Hop til indhold
  • 0

Funktionsblok Til Styring Af Udelys På Skumringsrelæ


Jeno
 Share

Spørgsmål

Hej, 

 

Er der nogen der kan hjælpe med en anvendelig FB til udelys - styret på et IHC skumringsrelæ?

Jeg har leget med "Udelys" FB'en - men denne baserer sig dels på en PIR (har jeg ikke). 

 

Er der en anden FB jeg bør bruge, eller kan nogen fortælle hvad jeg skal rette i "udelys" FB'en for at overholde følgende: 

- Når det er "mørkt nok" skal skumringsrelæ tænde for udelys.

- En timer kunne med fordel køre som hysterese både ved tænd og sluk - så man ikke skifter tilstand flere gange umiddelbart efter hinanden. 

 

Forslag modtages med tak. 

 

Vh. Jesper - absolut newbie

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Jesper - og velkommen til IHC-user.dk :)

 

Nu er problemet med behovet for hysterese vil ikke pga den klassiske fejl med at montere skumringssensoren så den kan "se" lamperne :rolleyes:

 

Nå men prøv evt FB 4.1.03.a. Forsinket tiltræk/frafald. Den gør ihvert tilfælde lige nøjagtig det du ønsker. Eller måske kan dustadig benytte FB 1.4.01.f. Udelys der jo har en indstilling (klik på # Betingelse for lys, og vælg Udelys styret af Ur og skumringrelæ - derefter Pir)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars & Clemen, 

 

Tak for velkomsten og for svar. Det er et fantastisk forum som jeg længe har holdt øje med. 

 

Skumringsrelæet sidder ikke så det kan se lamperne - det ville sikkert ellers være en klassiker...  :)

 

Jeg er som sådan ikke sikker på "hysteresen" er nødvendigt - jeg forestillede mig bare at det kunne være nødvendigt - og det ville jo se dumt ud hvis lyset slukker og så tænder igen et halvt minut senere.

 

Jeg har fået det til at virke med FB 4.1.03.a. Forsinket tiltræk/frafald.

 

FB 1.4.01.f. Udelys ser mere spændende ud - men jeg kan ikke lige gennemskue hvordan den kører hvis man ikke har PIR på. Så indtil videre holder jeg mig til dét der virker nu.  

 

Vh. Jesper 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ved godt det efterhånden er en gammel tråd men "åbner" den lige igen.

Skal nemlig selv programmere et skumringsrelæ, og havde tænkt mig at bruge fb 4.1.03.a forsinket tiltræk/frafald, men jeg er lidt i tvivl om output delen. Er det bare den der hedder Udgang for lys jeg skal trække hen på mit lampeudtag eller er det scenarie tænd/sluk der skal bruges?

Per

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kan jeg også lige koble mig på denne.. (Jeg er amatør)  jeg har lige lavet udelys med skumringsrelæ fb 1.4.01  det virker fint og tænder. men jeg ville gerne have det til at slukke igen på et tidspunkt. (eks. kl.23)  der er godtnok et parameter under "indstillinger"  tidspunkt sluk..   men det virker ikke.. kan i hjælpe...

På forhånd tak.

Klaus

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kan jeg også lige koble mig på denne.. (Jeg er amatør)  jeg har lige lavet udelys med skumringsrelæ fb 1.4.01  det virker fint og tænder. men jeg ville gerne have det til at slukke igen på et tidspunkt. (eks. kl.23)  der er godtnok et parameter under "indstillinger"  tidspunkt sluk..   men det virker ikke.. kan i hjælpe...

På forhånd tak.

Klaus

Se her: http://www.ihc-user.dk/forum/topic/3968-ur-styring-uge-plan/
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok