Hop til indhold

Minimum IHC


Recommended Posts

Hej AlleJeg har lavet en tilbygning og skal nu have lavet tavle, og kabler er trukket til IHC.Nu tænker jeg lidt på hvad jeg egentlig har behov for??Min plan er at jeg skal kunne dæmpe i alle rum, og kode de forskellige funktioner, som jeg ønsker, men hvilken controller skal jeg bruge for at opfylde minimum. Jeg kan se flere steder på nettet, at der er controllere at finde brugt fra folk der sikkert er nået til næste step i IHC livet :laugh: Hvad er jeres råd?VhNielsen

Link til kommentar
Del på andre sites

For en hurtig oversigt sehttp://www.ihc-user.dk/guides/valg-af-ihc-controllerHvis ikke du skal styre noget wireless eller have adgang fra internettet kan du idag få en brugt version 1 controller på nettet til 500,-Det kunne være en fin start, da den funktionsmæssigt kan stort set det samme som version 2.Ellers er der kun en version der er interessant nemlig den sidste nye version 2.De helt gamle dos versioner kan ikke anbefales, uanset om du kan få den gratis.Mht til lysdæmpning (dimmere) er der min helt klare anbefaling at anvende wireless. De kan styres/programeres meget mere end fortrådede dimmere. Det gør så også valget af controller lettere ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

HejTakker for svaret. Når du skriver 1 og 2 regner jeg med det er dem som hedder Visual og så er der en sidste udgave som Viewer men stadig en 2'er?Og den gamle dos er TermIHC, som er helt yt?Hvad kan en wireless dimmer mere end en trådført? den er vel også noget dyrere end normal dimmer installation.Vores tilbygning er på 105m2 med 2 badeværelser, bryggers, spisestue og opholdsstue, samtidig er noget af det eksisterende hus svarende til 1 værelse trukket med i projektet, men hvor stor en tavle skal jeg regne med at bruge til dette?Er der nogle gode steder hvor man kan slå alle disse spørgsmål op. Jeg synes ikke der er meget på nettet omkring opstartsfasen.Vh Nielsen

Link til kommentar
Del på andre sites

HejTakker for svaret. Når du skriver 1 og 2 regner jeg med det er dem som hedder Visual og så er der en sidste udgave som Viewer men stadig en 2'er?Og den gamle dos er TermIHC' date=' som er helt yt?[/quote']Det er korrekt. Såvidt jeg husker kunne man vist nok få et viewer modul til Visual ver 1. Men i betragtning af at LK ikke længere supporter andet end Visual 2 vil jeg ikke kigge på Visual 1 overhovedet.
Hvad kan en wireless dimmer mere end en trådført? den er vel også noget dyrere end normal dimmer installation.
Alt efter hvilken dimmer du vælger kan de wireless være billigere' date=' men når du regner output moduler med bliver de i alle tilfælde billigere. Derudover kan du sommetider finde dem i Harald Nyborg til nogle rigtig atraktive priser.Med en fortrådet dimmer kræver det 2-4 udgange på et 24V output modulat styre den. Du har ikke nogen tilbagemelding om den er aktiv eller ej, og hvis du vil sætte en bestemt lysstyrke, skal du gøre det ved at holde en af udgangene on i et passende antal milisekunder, som du så skal bruge en del tid på at finde hvad er. Alternativt kan du programer de 2 memory indstillinger, men det skal gøres manuelt på hver enkelt dimmer.Med wireless dimmer kræver det ikke nogle udgange, der er tilbagemelding med om den er aktiv og hvor mange % lys den køre med. Hvis du ønsker at sætte en bestemt lysstyrke sættes det med % af fuldstyrke. Indstillingerne kan kopiers med når du kopier din funktions blok til næste rum.
Vores tilbygning er på 105m2 med 2 badeværelser' date=' bryggers, spisestue og opholdsstue, samtidig er noget af det eksisterende hus svarende til 1 værelse trukket med i projektet, men hvor stor en tavle skal jeg regne med at bruge til dette?[/quote']Hvis du laver alt med wireless kræver det kun plads til controleren og den lille strømforsyning, men pas på for du kan kun have 64 wireless enheder pr. controler, og det bruger man hurtigt.Alternativt kan du hente IHC softwaren på LK's website og bygge hele din installation offline. Så kan du hurtigt få et overblik over hvor mange I/O moduler du skal bruge. Bare vær opmærksom på at wireless funger ikke i simulerings mode.
Er der nogle gode steder hvor man kan slå alle disse spørgsmål op. Jeg synes ikke der er meget på nettet omkring opstartsfasen.Vh Nielsen
Udover dette site og LK's website kender jeg ingen. Men der er tidligere blevet linket til et par stykker fra dette site. Jeg kan imidlertid ikke huske deres URL. Men ellers vil jeg råde dig til at finde en elektriker som har prøvet at lave IHC før, og så ham til at hjælpe dig.
Link til kommentar
Del på andre sites

HejOkay på den led, men uanset hvordan så har jeg kabler klar, og derefter kan jeg komme godt igang..Jeg har prøvet at finde programmet som bruges til controlleren, og vel egentlig hele min kommende opsætning desværre uden held. Det jeg kunne få var en demo, så hvis nogen kan hjælpe med et link til den rigtige ville det være godt.Jeg glæder mig rigtig meget til at komme igang med alt dette, og lære det at kende, fordi hele vores hus har trådløs gulvvarme, der er opsat villaventilation med varmeveksler(og luft indsug er ved at blive lagt i jorden), og så påtænker vi solfanger når pillefyret er installeret. Alt dette kan IHC "hjælpe" mig med, og tror jeg bliver sjovt.Men i forhold til nuværende skal jeg først lære at bruge det på helt simpelt plan og lære at lægge blokke ind osv. og det kunne jeg godt bruge tiden på nu indtil det er færdigmonteret.Vh Nielsen

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det er en god ide at planlægge det godt og grundigt inden man går igang.Du finder program mm herhttp://lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/teknisk-support/IHC-Control-Visual-Software2.page?Mht til at styre din varme og ventilation så er det ikke sikkert IHC er det rigtige. Det kommer an på hvilke tilslutningsmuligheder der er på udstyret. Hvis det eksempelvis er almindelig trådløs varme fra wirsbo eller upnor, kan det ikke umidlbart bruges sammen med IHC. Og ventilation fra nilan duer heller ikke med mindre det er sidste nye hardware og der monteres ekstra udstyr til flere tusind kr.Prøv at søge lidt i forummet og læs nogle af de gamle tråde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Og ventilation fra nilan duer heller ikke med mindre det er sidste nye hardware og der monteres ekstra udstyr til flere tusind kr.
Nu skrev han villaventilation, og der med tror jeg han dette http://www.villaventilation.dk/ At dømme efter billederne på websitet er det hverken et Nilan eller DanTherm anlæg. Men det kan være at man er så heldig at dette noname anlæg faktisk har de nødvendige potentialfrie ind og udgange som er nødvendig for at få det til at snakke sammen med IHC,
Link til kommentar
Del på andre sites

Lige netop disse anlæg har Kontakt indgange for ekstern styring af forskellige funktionerhttp://catalogue.systemair.com/file/QCPN1LbMetCua53abxj4xAEePW2_kx0ORRTJXg4MI1rwLk2Lw9zOczDc67SczTmjRI_FeIwPjCV4k2J8QsbxfWRRJ_WPgMkTYC2todfkYTdFwbXqhNN4fQ!!.aspxSå det burde være nemt at få til at spille sammen med IHC. Der skal blot lidt ekstra overdrage relæer til på et 24v outputmodul.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ahr - man kan vel ikke kalde Lindab for NoName! :)
Ikke hvis det var Lindab selv som producerede anlægene, men det er det ikke. Jeg har set 2 forskellige tilbud på den samme type anlæg. I det ene tilbud er det et Nilan anlæg. I det andet kan jeg ikke få fabrikaet at vide, men det er ikke et Nilan anlæg. De 2 tilbud er fremsendt fra 2 forskellige forhandler.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Mit er ikke lindab kopi men en ægte fra systemair. Nu får jeg snart 100 meter 150mm rør i jorden, og kan til vinter trække 7 grader varm luft ind :cheer: :cheer: så skal jeg have købt et motorspjæld, og have opsat IHC til at styre om den skal trække ude eller fra jorden alt ud fra kulde varme behov.En anden ting er at jeg har kikket på Controller guiden, og synes der mangler flere typer controllere eksempel 120B1003(set på DBA).Jeg tror det er noget gammelt l..., men det kunne da være sjovt at se en komplet oversigt, og udviklingen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Så ligner det meget det jeg har forberedt/dimensioneret til mit eget Nilan 450 anlæg.Jeg har også 200mm ind/udblæsning og et motor spjæld sidende på indgangen som (kan) styres af IHC.Har bare ikke købt jordrør eller gravet nogele brønde ned endnu. Men burde have haft det gjort da vi godt kunne bruge køleefekten om sommeren. Nå ja og med de tempereaturer vi havde i jan/feb ville det da også have været fint med et energitilskud/forvarme af indblæsningen.Jordrør i den dimension er ikke helt billig, så jeg har overvejet at anvende 3 strenge á 110mm rør istedet, da det giver samme volume, men prisen er jo en helt anden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ved ikke om du har kikket på anlægsrør. Det kunne være en billigere mulighed.Ja det kunne have været brugbart for 14 dage siden med kølingen. Om vinteren starter tilskuddet allerede når ude temperaturen er under ca. 7 grader minus tab i anlæg, men når der er -10 kan man godt gnide sig i hænderne og skal lytte godt efter, hvornår der ryger en pille i ovnen :laugh:

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok