Hop til indhold
  • 0

Visual 1


Jacob Nielsen1354922309
 Share

Spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Tror de fleste starter med en simpel kip FB til lys i hvert rum. Men så skal der lige pludselig lidt mere ind over, og hvis, og hvis, og når osv osv. I sidste ende plejer det så at ende op med standardhus FB'n kan klare det.Men det fede ved iHC er jo man kan tage det af det man kan bruge og anvende som byggeklodser, eller lade være og lave sine helt egne hvis man har tid, lyst og evner.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Dokumentation og how to do er der desværre ikke meget af, bortset fra manualen på LK hjemmeside, som er et must read. Selve konceptet er næsten det samme uanset om det er ver. 1 eller 2. Bortset fra selve programeringsinterfacet, wireless og Internet. http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/teknisk-support/Manualer-List.page?Der er ikke nogen regler til farver bortset fra Stærkstrømsreglementes generelle regler mht gul/grøn, så der er frit spil.LK viser dog nogle eksempler i deres vejledninger til de enkelte komponenter, og i eksempel/system diagrammerne.Kik i katalogethttp://www1.lk.dk/katalog.jhtml

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

HejJeg har fået opsat alle slutte og udtag i form af lampe steder og stikkontakter, men kan simpelhen ikke se hvordan sammenhængen er med funktionblokke. Jeg regner med at input parres med output ved at trække input ned til output, men hvordan indsættes funktionen i den anden siden så in og out "ser" det? Der kommer en menu frem, og de muligheder kunne jeg godt bruge en definering af, også gerne af alle andre.Jeg blandt andet en funktion i spisestuen hvor jeg har 3 slutte og en tangent på hver skal kunne tænde 3 lampesteder? Håber der er en som kan hjælpe mig igang, fordi så tror jeg bare det kører.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Jacob.Du skal IKKE trække indgange ned på udgange, altså bare i venstre skærmhalvdel, når du programmerer.Det foregår på den måde, at du i højre skærmhalvdel indsætter en passende funktionsblok, eksempelvis under stuen.Så trækker du den indgang (tryk, PIR osv. osv) over på funktionsblokken på passende input funktion. Under output i funktionsblokken, trækker du så passende udgang tilbage i venstre skærmhalvdel på den udgang (lampested, stikkontakt osv. osv.) der skal styres af funktionsblokken.Har lige vedhæftet en hel simpel kipfunktion, hvor indgang 1.01 og 1.08 styrer en udgang 1.01.[attachment=2123]eksempel.zip[/attachment]Når det bliver lidt mere avanceret, kan man også programmere så en/flere funktionsblokke styrer andre funktionsblokke. Det foregår ved at et output i en funktionsblok, kan trækkes op på et input i en anden funktionsblok.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det med det upraktiske med kip til sluk alt er at hvis du aktivere det og der er/var slukket i forvejet tænder det jo. Og det er vel ikke meningen.Prøv at hente Standardhuset:http://www.lk.dk/download/software/Projektfil%20IHCStandardVer2.1.zipog se hvorledes det kan gøres.Du kan evt. gemme FB´ene lokalt så du har dem i din Visual program til senere brug i egne/andre projekter.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak LarsDet jeg prøver at lave er, at jeg en spisestue med 3 adgange, og der har jeg et tryk hvert sted, så uanset hvilken indgang du kommer fra kan du aktivere eller slukke lyset, som er på 3 lampesteder. Så har jeg bare gjort det samme med nogle udtag, som sikkert bliver lavet om senere.Det er vel egentlig en slags korrespondance jeg har brug for, og så en der slukker alle på en gang.Som jeg skrev er jeg ny i det, og jeg tror bare lige jeg skal forstå systemet, og så kører det bare. Kunne du opsætte et eksempel?Vh Jacob

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Standardhuset er et (avanceret) eksempel. Komplet med stort set alt. Der findes også dokumentations eksempler på kabling, samt en plan over huset.Men ikke noget problem med at lave den beskrevne funktion. Det er det IHC er god til. Principielt trækker man bare alle de tryk over på indgangen af FB´n som så styrer udgangene. Og lav det helst sådan at et produkt (lampested/stikkontakt og lign) kun/altid er styret af een FB udgang. Altså ikke noget med at flere FB styrer samme produkt. Er dette behov der, så bør det laves sådan at det samles da en FB jo godt kan styre en anden FB.Eksempelvis sluk alt. Her har man funktionen/indgangen i hvert rums FB, så man kan lave sluk alt i rummet fra et eller flere tryk i rummet. Det kan/bør man så gøre individuelt i hvert rum.Når man så vil lave en sluk alt i hele huset fra f.eks. bryggersdøren, ja så laver man en ekstra fælles FB der styrer sluk alt indgangene på alle de rum FB. Det kan enda være samme tryk der benyttes til sluk alt i bryggerset. Så et normalt kort tryk (< 2 sek) er sluk alt i rummet, og et langt tryk (>2 sek.) er sluk alt i hele huset.Valg af funktion på tryk er selvfølgelig valgfri og afhænging af taste antal, men LK anbefaler øverste 2 tryk styrer funktioner i loft (oppe) og 2 nederste tryk styrer funktioner ved gulvpaneler og stikk. (nede). Øverste venstre er normalt generel rumbelysning. Nederste højre er normalt sluk (alt) rum.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

HejNu er jeg helt forvirret, fordi jeg får opfattelse af, at det er bedre og vælge funktionsblokke med alle muligheder i, og så er jeg sikret til fremtidig brug?Jegkan godt se fidusen med sluk og sluk alt. Jeg tror bare at jeg mangler noget mere beskrivelse, og jeg kun kunne finde en gammel visual1 i dos version på nettet.I min version af programmet er der ikke 9.x funktioner, og jeg ved bare ikke hvordan jeg får fat i dem, og hvordan jeg får dem ind?Hvis er herinde har visual1 kunne i/du så prøve og lave et eksempel på hvordan i ville opsætte min udgave, så jeg ved, hvor jeg kvajer mig.Vh Jacob

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så så rolig nu. Har du prøvet at hente standardhuset ? For så kan du se hvordan de bruger FB 9.x.De bliver dog ikke instaleret automatisk i dit Visual program på PC' n bare fordi FB' ene er med i et projekt. De skal gemmes lokalt en ad gangen. Det er ikke anderledes en med hjemmelavede FB' r. Allan har lavet en vejledning til hvordan man gemmer projekter/fb'r. Søg og du skal finde.Om man vil bruge flere enkelte/simple FB' og selv sætte dem sammen eller de store mega komplicerede er op til en selv.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nå..... :unsure: Nu har jeg prøvet at sætte det lidt anderledes op, men er lidt usikker på, hvordan jeg får mine stikkontakter styret, og da jeg ikke har nogle dimmere (endnu) skal jeg også passe på med at slette de muligheder der ligger, eller?Hvordan kan jeg evt. indsætte ind/udgang til disse kontakter? Er der en som kan indsætte dem så jeg kan se hvordan det fungere?Indsætter lige et billPepss2.vis

post-5634-1354925768644_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok