Hop til indhold

Din-Skinne Afbryder (Evt. Timer)


Recommended Posts

Hej igen

 

Jeg har nu installeret et 400V/10A IHC output modul og et 6-slutte tryk med LED. Desuden har jeg koblet LEDerne til et 24 V output modul.

 

Til styring efterlyser jeg nu en funktionsblok med følgende funktionalitet:

 

Ved ét tryk på venstre slutte skal en timerfunktion igangsættes, således at man får 12 timers snesmeltning. Ét tryk giver således 12 timer, 2 tryk giver 24 timer, 3 tryk giver 36 timer osv.

 

For at kunne vide om snesmeltningen kører, samt kende en omtrentlige resttid, skal LED'en "læse den satte tid tilbage" med korte blink efterfulgt af en lille pause. Er der 0-12 timer tilbage svares med 1 blink, er der 12-24 timer tilbage svares med 2 blink, er der 24-36 timer tilbage svares med 3 blink osv.

 

Med højre slutte kan snesmeltningen slukkes manuelt.

 

Er der nogen som ved hvordan man kan lave dette, eller hjælpe med en funktionsblok der kan klare dette?

 

Venlig hilsen Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

Prøv om vedhæftede fungere som ønsket:

Varmeprogram.vis

 

Default pga test, er det indstillet med 1 min.tidsperiode pr. tryk aktivering, og LED indikering hvert 20 sek.

Men tryktidsperiode ændrer du bare til 1, 2, 4, 6 eller 12 timer om nødvendig.

LED indikerer hvor mange "perioder" der er tilbage, så må du selv regne ud hvor mange timer det er.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Lars J

 

Mange tak for blokken. Du er hurtig. Jeg har lige indarbejdet den, og den fungerer umiddelbart perfekt.

 

Jeg skal lige eksperiementere lidt videre med den, men umiddelbart er der ikke noget at komme efter.

 

Hvilket datalinjeprodukt ville du vælge for 400V IHC output modulet? Er det blot en "stikkontakt"?

 

Mvh Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Lars

 

Nu har jeg leget lidt videre med din blok. Hvis du gider, kunner jeg godt tænke mig lidt finpudsning.

 

1) Lysdioderne må gerne blinke (være tændt) som indikation på en tidsperiode (i stedet for at slukke). Jeg kan dog godt se pointen med at med opgøre resttid som et antal "sluk", men det er lidt svært at aflæse, synes jeg.

 

2) Jeg kunne godt tænke mig som "bruger" selv at kunne stille 1) blinketiden 2) tiden mellem enkelte blink og 3) tiden mellem blink-blokke. Dvs have dem som variable i funktionsblokken (det er i øvrigt fint at kunne stille tidsperioden mm).

 

3) Jeg har jo tre varmekredse. Typisk vil man tænde for mere end én kreds ad gangen, måske alle tre. Det betyder, at der bliver en hel del LED blink på kryds og tværs på svagstrømstrykket, da man jo normalt ikke tænder varmekredsene samtidig. Jeg kunne godt tænke mig en synkronisering af blinkene de tre kredse imellem, således at blinksekvenser starter samtidig og kører i takt for alle tændte kredse.

 

Venlig hilsen

 

Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

1 OK jeg inverterer så den på et tidspunkt slukker og indikerer med blink?

2a Ok jeg flyter bare nogle interne parametre om til indstiling.

2b OK se do.

2c Er implementeret.

3 Jeg skal prøve at lave en "enable/sync" funktion, men det vil nok stadig være noget blinkeri da du jo kan have forskellige perioder på hver kreds, så en blinker 3 blink, en 5 og den sidste 6.

Et alternativ til 3 er at du ikke aktivere dem individuelt på hver sit tryk, men har et tryk til at aktivere kreds 1, andet tryk aktivere kreds 1+ 2 og endelig tredje tryk aktivere kreds 1+2+3. På den måde er det nemmere at få dem til at følges ad i tid -og blink sekvens. Men selvfølgelig kan du så ikke aktivere dem individuelt, lige umiddelbart, med mindre man f.eks. Implementere det vha langt tryk for individuel tænding af den enkelte kreds.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 Ja, jeg tænkte vel i virkeligheden bare, at den skulle inverteres ift. hvordan den gør nu. Og det betyder jo så, at lampen er slukket som udgangspunkt, bortset fra når resttiden læses tilbage i blink. Det var derfor jeg efterlyste facilitet nr. 2, da jeg her ville lege med at sætte nogle gode tidsvariable, så man ikke er i tvivl om at systemet kører. Måske man endvidere kunne lave en lille detalje, så lampen er on lige så længe man holder fingeren på knappen, så man får en oplevelse af at indputtet noteres når man trykker.

 

2a-b Fint

2c Enig, den kan allerede det.

 

3 Enig, der vil altid være noget med at der er nogle tryk som vil blinke videre, hvis man har givet det øverste tryk 5 credits, det midterste 2, og det nederst 1. Så står det øverste og blinker videre mens de andre er holdt op. Men jeg tror nu at det det vil hjælpe meget på overskueligheden, at de blinker i i samme takt, hvis de ellers blinker.

 

Jeg forstår godt dit alternativ, men jeg tror at det skal holdes til ovenstående metode, idet det rent praktisk er meget individuelt hvilken kreds man skal have fat i, f.eks. efter hvor man måske allerede har været igang med at rydde sne, eller hvad ved jeg :) .

 

Mvh Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

Det blev lidt bøvlet det med at syncronisere, men prøv om ikke dette virker efter hensigten:

 

attachicon.gifVarmeprogram ver. 2.vis

Nu ved jeg ikke lige hvordan du har lavet det, men kunne det ikke laves ved at have en blink FB med 3 indgange og 3 LED udgange. Bare en af indgangene var on, vil blink sekvensen køre, og betingelssen for at en LED udgang var on var at den tilhørende indgang var on, og blink sekvensen var i on tilstand.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok