Hop til indhold

Elektrikere Er Uenige…..? Jording Af 2 Tavler.


 Share

Recommended Posts

I forbindelse med renovering af stueetagen skal der laves en ny tavle i kælderen, den oprindelig tavle sidder på 1. sal og nu er der forskelige meninger om jordring.

Begge tavler bliver forbundet til jordspyddet, men vores tidligere elektriker ville også forbinder de 2 tavler indbyrdes, altså som en trekant. Vores nye elektriker siger at det er en dårlig ide og at det ikke er tilladt??

 

Hvad siger I?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan ikke se at det skulle være ulovligt at forbinde de 2 tavler. Tværtimod vil det jo være fungere som en potentialudligning mellem de 2 tavler, hvilket i sig selv er et godt argument.

Jeg vil måske synes at det er i overkanten, men man kan jo starte med at måle forskellen, og så vurdere om en potentialeudligning er nødvendig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis det er tavlen på 1 salen der skal føde den nye i kælderen med strøm, skal i jo bare ligge f.eks et 5*6mm2 fra den gamle til den nye. Så kommer jorden jo med. Når der så bliver koblet en ny installation på den nye tavle, og der slutteligt bliver lavet SKS, ser man hurtigt når overgangs modstanden skal måles div. Steder, om jorden er god nok. Det tror jeg.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er ret overbevist om at det nye elektriker har ret - man må ikke lave to jordforbindelser mellem de to tavler, hvilket du jo går når du både trækker til jordspyd og indbyrdes.

 

Jeg kan ikke lige finde dokumentationen for dette, men forklaringen, så hvidt jeg husker, er at der netop kan opstå en potetialeforskel når du har to forbindelser. Jeg er dog ikke elektriker, så hæng mig ikke op på det.

 

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_loop_(electricity)

Link til kommentar
Del på andre sites

Rent installations teknisk er det ikke noget problem. Den nye tavle i kælderen sidder kun få meter fra jordspyddet og det er et 5 x 6mm2 der er trukket mellem de 2 tavler. Elmåleren sidder på 1. sal og det er herfra strømmen til undertavlen i kælderen skal komme fra.

Jeg ville jo også tro at det var god potentialudligning og en ekstra sikkerhed hvis en jording skulle bliver beskadiget. Men hvad ved jeg? :huh:

Link til kommentar
Del på andre sites

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok