Hop til indhold

Undertavle med IHC moduler monteret på loft?


Recommended Posts

HejJeg har i dag en IHC installation der udelukkende består af wireless komponenter, og min controller sidder monteret i et tilfældigt skab i soveværelset, da den slet ikke er forbundet til anden end strømforsyningen og 230 volt.Jeg er nu i gang med en tilbygning til mit hus, hvor jeg tilføjer en stue og 2 ekstra børneværelser.I den forbindelse overvejer jeg om den nye del af installationen skal laves kabelført, hvor jeg så vil montere IHC controlleren på vores ubenyttede og uisolerede loftrum, sammen med diverse input og output moduler.Controlleren og diverse moduler overvejer jeg at montere i en IP65 sikret eltavle, som jeg vil placere over selve isoleringen.Fordelen ved denne løsning er at jeg ikke skal til at skaffe ekstra plads i den eksisterende tavle, hvilket ikke kan lade sig gøre, og der ikke er plads til endnu en tavle ved siden af den oprindelige, samt at mit kabeltræk bliver minimeret fra IHC til selve lampestederne osv.Jeg er godt klar over at der er en del temperatursvingninger på et sådan loft, men man kan jo evt lave en isoleret kasse uden om el tavlen, men så kan skidtet jo heller ikke komme af med varmen.Er det overhovedet lovligt at placere en undertavle med sådan noget isenkram i på et uisoleret loft, er desværre ikke helt inde i stærkstrøms reglementet.Og ikke mindst, er det en god eller dårlig ide?På forhånd mange tak for inputsHilsen Kenth

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kenth, long time no se ;-)En IP65 tavle er nok ikke nødvendig. Den er jo også rimelig tæt og vil indvirke på varmen. Det vil en tavleberegning vise. Den tager normalt også højde for max. omgivelses temperatur og den bør nok sættes lidt højere ved loftmontering end i normale beboelses rum. En alminde tavle burde være nok/OK, men en vis tæthed er da nok at foretrække pga smådyr/insekter og lign.Det er lovligt, at montere på loft, men bemærk den skal være tilgængelig, se anden tråd om tavler i skabe.

Link til kommentar
Del på andre sites

vil helt klart anbefale at controlleren var et bedre sted end loftet, har selv monteret min controller i en gruppetavle på 1sal i et ubenyttet loftrum som mangler at blive isoleret, stod selv her i weekenden og skulle opgradere firmware i forbindelse med et sms modem, det var koldt at stå der oppe med den bærbare, ej heller må det være sjovt at sidde deroppe en sommerdagmvh Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej,Jeg har i 6 år haft alle mine moduler til at sidde på loftet, lige bortset fra CTRL, og der har ALDRIG været problemer. Jeg har mine monteret, som du selv overvejer, på en plade mellem 2 spær. Dejligt nemt at komme til fra gangbroen. :) MvhFlemming

Link til kommentar
Del på andre sites

Super, mange tak for svar.Er netop kommet i tanke om at jeg kun købte strømforsyningen på 15 watt i tidernes morgen, i stedet for den på 72 watt, da jeg troede jeg kun skulle køre wirelessHvor mange moduler kan man trække med strømforsyningen på 15 watt, jeg forventer at skulle bruge et input 16 indgange 24VDC 3MA, et 230 volts indgangsmodul og 2 stk 230 volts udgangsmoduler, altså i alt 4 moduler, selve controlleren er uden viewer, hvis det ellers har nogen betydning.

Link til kommentar
Del på andre sites

Husk at installere røgalarmer!Som minimum 1 i hvert rum' date=' hvor der soves.Og skal det på IHC, så skal du også bruge lydgiver og backup modul og 24V output modul.Så er vi ved at nærme os max forbrug...[/quote']Hvis du monterer backupmodulet SKAL du montere en 72w pcu ifølge manualen til backupmodulet.Mht. placering af tavlen på et uudnyttet loftrum, jeg er glad for at jeg har min monteret i min kælder på en væg, for det fylder en del, og jeg har slet ikke styr på hvor mange timer jeg har stået og monteret i den, eller lige lavet noget om :dry: jeg ville godt nok være ked af at skulle stå/sidde/ligge på et loftrum og montere. Men når det så er sagt, kan du jo strikke alle interne ledningsforbindelser op i tavlen inden du bærer den op på loftet. Du kan jo også lave en netværksforbindelse til controlleren så du kan lægge programmet i nede fra stuen.Men der var måske også en mulighed for at du kunne anvende en af LK's (eller andre) tavler til planforsænket indbygning i en væg, så er der kun lågen til taglen at se, og den kunne måske side bag en dør...De fås ihvertfald med tre rækker ved jeg. Mvh Bjarne
Link til kommentar
Del på andre sites

Husk at installere røgalarmer!Som minimum 1 i hvert rum' date=' hvor der soves.[/quote']Minimum 1 i hvert soveværelse.... hmmmm.... gad vide hvor mange der har 2 eller 3 røgalarmer i soveværelset ;) Men det er ikke et krav, men dog en meget fornuftig disposition. BR10 5.4 stk. 13:Bygningsafsnit i anvendelseskategori 4 skal i den enkelte bolig udføres med røgalarmanlæg, som er tilsluttet strømforsyningen og er udført med batteribackup.Der bør placeres mindst én røgalarm i hver bolig, dog mindst én på hver etage. Hvis der placeres mere end én røgalarm i boligen, kan der sikres en hurtig og rettidig alarmering af personerne i den enkelte bolig. Det er vigtigt, at afstanden mellem røgalarmerne ikke er for stor.
Link til kommentar
Del på andre sites

Åh ja - det kunne godt misforstås...Det var ikke ment som en oplysning om lovkrav.Det er min egen holdning :) Vi har fx døren lukket til børnenes værelser.Så hvis der skulle opstå brand i børneværelset, skal man selvfølgelig ikke vente på at branden gennembryder døren og røgen finder husets eneste røgalarm.Vi har derfor røgmelder i alle værelser, hvor der soves.Samt 1 ekstra i gang/fællesareal på hvert plan.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok