Hop til indhold

Yale Doorman


Clemen
 Share

Recommended Posts

 

Prøv at kigge i denne tråd

 

http://www.ihc-user.dk/forum/topic/3263-projekt-nyt-hus-med-ihc/page-2?hl=doorman

 

Det du linker til er jo ikke selve låsen, men en kommunikationsbox til Verisure, og for at benytte den App, skal der oprettes et abonnement hos Verisure.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 months later...

Hej med jer, jeg er på igen.


 


Styringen af Yale Doorman via IHC, er lavpraktisk men fungere indtil et evt. 3.parts modul måtte se dagens lys, hvis det skulle ske.


 


Jeg bruger en standard yale doorman single point eller mulitipoint UDEN Verisure abb. som foriøvrigt er gratis når kun har doorman uden deres alarm, sælger selv begge dele, da jeg arbejder i Låsepartner københavn.


 


Men kort og godt, tager jeg et standard Yale radio modul og en fjernbetjening til yale doorman


 


Doorman fjernbetjeningen splitter jeg af bygger en spændingsregulator på som erstatning for knapcellerne, til hvilken som helst kilde der nu passer.


 


En af de 4 fysiske knapper på yale doorman fjernbetjeningen loddes af og erstattes med ledninger.


 


En hvilken som helst relæfunktion fra vilkårligt udstyr vil nu kunne styre Yale doorman trådløst.


 


Jeg bruger det oftest sammen med alarmer fra forskellige producenter som Siemens SPC og Jablotron OASIS, så jeg kun skal rende rundt med en fjernbetjening til alarm og hoveddør.


 


Jeg kunne forestille mig det samme kunne gælde for IHC, men decværre ikke mere avanceret end et åbnesignal indtil videre.


 


mvh Dex.


Link til kommentar
Del på andre sites

Super godt med frisk Info Dex . Jeg havde selv præcis den løsning i tankerne, også for at kunne lave fn "centrallås" løsning af mit hus/garage. Jeg har bare nogle tanker omkring det.

1. Skal man selv hive håndtaget op hør døren kan låses med de tre paler? Har man været i garagen flere gange i løbet af dagen, er håndtaget ikke vippet op når der skal låses.

2. Kunne man lave med signal fra låsen til IHC, så når man låser døren op kan alarmen etc slå fra? Det er jeg med på ikke kan gøres via fjernbetjeningen? Kan en remote nå flere føre i samme hus, eller skal man have en der er kodet til hver dør?

3. Hvordan deaktiverer man indvendigt greb så svinene ikke kan bruge døren som flugtvej hvis de stikker af med min sofa og seng?

4. Har du en god IHC-vennepris på et sæt med trepunktslåsen og den modded remote, og det modul der skal isættes låsen for at være til remote mig bekendt?

Det var en længere smøre men jeg er altid nydkærrig på ny teknik

Hej Bjarne

 

Hvis vi napper den fra starten af  :)

 

1. desværre skal man ved multipoint såvel doorman som mekanisk, ALTID hive op i håndtaget for at låse døren, næsten alle almindelige døre i kongeriget er med multipoint låse da træet er i for dårlig kvalitet, har ikke tørret længe nok og stigende krav til trykprøvning af nyere huse osv. at det derfor er nødvendigt at holde døren på plads med tre fikseringspunkter, det har INTET med sikkerhed at gøre, medmindre man undtagelsesvis er i besiddelse af en multipointlås med det vi kalder sikkerhedskolber, som er nogle store lede hærdede kroge i top og bund, men det er en meget lille procent del der har det, da man specifikt skal be om det når man bestiller døre og vinduer mm.

 

2. en Yale remote kan styre op til 5 døre af gangen så vidt jeg husker, er der problemer med rækkevidden ved jeg også lidt om antenner så man booster den lille remote's rækkevidde en del.

Mener du et lukke signal fra låsen retur til IHC? så er svaret pt. nej, eneste mulighed er en magnet i døren eller/og en mikroswitch i slutblikket, så kan du får en fortrådet tilbagemelding til IHC om at døren er lukket og låst.

 

3. Indvendigt greb deaktiveres med udesikring som aktiveres med en lille skyde kontakt i kanten af låsen "stolpen" som man klikker op inden man går.

Når denne er klikket op fortæller låsen at den er blevet udesikret og at du skal vise en brik til døren når du låser, da du skal verificere at du vil aktivere denne funktion og at du ved at du er sidste man på stedet. Funktionen resetter sig selv tilbage til normal ved næste autoriseret åbning med remote eller brik.

 

4. Ja handle kan vi altid, jeg skal lige have regnet stumperne sammen. skal remoten være 12 eller 24 VDC forberedt ?

 

Jeg sælger gerne enhederne, låsene osv. til en fornuftig pris, i dette forum, men det vil altid blive faktureret igennem Låsepartner hvor jeg arbejder, så er i også sikret jeres garanti mm. og jeg ender ikke med håret i postkassen nogen steder, det håber jeg du/i har forståelse for  :)

 

/Dexter

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for fine svar. Jeg uddyber lige lidt mere.

1. Så låsen kan først låses fra centralhold når jeg har været rundt ved alle døre om aftenen og vippe mine dørgreb op? Og derefter koble min alarm i nattilkobling (PowerMax Pro via tastatur eller app)? Eller låser låsen alligevel bare med en lidt utæt dør? Jeg troede faktisk at det var et Skafor krav.

2. Det jeg var lidt nyskærrig på var at hvis jeg låser mig ind via kode eller brik, så ville jeg gerne at jeg fik et "vallideret" / "kode ok" signal som jeg kunne bruge til at slå alarmen fra og låse de andre døre op med. Hvis en tyv brækker karmen op ville din skitserede løsning ikke kunne anvendes, for så går det ikke at alarmen kobles fra .

3. Hvis jeg kun vil låse via kode eller fjernbetjeningen kan jeg så ikke sætte dørerne i udelås? Hvis jeg er nødt til også at have en brik med rundt, skal jeg jo nok vise den til alle dørerne i huset og de låser samtidig... Kan jeg det

4. 24 vdc. Og super fedt at vi har en på forummet der ved en masse om disse låse, dom vi en mange der drømmer om . Ja vi kører jo straigt stil, rabat på faktura'en er også rabat .

PS findes der et andet ptodukt der kan det jeg efterspørger? Jeg havde set en boltlås en gang. Men det er nok også noget hø, den skas så monteres uden på døren (på hængsel siden).

Igen mange detaljer, håber det er ok.

 

Fyr løs:)

1. Yale Doorman er ikke F&P godkendt endnu, men den følger deres retningslinjer og er anerkendt af forsikringsselskaberne, ellers ville Ruko aldrig gå ud med en sådan lås til privatmarkedet, personlig erfaring er at en Yale Doorman er meget mere sikker end selv den sikreste Ruko nøglelås som kan brydes op på under 5 min med alm. håndværktøj, en Yale doorman er der ikke mange ting at angribe hvis den er monteret rigtigt, de gange jeg har haft testet dem kan det tage mig op mod en time at komme igennem låsen, hvis den er UDESIKRET gider jeg ikke engang forsøge at bryde den op da det meste af døren omkring låsen ødelægges.

Låsen kan ikke låse hvis håndtaget ikke har været en tur op  :( så eneste måde med multipoint låse er at bruge autolås og vippe håndtaget op en tur så de låser.

2. Nix ikke som det er idag  :( men jeg søgte jobbet hos Yale i London, som udvikler for 3 part integration til Yale Doorman, men stillingen blev ikke til noget, jeg havde straks gået efter en slags multiboks med Z-wave, zigbee og fortrådet in/out puts, (Jeg arbejder i samme koncern som Yale) men de har gang i integration med forskellige systemer, så måske fremtiden bringer noget, ellers laver jeg det sgu selv  :)

3. Udelås kan kun ske pr. dør og kun udefra.

4. ok, jeg ser på det.

Nej lad være med at prøv noget andet ude på markedet en Yale Doorman....

1. Yale Doorman passer til det skandinaviske marked, også mht. sikkerhed og brudstyrke.

2. Der kommer flere nyheder fra Yale doorman, vi er allerede oppe på v.2.0 med en lås i kender idag.

3. eneste alternativ er magnetlåse (lidt dyr) eller motorlåse (meget dyr) kombineret med adgangskontrol eller IHC... men fælger stadig F&P retningslinjer og EU norm standarder for brand og sikkerhed.

PS: Jeg har været låsesmed siden jeg var 7 år, så mit kendskab indenfor mekanisk og elektromekanisk sikkerhed i og omkring døren er rimelig omfatende, og jeg elsker gadgets, adgangskontrol, videovervågning og alarmer  :) jeg er ikke elektrikker eller ingeniør men er dog opvokset med min papfar som er svagstrømsingeniør og værktøjsmager så jeg har en bred viden om en masse nørde ting der strækker sig fra astrofysik til bilmotorer og vedvarende energi i forskellige afskygninger.... men mangler ofte noget viden i en masse gråzoner mellem elektrikker og f.eks. VVS i forhold til f.eks. vedvarende energi og sådanne ting... men elektrikker IHC delen regner jeg med at kunne suge her i forummet  :) Undskyld min livshistorie, men så giver min tværfaglige viden måske lidt mening....

Link til kommentar
Del på andre sites

3. eneste alternativ er magnetlåse (lidt dyr) eller motorlåse (meget dyr) kombineret med adgangskontrol eller IHC... men fælger stadig F&P retningslinjer og EU norm standarder for brand og sikkerhed.

 

Hej Dex - følger interresseret med i denne tråd. Findes der en løsning, så du kan kombinere en magnet/motorlås med trepunktslåsning? Jeg spurgte en låsesmed for nogle år siden, men uden held.

Link til kommentar
Del på andre sites

Den elektromekaniske 3-punkts aflåsning har jeg brugt på bla. Københavns kommunes skoler, så den findes i høj grad, da de af uransagelige årsager har fået deres nye indgangspartier leveret med 3 punktslåse... Meget børnevenligt ;)

Hvilken dør og lås/ model er det du har, så kan jeg hurtigt finde løsningen til dig...

/Dex

Link til kommentar
Del på andre sites

Dex. Jeg har en terassedør med 3 låsestifter, kan man få noget elektrisk til den, og så fjernehåndtag helt?

At fjerne håndtaget eller dørgrebet kan gi lidt bøvl mht at skubbe/hive i døren og det giver streger og meget skidt og snavs på de fine døre når gæster og børn bruger deres beskidte naller direkte på døren ;)

http://www.g-u.com/en/door-technology/multi-point-locks/timber-and-steel-doors/self-locking/secury-series-21.html låsen du søger er i denne serie, der er alle de funktioner du søger med åbning/lukning og elektronisk tilbagemelding om lukket og låst dør....

/dex

Link til kommentar
Del på andre sites

Dextor - du har rimeligt meget styr på det med låse :)

Kan jeg på min terassedør ikke udskifte låsekassen samt greb mm. med en yaledoorman stanglås? - når jeg måler efter så passer det fint med kolvensplacering 1 og 2 samt dørgrebshøjde?

Sagtens, det er også meget billigere og 90% ligeså godt som en "rigtig ellås" de sidste 10% er at have åbne/låse status og styr på alle i/o fra lås og dør mht. Varmestyring, alarmstyring og andet godt.

Et par modificeret Yale doorman fjernbetjeninger og er par ledige output på ihc'en så er man rimeligt langt.

Jeg tror sgu jeg laver nogle tekniske koncept tegninger, så der er visualiseret, så ka IHC eksperter komme med kritik af tegningen mht. Outputs og programmering mm. Så retter vi det til også ;) vidensdeling tror jeg det hedder *lol*

Link til kommentar
Del på andre sites

Lidt forskelligt om Yale Doorman.

 

Yale Doorman MPL

http://shop.ruko.dk/3-1-1.asp?id=11944&groupid=1573

 

Valg af den rigtige Doorman MPL "Multi Point Lock"

http://www.yalelock.dk/Yale/yalelockDK/Manual/Brugermanualer/YD_MPL_vejledning.pdf

 

Yale Doorman alm.

http://shop.ruko.dk/3-1-1.asp?id=11619&groupid=1573

 

Yale fjernbetjening

http://shop.ruko.dk/3-1-1.asp?id=11621&groupid=1574

 

Yale fjernebetjenings modul

http://shop.ruko.dk/3-1-1.asp?id=11908&groupid=1574

 

Jeg regner med senere på ugen at have nogle IHC-User Yale doorman priser på plads, som jeg smider op her på siden, så kan i lure lidt på priserne men jeg er rimelig sikker på de er konkurrencedygtige.

 

Tegninger mm. mht. modificering så smider jeg nogle tegninger op inden for de næste 14 dage

Link til kommentar
Del på andre sites

Så er der lidt nyt mht. priser

 

Yale Doorman MPL "Multipoint lås" 2993.- inkl. moms.

Yale Doormen alm. 2035.- inkl. moms.

Yale Fjernbetjenings modul 393.- inkl. moms.

Yale Fjernbetjening 549.- inkl. moms.

 

Priserne er eksklusiv forsendelse

Priserne er ved afhentning i vores butikker i enten Valby eller Herlev, da jeg prøver at få presset prisen mest muligt, med så lidt ekspeditions omkostninger som muligt.

 

Butikker:

 

Låsepartner København

Vesterlundvej 20

2730 Herlev

 

Låsepartner Valby

Følager 2

2500 Valby

 

Til jer i Jylland osv., finder jeg også ud af noget med forsendelsen :)

 

Priserne gælder indtil videre, jeg må dog tage forbehold for trykfejl og prisstigninger mm. på vegne af Låsepartner og vores salgsbetingelser:http://citylaase-cityalarm.dws1.dk/betingelser.html

 

Skriv lige til mig mht. til afhentning, da jeg lige skal forberede vores butikker på prisaftalen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vbox låser enheden så du kun kan bruge den sammen med Verisure appen, på godt og ondt.

 

Jeg har setuppet kørende som demo, virker super men kan ikke spille med noget der lugter af integration, medmindre man har verisure alarm i hele hytten... så begynder det at blive lækkert, men setuppet, tror jeg deværre ikke er tiltænkt dette fora, det er for simpelt og lukket :)

 

Vi sælger også Verisure + de tilhørende bokse :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad tager du for vbox, min plan var egentligt at prøve at reverse enginere lidt på trafikken fra / til den, for at se om jeg kan bruge det til noget.

 

Primært fordi den også kan låse, låsen, og så vidt jeg kan forstå kan den forbindes til flere låse, hvilket fjernbetjeningerne ikke kan.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har her prøvet at skitsere hvad Verisure Doorman med VBOX er, kontra en alm. Yale Doorman løsning med Yale's egen fjernbetjening, og hvordan det egentlig hænger sammen.

 

Spørg endeligt ind, så kan jeg gå i dybden med de enkelte spørgsmål, ellers bliver det et meget langt og tørt indlæg.

Doorman fjernbetjening copy.pdf

Doorman fjernbetjening VBOX copy.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

Lidt nyheder:

Jeg er ved at bestille nogle amerikanske Yale doorman moduler hjem, som muligvis passer i den skandinaviske Yale Doorman så at låsen kommer til at understøtte Z-wave, det burde være et skridt i den rigtige retning?

 

Om ikke andet kunne man interface sig til nogle I/O's som kan smides på IHC? eller forsøge sig med http://www.electronichousekeeper.com/electronichousekeeper/(S(as0tou45pgdj5k25mzaktv45))/ShopProductInforCard.aspx?Product=4438 

 

Så kunne det åbne en mulighed for at få flg. I/O's fra døren:

Status for lukket og/eller låst

Sætte døren åben

Fjernåbne døren

Styre hver dør individuelt

 

Ovenstående er IKKE bekræftet eller testet, men helt klart nogle ting, jeg vil prøve at finde en løsning på.

 

Igen kom endeligt med nogle indspark :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Lidt nyt....

Har til min store skuffelse netop opdaget at der er to Z-wave standarder, en EMEA & AMERICAS frekvens :(

Og det grej der på nuværende tidspunkt er på vej over atlanten er jo selvfølgelig US udgave, Yale Doorman Z-wave samt Vera Light gateway til opstart og styring.

Håber det måske kunne være multi frekvens for doorman modulet.

Alternativt må vi til at grave lidt i noget reverse Engineering hvis mine kollegaer på Ruko ikke må hoste op med nogle doorman I/O's

Kunne være fristet til at lave en IHC wireless dims der kunne passe i et doorman modul, så kan man bruge IHC nøglerings remote osv.

Koden/frekvensen for IHC wireless er åbenbart blevet kortlagt af dem her http://thebridgekeeper.com da der bygger på en eller anden ældre wireless standard.

Jeg talte med firmaet der står bridgekeeperen som bliver noget af en tryllestav mht. Kommunikation på tværs af elle tænkelige standarder.

Nogle der har kreative forslag til at klone et IHC output relæ og input modul for indbygning? Selvom der står noget med at de ikke anbefaler langvarig NC påvirkning på input modulet, f.eks. For dørstatus?

Jeg er åben for forslag, for en god fornuftig løsning til fælles glæde ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok