Hop til indhold
  • 0

Hystrese 5.2.05A


Per Nielsen1354922228
 Share

Spørgsmål

Jeg har en varme styring kørene, men hystresen virker kun på + siden, det vil sige at hvis jeg sætter hystresen til 1 grad og varmen til 6,5 grader så slukker den ved 7,6 grader men tænder ved 7,5 grader, som om der kun er 0,1 grad hystrese på - siden .

vedhæfter program, det er i skur reguleringen er

 

28122012-herme.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

21 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det er sådan fb. skal virke. Når målt temperatur er under setpunkt - hysterese, er varmeproduktion ON konstant. Når målt temperatur er inden for setpunkt +/- hysterese kører varmeproduktion med pulsvarme for at "vedligeholde" temperatur (varme ON/varme OFF tider under indstillinger). Når målt temperatur er over setpunkt + hysterese slukker varmeproduktion.

Prøv at markere fb. og tryk F1. Så kommer der en forklaring af hvordan det hænger sammen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for hjælpen

 

Men det er bare det, at udgangen tænder og slukker mange gange (= slid på udgang ) når temperaturen skifter lige omkring setpunkt. Jeg har sat en timer /til/fra på 1 min efter udgangen fb, så skal der være ro i min 1 min før den enten tænder eller slukker for varmen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er sådan fb. skal virke. Når målt temperatur er under setpunkt - hysterese, er varmeproduktion ON konstant. Når målt temperatur er inden for setpunkt +/- hysterese kører varmeproduktion med pulsvarme for at "vedligeholde" temperatur (varme ON/varme OFF tider under indstillinger). Når målt temperatur er over setpunkt + hysterese slukker varmeproduktion.

Prøv at markere fb. og tryk F1. Så kommer der en forklaring af hvordan det hænger sammen.

Såvidt jeg kan se er der ikke nogen puls styring i denne FB. Men det er en af de mere komplekse, så jeg kan have overset puls styringen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har en varme styring kørene, men hystresen virker kun på + siden, det vil sige at hvis jeg sætter hystresen til 1 grad og varmen til 6,5 grader så slukker den ved 7,6 grader men tænder ved 7,5 grader, som om der kun er 0,1 grad hystrese på - siden .

vedhæfter program, det er i skur reguleringen er

5.2.05a er en af de mere komplekse varme styrings blokke fra LK. Hvis du ikke bruger alle de avancerede funktioner vil jeg anbefale at du prøver f.eks. 5.1.05a i steddet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Såvidt jeg kan se er der ikke nogen puls styring i denne FB. Men det er en af de mere komplekse, så jeg kan have overset puls styringen.

Jo når målt temperatur er inden for setpunkt +/- hysterese, kører fb. med pulsvarme. Det vil sige at varmeproduktion skiftevis er ON/OFF i de indstillede tider under indstillinger, for at vedligeholde temperaturen. Det skulle give mindre temperatur udsving, og vist give en lille besparelse på varmeregningen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

post-4799-0-36614400-1356951746_thumb.pn det er disse to tider der sørger for puls

Jo når målt temperatur er inden for setpunkt +/- hysterese, kører fb. med pulsvarme. Det vil sige at varmeproduktion skiftevis er ON/OFF i de indstillede tider under indstillinger, for at vedligeholde temperaturen. Det skulle give mindre temperatur udsving, og vist give en lille besparelse på varmeregningen.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det lyder forkert. Prøv at lave en FB, som logger temperaturen når den skifter udgangen.

Det lyder nu rigtigt nok. Problemet i Per's eksempel, er jo at den åbenbart ofte står og skifter mellem 7,5 og 7,6 grader. Ved 7,5 grader starter pulsvarmen (default 15 min.), men når temperaturen så stiger til 7,6 grader, slukker varmen igen, da man så kommer over setpunkt + hysterese. Så snart temperaturen falder til 7,5 grader, starter dette scenarie forfra igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det lyder nu rigtigt nok. Problemet i Per's eksempel, er jo at den åbenbart ofte står og skifter mellem 7,5 og 7,6 grader. Ved 7,5 grader starter pulsvarmen (default 15 min.), men når temperaturen så stiger til 7,6 grader, slukker varmen igen, da man så kommer over setpunkt + hysterese. Så snart temperaturen falder til 7,5 grader, starter dette scenarie forfra igen.

Med andre ord burde puls varmen starte med en pause på 15 min. for at undgå den situation, hvor varme kilden ret hurtigt får varmet rummet op til den temp. hvor varmen så slår fra igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ved ikke om det er relateret til de uoriginale følere, men jeg har set præcis det samme med at de flikker og flakker +/- 0,1 °C. (Zigza følere...)

Rent faktisk kan temp hentes med mange decimaler via deres (LK/SquareD/Schneider) soap webservice...

Så temperaturer er helt klar en floating point datatype i controlleren, som afrundes når den vises i fx serviceview. Hvilket igen understøttes af at man (i egne FB) i flere step og mellemresultat i andre variabler, kan foretage division med efterfølgende multiplikation, uden at miste decimaler....

 

Så måske LK har lavet en dæmpning af små udsving direkte ude i deres temp føler....?

Jeg ved det ikke - men måske... Efter alt - LK har med IHC nok ikke tiltænkt dem til at vi kunne finde på at bruge dem til andet end langsomt virkende gulvvarme.....

 

Så hvad er løsningen?

 

Indledningsvis synes jeg jo at det var bedst at dæmpe udsving på den målte temperatur, inden den når FB 5.2.05.a.

Jeg troede faktisk, at dette var problemet, indtil jeg via MEGET dæmpning og andre indlæg, kom på sporet af at der nok er fejl i FB 5.2.05.a....

Ved nærmere eftertanke kan det vel ikke komme bag på én? ;)

 

Min dæmpning af indgangstemp på varme FB har i hvert fald hjulpet (mig). Meeeen ikke 100%. :(

 

@Lars1: Om den så toggle mellem puls varme eller pause hjælper heller ikke (100%), da skift jo sker inden for timer tiden. (i begge retninger...).

 

Så det ER måske bedst, som trådstarter, Per Nielsen, lavpraktisk, bare at sætte en timer på udgang for varme produktion....

Og hvis denne har været on i fx 5 minutter, så aktiverer den egentlige telestat og derefter forsinket pumpe, og et forsinket frafald i den anden ende....?

Så mister man heller ikke muligheden for setpunkt justering via APP, som pt desværre sker ved mellemlæggende FB for dæmpning af indganstemp....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ved ikke om det er relateret til de uoriginale følere, men jeg har set præcis det samme med at de flikker og flakker +/- 0,1 °C.

 

 

Så måske LK har lavet en dæmpning af små udsving direkte ude i deres temp føler....?

 

Det var også grunden til mit lidt kryptiske spørgsmål lidt tidligere i tråden. Jeg har selv 9 LK følere (indendørs) + 1 uoriginal føler (udendørs), og den ene uorginale føler, skifter +/- 0,1 grad markant oftere end LK's 9 stk tilsammen, så uden at jeg ved noget om det, tror jeg måske at du har ret i, at LK har lavet noget dæmpning i de følere. Jeg har lige vedhæftet en lille log af mine 10 følere. Den uoriginale er den "udendørs i skumringsrelæ".

Jeg ved som sagt ikke om det forholder sig sådan, eller om det bare er min udendørs føler der opfører sig sådan, men har blot undret mig over temperaturskiftene, når jeg logger mine temperaturfølere??

post-3951-0-33978900-1357321648_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@Lars1: Om den så toggle mellem puls varme eller pause hjælper heller ikke (100%), da skift jo sker inden for timer tiden. (i begge retninger...).

 

Puls varme består såvidt jeg kan se (efter 10 sek. kig på koden) af en on tid på 15 min. og en off tid på 15 min. Hvis den starte med en on tid på 15 min. risiker man nemt at udgangen til varme kilden vil stå at flappe, da den jo slukker når temperaturen kommer over max, og tænder igen når temperaturen komme ned i puls varme vinduet.

Hvis derimod puls varme forløbet startede med 15 min. off tid, så vil der altid gå mindst 15 min. mellem at varmen bliver slukket og tændt igen, medmindre temperaturen komme under max - hysteresen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lige et kort indspark, hvis tråden stadig er relevant.

 

Jeg har et setup med en håndfuld Zigza til gulvvarme. Har oplevet præcist samme "nervøse" ON/OFF til telestaterne, pga, 0,1 Grc ændringer på følerne. Det duer selvfølgelig ikke, eller giver ihvertfald ingen mening, og støjer i f.eks. logning af hvad der sker.

Jeg har lavet en lille og simpel blok, som indskydes imellem føler og indgang på 5.2.05.a. Blok har en hysterese (+/- 0,1 GrC) på indgang, hvor udgang først ændres efter x sek (120s) inden udgang ændres til hvad der er på indgang fra føler. For at sikre store ændringer slår igennem på udgang, bypasses timer ved en ændring større en hysteresen.

 

Tingene fungere herefter perfekt, mens vi venter på en rettelse af LK FB 5.2.05.a

 

Giv lyd - hvis blokken har nogens interesse.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

............. mens vi venter på en rettelse af LK FB 5.2.05.a

 

Jeg tvivler på at LK kommer med en rettelse angående de "nervøse" ON/OFF til telestaterne, da der tilsyneladende ikke er det problem med LK temperaturfølere, men man kan jo selvfølgelig blive overrasket.... Også af LK.. :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lige et kort indspark, hvis tråden stadig er relevant.

 

Jeg har et setup med en håndfuld Zigza til gulvvarme. Har oplevet præcist samme "nervøse" ON/OFF til telestaterne, pga, 0,1 Grc ændringer på følerne. Det duer selvfølgelig ikke, eller giver ihvertfald ingen mening, og støjer i f.eks. logning af hvad der sker.

Jeg har lavet en lille og simpel blok, som indskydes imellem føler og indgang på 5.2.05.a. Blok har en hysterese (+/- 0,1 GrC) på indgang, hvor udgang først ændres efter x sek (120s) inden udgang ændres til hvad der er på indgang fra føler. For at sikre store ændringer slår igennem på udgang, bypasses timer ved en ændring større en hysteresen.

 

Tingene fungere herefter perfekt, mens vi venter på en rettelse af LK FB 5.2.05.a

 

Giv lyd - hvis blokken har nogens interesse.

 

Præcis sådan en FB har jeg også lavet.

Har endda også valgt 120 sek forsinkelse :-)

 

Nå men ulempen er jo bare, at man dermed mister muligheden for at justere setpunkt via App  :(

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu blander jeg mig lige... :)

Jeg har lige lavet varmestyringen og ja, stakkels relæudgange...

 

Jeg oplevede dog problemet anderledes og lavede en midlertidig løsning, som faktist virker fint..

Men man kan nok diskutere rigtigheden i den...

 

Jeg har 11 LK følere på samme controller..

 

Forløb

1. Jeg hørte relæerne klikke konstant (men hurtigt on/off)

2. Tænkte det måtte være hysteresen så øgede denne...

3. Det hjalp ikke spor!

4. Kiggede på værdier og så at relæet klikkede hver gang temp værdien skiftede..

5. Ændrede temperatur op og ned inden for hysteresen men så ingen ændring på relæudgange. 

6. Tænkte det var en program fejl, der hurtigt sendte den uden for hysteresen, når den opdaterede.

7. Indsatte delay på 10 sekunder på udgangen

8. Ingen relæer klaprer mere.

9. Kigger jeg på nedtælling på delay on/off ser jeg millisekunder.

 

MEN min on/off varmekilde står også til 0 on 0 off..

 

Men overstående kan jo egentlig også godt passe med jeres konklusion..

 

 

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok