Hop til indhold
  • 0

Dæmpning af 230V LED-moduler - hvordan?


Søren J.
 Share

Spørgsmål

Hej folkens,Jeg har læst lidt forskelligt her på forummet om de muligheder, der er for at dæmpe 230V LED-moduler af forskellig slags. Så vidt jeg kan se, er mange endt med at bruge Eltakos produkter. Med den løsning kommer jeg dog til at savne scenariemuligheden. Min installation består af en wireless controller, og derudover primært wireless dæmpere samt en smule trådet grej (et 8-port relæ til sager der ikke skal dæmpes, og et 1-10V output til nogle lysdiodeskinner). Opbygningen er primært wireless da det er implementeret i en gammel lejlighed hvor det ikke var praktisk at trække nye kabler.Nu er jeg så faldet over Cree LMR2 (købt hos www.leds.de) hvor jeg vil installere 2 stk. i forsænket loft. De har et godt lys (CRI 90), og kan lyse godt op (650lm ~ 60W "gammeldags" pære). De er dæmpbare, men de kommer ikke så godt overens med wireless-dæmperen. Et af modulerne lyser ganske svagt hele tiden, og ind imellem kommer der et lysglimt.Problemet er det sædvanlige med seriedæmpere: Dæmperen får sin strøm gennem belastningen, som nu er noget effektelektronik i modulet i stedet for en glødelampe. Umiddelbart har jeg fundet een brugbar løsning, og det er at belaste dæmperen med en modstand parallelt med LED-modulerne. Der skal belastes med nogle watt; det bedste resultat har pt. været med ca. 10Kohm, hvilket giver en belastning på ca. 5W. Så fungerer det nogenlunde stabilt uden at LED-modulerne lyser på "forkerte" tidspunkter. Soft-starten kan godt være lidt flimrende; i praksis bliver løsningen nok at forkorte rampetiden så meget som muligt. Det er dog ikke en idéel løsning; modstanden bliver ret varm og kræver derfor passende montering.Jeg synes efterhånden LK trænger til at komme på banen med nogle nye produkter, som "passer" til moderne LED-baserede belysningskilder, fx.:[ul] [li]Modul (gerne wireless) med 1-10V udgang - med scenariemulighed. Mulighederne i dag er ikke særlig smarte: Det trådede 1-10V-modul supporterer ikke scenarier, kun et par forudindstillede værdier, som i øvrigt ryger ved strømsvigt. Alternativet er en wireless dæmper efterfulgt af en 1-10V converter (som så skal efterfølges af den egentlige styreenhed) - det er alt for kluntet, og man ender med at købe sig fattig i kædekoblede moduler.[/li] [li]Wireless dæmper, som kan acceptere lavt forbrugende belastninger. Det gøres enkelt ved at give dæmperen nultilslutning på samme måde som wireless relæ-modulerne. Jeg har faktisk for forsøgets skyld "modded" en aflagt wireless dimmer så den virker på denne måde; det er ret enkelt, men det vil jeg aldrig bruge i en fast installation.[/li][/ul]Derfor: Jeg er naturligvis interesseret i smartere løsninger end den skitserede løsning med dummy-belastning. Er der nogle af jer, som har løst det på bedre måder? Målet er at bevare scenarie-funktionen, da det er rart at kunne tænde lyset på lav styrke om natten hvis man skal op "i utide"... (oh yeah, jeg er ved at nå den alder :unsure: )Håber, nogle af jer har nogle gode input :)

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Ja - det er desværre noget være "hø" for tiden.Og LK er jo ikke ligefremst kendt for at være hurtige til at komme på markedet med nye tidssvarende produkter... :( Brugeren V8Camaro har flere gange anbefalet hans egen løsning, som er at sætte dimmeren på en udgang, som først tændes når lampen skal tænde.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
... at sætte dimmeren på en udgang' date=' som først tændes når lampen skal tænde.[/quote']Ja, det er selvfølgelig en mulighed. Jeg har dog desværre hverken I- eller O-modul i nærheden, så i givet fald skal det være et wireless relæ efterfulgt af en wireless dæmper... Tjah, det kan jo nok lade sig gøre, men elegant... Nix :(
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
www.prolys.dk/sunflux-gu10-halo-led-5watt-260lm-2700k-ra95.html
Har godt kigget på dem og skal prøve dem på et tidspunkt - specs ser ihvertfald flotte ud og godt at få en anbefaling. De er dog en anelse svage i lysstyrken der hvor de skulle monteres i denne omgang; der fungerer det bedre med Cree-modulernes 650lm.Men godt at se, at der kommer flere og flere Ra90+ LED-produkter i 2700K :cheer: - man bliver jo bims af at kigge på kold hvid i Ra 80 som mange desværre stadig leverer som det enste :sick:
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Du skal bruge LK IHC® Wireless mobil stikkontakt 250W UNI dimmer uden jord (210A6001). Den har nul'en tilsluttet og sidder derfor ikke i serie. Den har minimumsbelastning på 5 VA og skulle derfor kunne klare den lille last med LED.
Det er måske bare mig, men ser det ikke lidt tåbeligt ud med en mobil stikkontakt i et lampeudtag? :)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Det er måske bare mig' date=' men ser det ikke lidt tåbeligt ud med en mobil stikkontakt i et lampeudtag? :)[/quote']Idéen er nu absolut ikke dum! Udtaget sidder nemlig over forsænket loft, og kunne derfor erstattes af en stikkontakt. Hvordan er det med wireless-dimmeren i lampeudtaget, er den også konstrueret med 0-forsyning, for så kunne den i princippet også håndtere det.Eneste problem ved dette er, at der også sidder en ventilator, som "smager" på lyset for at tænde (det er på toilettet). Og det bli'r lidt svært at lave efter forskrifterne med den mobile stikkontakt, tror jeg, da ventilatoren jo skal have 0, fase og styresignal fra lampeudtaget.Nå ja, så skal trykket ved døren selvfølgelig være et batteritryk i stedet for den nuværende dæmper.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Idéen er nu absolut ikke dum! Udtaget sidder nemlig over forsænket loft' date=' og kunne derfor erstattes af en stikkontakt.[/quote']Håber at loftet er et nedtageligt loft, ellers vil det ikke være lovligt.
Hvordan er det med wireless-dimmeren i lampeudtaget' date=' er den også konstrueret med 0-forsyning, for så kunne den i princippet også håndtere det.[/quote']Det er desværre kun de mobile stikk. som er konstrueret med 0-forsyning såvidt jeg husker. De andre er konstrueret længe før det blev moderne med lavenergi pære. Jeg har en wireless stikk. til fast montering, som ikke kan lide min radio, da den er bygget med en lille strømforsyning, som kun trækker et relæ, som styres af on/off knappen på radioen. Når radioen er slukket bruger den så lidt størm a stikkontakten bliver forviret. :-(
Eneste problem ved dette er' date=' at der også sidder en ventilator, som "smager" på lyset for at tænde (det er på toilettet). Og det bli'r lidt svært at lave efter forskrifterne med den mobile stikkontakt, tror jeg, da ventilatoren jo skal have 0, fase og styresignal fra lampeudtaget.Nå ja, så skal trykket ved døren selvfølgelig være et batteritryk i stedet for den nuværende dæmper.[/quote']Hvis du kan få stikkontakten til at dække hullet til lampeudtaget, kan du sikkert også få fisket et kabel ud af lampeudtaget og ned i stikkontakten, så du både har et lampeudtag og en stikkontakt.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Håber at loftet er et nedtageligt loft' date=' ellers vil det ikke være lovligt.[/quote']Sidder lige over en adgangslem, så det skulle være ok :)
Det er desværre kun de mobile stikk. som er konstrueret med 0-forsyning såvidt jeg husker.
Øv - det havde ellers været den mest elegante løsning.
Hvis du kan få stikkontakten til at dække hullet til lampeudtaget' date=' kan du sikkert også få fisket et kabel ud af lampeudtaget og ned i stikkontakten' date=' så du både har et lampeudtag og en stikkontakt.[/quote'']Der er jeg ikke helt sikker på at jeg kan følge dig. Ventilatoren styrer selv timerfunktion, så den har forbindelse til fase, nul, og føler desuden på spændingen til lampen (efter dæmperen), så den ved hvornår den skal starte. Denne sidste ledning skal så kobles til i en stikprop til at sætte ind i mobildæmperen for at få det til at fungere. Den holder vist ikke i byretten - der vil jo kunne være spænding på stikket når det tages ud.Et bedre alternativ vil være at lade IHC-controlleren styre ventilatortimingen i stedet, fx. ved at montere et wireless relæ til formålet.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Der er jeg ikke helt sikker på at jeg kan følge dig. Ventilatoren styrer selv timerfunktion' date=' så den har forbindelse til fase, nul, og føler desuden på spændingen til lampen (efter dæmperen), så den ved hvornår den skal starte. Denne sidste ledning skal så kobles til i en stikprop til at sætte ind i mobildæmperen for at få det til at fungere. Den holder vist ikke i byretten - der vil jo kunne være spænding på stikket når det tages ud.Et bedre alternativ vil være at lade IHC-controlleren styre ventilatortimingen i stedet, fx. ved at montere et wireless relæ til formålet.[/quote']Jeg tænkte på min egen ventilator styring, men der har jeg 3 leder + jord fra tavlen og til lampeudtaget i badeværelset. Fase, nul, jord + en tændledning.Men som du selv skriver, kan du nemt løse problemet med et wireless relæ.
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok