Hop til indhold

Styring Af Nilan Vent. Anlæg Med Ihc - Kræver Cts602 Styring


Recommended Posts

Hej

 

Dette er til dem som ønsker at styre deres Nilan vent. anlæg med IHC:

 

Jeg har været i kontakt med hhv. Nilan og LK omkring styring af Nilan vent. anlæg med IHC.

 

Jeg har modtaget vedhæftet fra LK.

 

Håber nogen kan bruge det.

 

Jeg overvejer at få det lavet, når mit hus står færdigbygget til August.

 

Mvh Søren

 

 

 

 

Klargøring og installation IHC.doc

Nilan_IpadGUI.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Søren, tak for dokumentationen.

 

Det er bare utroligt at det skal være nødvendig med endnu en controller (PLC) til min. kr. 3.000 + RS485 til kr. 400 + memory til kr ? + ekstra outputmodul + kasse + ??? for at lave noget så simpelt.

Og så er det kun muligt at få IHC til at sætte tilstande i Nilan anlæget. Ikke noget med data den anden vej som udlæse de faktiske temperaturer eller andet.

Det må kunne laves noget billigere med en Arduino+ RasPi. Kan simpelthen ikke forliges med at skulle give ligeså meget for en simpel PLC som f.eks. en bærbar PC med skærm og hele molevitten. Uforskammet. ja så kan de komme med alle deres "mere sikker", holdbare osv osv. Det ændre bare ikke min oplevelse/forventning at det er for dyrt og ikke ikke giver mig tilstrækkelig "value for the money".

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Lars

 

Jeg har kort kigget på dokumentationen og må indrømme at jeg ikke forstå så meget af det, så det er rart med input fra en kyndig. Jeg er ny på området - både på IHC og elektronik komponenter.

 

Ja, det mange penge. Investeringen kan nok ikke stå mål med energi besparelsen på den korte bane.

 

Mvh Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

Enig med Lars.

Total uambitiøst produkt.

 

Og lidt griner, at de til sidst i dokumentet beskriver at man bare kan kopiere FB (Faktisk hele lokationen?) fra demo visual projekt over i ens eget projekt...  :lol:  :lol:  :lol:

OK - det forventer man da også at kunne med et windows program. - Men det kan man så ikke...  :wacko:

Link til kommentar
Del på andre sites

Det ser da ganske OK ud. Men det gør Ipad app´n jo generelt. Ihverttilfælde de screenshots jeg har set folk laver.

 

Og ja LK´s service plejer ikke at fejle noget når først man har fat i en medarbejder der kan/vil gøre noget.

Med Nilan er det lidt det samme, det svarer ikke på tekniske spørgsmål ved henvendelse pr. mail, men ringer man og taler med en "ingeniør" ja så kan man godt overtale ham til at sende noget dokumentation mm.

 

Jeg savner dog stadig den mulighed for at man via IHC (eller andet interface) kan programere og regulere sit anlæg helt individuelt, istedet for blot som en erstatning for et simpelt brugerpanel, hvor man vælger nogle "presets".

Det er f.eks. ikke sikkert man altid vil have balanceret ventilation, men vil have forskel i hastighed/flow på indblæsning og udsugning, styret af en LK/Zigza temperatur sensor, eller hygrostat.

 

Overvejer kraftigt om ikke jeg skal kaste mig over min tidligere skitserede løsning. Rpi kr. 330 i/o dertil kr. 370 og så en USB RS485 adapter til kr. 120 + lidt kasse PSU mm. samlet pris kr. 1.000. Så mangler vi bare noget kode/software. Linux er ikke min stærke side ;-)

Boksen kunne så passende afvikle noget MikkelS kode hvis det blev porteret, og vupti så havde man "the missing link" til ventilation, Sonus, Internet acces uden viewer, logning af data og meget mere. Ideen er hermed givet videre, håber der er andre der tager den op.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok