GU5.3 med jernkernetransformatorer pga. lange ledninger, og nogle 230V halogen spots.

 

Udenfor til pullerterne i indkørslen er der anvendt energisparepærer fra - IKEA(!). De tænder først efter et halvt sekund når det er koldt, men de kan dæmpes hele vejen ned, og har faktisk et udmærket lys, nu det er udenfor. De 10 lyskilder har virket upåklageligt i 3 år.

 

Mvh Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok