Hop til indhold
  • 0

Nyt skumrings relæ


Henrik Kjærgaard
 Share

Spørgsmål

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
Jeg har et gamle skumrings relæ som er gået i stykker.Det er rigtige forstået at følgen PIR kan bruges som skumrings relæ? Og må den bruges udendørs? Hvis ikke hvad vil i så anbefalede. IHC Control® PIR LK FUGA 24 V - lysegrå - Vare nr.: 507 D 5304 EL nr.: 10 24 001 068 EAN nr.: 57 03 302 135 139
Den er KUN til indendørs brug. MANUALSom Lars foreslår, kan du bruge fb. med det virtuelle skumringsrelæ, som alternativ til et nyt skumringsrelæ.Som udv. PIR, vil jeg foreslå Servodan 41-272 med en Servodan 41-902 hætte.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Skal det være helt rigtig så skal det være en Servodan 41-262, da 41-272 kun er en PIR uden lys/lux sensor.Hvis du vælger en 41-262 og kobler lys/lux udgangen på et zigza modul kan du få en "flydende" indikering istedet for kun et on/off signal. Det kunne være anvendeligt sammen med en wireless Dimmer hvor du så kunne regulere næsten trinløst i takt med det bliver mere eller mindre mørkt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tjaah. Det kommer lidt an på monteringsstedet. Det er jo som oftest sådan, at der hvor man monterer en PIR, også er stedet hvor man vil have lyset til at tænde. Derfor kan det give problemer med at lux-målingen går fløjten så snart lyset tænder, hvilket der er flere eksempler på herinde. Det problem undgår man som regel med et seperat skumringsrelæ monteret mod nord, og selvfølgelig så det ikke snydes af lamper. Hvis man vil have "flydende" måling på skumringsrelæet, vil jeg nok vælge et Servodan og så med Zigza's modul til.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Helt enig, men det ændre ikke ved den af dig foreslåede Servodan 41-272 ikke kan bruges da den IKKE indeholder nogen skumringssensor, men kun har PIR funktion. Det var såmænd kun det ;-)Jeg læser Birks indlæg som han søger en erstatning for hans skumringsrelæ, og han har fundet ud af at der findes PIR der indeholder lige netop det, og derfor overvejer at købe/montere en sådan istedet for.Det var ikke specifikt en udendørs PIR hen leder efter. Hvis han efterfølgende også vil anvende PIR delen ja så kan han få de problemer du nævner og det bør man selvfølge lige være opmærksom på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja okay :) Nu foreslog jeg egentlig bare et nyt skumringsrelæ eller alternativt det virtuelle. Hvis han så skal bruge en PIR også, hvilket jeg vil gætte på, var Servodan's 41-272 bare et bud sammen med skumringsrelæ/virtuelt skumringsrelæ. Synes en kombineret er noget hø, pga. det før nævnte problem. Hvis kun det er et skumringsrelæ han søger, og der ønskes "flydende" lux-måling, kunne Servodan 43-198 + Zigza's modul være et godt bud.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok