Hop til indhold

Nybyggeri


Blegvad
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jeg kunne godt bruge noget input.

Jeg står og skal bygge nyt hus 207 m2 i 1 plan.

Der skal være med ihc både styring og alarm.

Min umiddelbare plan var at lave alle tryk trådløse(flexibel og billig installation). Men fortråde alle sensorer.

Alle output bliver hårdtfortrådet fra moduler. Der skal være få dimmere(måske 4) og der vil jeg installere dem i tavle med den type der(ikke lk) kan dæmpe LED.

Jeg har læst en del her på forummet ang wireless men jeg synes ikke at kunne finde svar på om denne løsning er brugbar. Der er mange tidligere kommentarer om den type wireless men de er 4 år gamle.

- hvor mange antenner skal man have hvis huset er 207 m2 kan 1 gøre det(tavlen sidder næsten midt i huset) grundplan 11*18 m?

 

Nogen der har lavet denne type installation?

Rune

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er såmænd en ganske normal type installation. En af fordelene ved IHC er jo netop fleksibiliteten, og muligheden for at kombinere fortrådet/wireless.

Jeg vil dog ubetinget anbefale wireless dimmere. De kan også dæmpe LED men LK garanterer det bare ikke. Det kommer nemlig an på lyskilden. Så hvor du vil få fat i nogle fortråede der bare virker 100% .... ?

Og sensorer er (desværre) altid fortrådet. Husk derfor at få rigelig kabling til alle rum til PIR, Temperatur, Lydgiver, LED, Magnetkontakter, dørlås.... ja alt det man ikke lige tænker over.

 

mht antenne tjaa, hvis én ikke er nok må der bare flere til. Men har selv et hus på over 213m2 og controller/antenne sider i teknikrummet i den ene ende af huset og det virker fint.(har dog kun 2 trådløse tryk + 1 i postkassen 40m væk) Alm. wifi virker dog ikke overalt pga for mange mure. Men sådan er det så. No problem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil anbefale ikke at lave fortrådede tryk. Men deriom tænke ipads eller ipods ind i løsningen.

 

Efter vi har fået et par ipads op til at styre det hele så er der ingen af os ikke engang ungerne der bruger de fortrådede tryk. Da det er lettere at gå til en ipad og tænde den lampe man nu vil have tændt. (ingen kan alligevel huske hvilken kontakt der gør hvad) :)

 

Det eneste sted vi bruger tryk er stort set på badeværelserne. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja man kan selvfølgelig hænge en ipad op ved hver dør. Lidt dyrt måske, men helt klart den ultimative løsning.

Personlig har jeg det OK med et alm. tryk, når nu jeg kommer sent hjem om aftenen (eller når jeg står op om morgenen) at jeg kan tænde på en kontakt jeg ved hvor er, uden at skulle rende hele huset rundt for at finde "fjernbetjeningen".

Sådan en behøver man i øvrigt heller ikke mere når/hvis man har en ipad. En app. og lidt hardware i form af IR sendere koblet på nettet og vupti. Teknologisk lige noget for en nørd som mig, men..... Hvor mange gider lige rode med ipad når man sider og zapper rundt på TV't

Ja nu er jeg gammeldags; TV.... Ikke noget med streame indhold til en fladskærm her ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Mine fortrådede unidimmere virker fint sammen med vores LED pære. Men ja det er en gråzone.

 

Jeg ville helt sikkert lave alt det fortrådet jeg kunne komme til. Og hvis du bruger Wireless dimmere så sæt dem ved tavlen. På den måde er du fremtidssikret, hvis nu engang at ihc Wireless udgår. Ledninger kan altid bruges til et eller andet, også i fremtiden :)

 

Hvis du engang skal sælge dit hus, er det heller ikke sikkert at kommende købere (Hr. og Fru Hansen på 70år) synes det er fedt at der ikke er nogen kontakter ved dørene, men at de derimod skal hen og sætte sig ind i og købe iPad mm.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok