Hop til indhold

Pulsmåling på 2-vejs el-måler til solceller?


Hax
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg skal have monteret solceller på taget og skal derfor have ny el-måler, der kan dreje begge veje.Jeg har ikke puls-udtag på den gamle måler, så hvis det kan lade sig gøre vil jeg selvfølgelig gerne kunne det med den nye.Dong siger at det kan man ikke :( .Er der nogen der kan gøre mig klogere på det?MvhJesper

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeps. Køb din egen Kamstrup 382 måler http://kamstrup.dk/8073/Kamstrup-382-DIN og få din lokale elektriker til at sætte den mellem din l.... dong måler og din gruppe tavle. På måleren kan du aflæse den mængde strøm som du henter fra nettet og den mængde du levere til nettet, og med ekstra SW (kender ikke prisen) kan du også trække de tal ud og få nogle pæne grafer m.m. Men alt det kan du læse mere om på kamstrup.dk. Desværre kan du kun købe en kamstrup måler via en grosist, men din elektriker burde kunne for den hos f.eks. Solar.Hvis du gerne vil vide hvor meget strøm du producer skal du sætte en måler på dit solcelle anlæg, men det har mange anlæg vist allerede indbygget som default.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan købe en måler her:http://www.seshoppen.dk/Shop/info.htm?articleid=1040000000000Dog skal du montere en efter dit solcelleanlæg og en efter din DONG elmåler (ja du skal have 3 elmålere ialt ).Så kan du udlæse/beregne tal for produktion, egetforbrug og samlet forbrug.Det er ikke umiddelbart muligt at trække ud af een enkelt elmåler via S0 pulser, for der sendes ikke "minus" pulser når du producerer mere strøm end du forbruger. Med mindre man har Kamstrup software mm.På denne måde har du også lidt styr på om DONG afregner dit forbrug/produktio korrekt ;-)Men som insins siger så har de fleste invertere mulighed for at vise/udlæse produktionstal. Nogle kræver dog specielt interface/software og så er du ligevidt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej jeg ved ikke om lige netop denne DIN udgave har det. Men den almindelige udgave har det:http://www.seshoppen.dk/Shop/info.htm?articleid=1010000000000Hvis man vil være helt sikker bliver man nok nødt til at spørge EnergiSyd først.Jeg anvender selv den almindelige model som bimåler på min Varmepumpe, men monteret på en plade med passende afdækning, istedet for at have den monteret med stikben i den dyre målerramme.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej. Jeg skal have monteret solceller på taget og skal derfor have ny el-måler' date=' der kan dreje begge veje.Jeg har ikke puls-udtag på den gamle måler, så hvis det kan lade sig gøre vil jeg selvfølgelig gerne kunne det med den nye.Dong siger at det kan man ikke :( .Er der nogen der kan gøre mig klogere på det?MvhJesper[/quote']Nu skriver du ikke hvad du vil bruge pulserne til ?men du kan jo få en inverter med web log således du kan følge din solproduktion online på smartphone osv...
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Tak for fine svar.Pulserne skal selvfølgelig bruges til visning af el-forbrug i SceneView - det har jeg ønsket mig lige siden jeg var lille B) .Spørgsmålet er så hvor mange målere jeg skal bruge :blink: Måske kan den nye Dong-måler give pulser? ved endnu ikke hvilken måler jeg får.Jeg tror jeg skal have en Danfoss TLX Pro 6 kW.Til den skal jeg have installeret et HPFI type B siger de kloge.Erstatter det det ene af mine nuværende 2 HPFI type A relæer som jeg har idag?Eller skal jeg have 2 nye type BEller indgår det nye type B som nr. 3 HPFI relæ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Overvej lige igen om det skal være IHC der skal logge/opsamle pulserne da systemet ikke ligefrem er det bedste hertil. Kan anbefale en stokerbot (stokerlog).Alt efter om DONG monterer en måler hvor du kan få adgang til S0 pulser vil den formentlig kun kunne give pulser når forbrugs tælleren tæller op, ikke når "opsparings"/produktions tælleren tæller op. Derfor skal du altid selv have mindst en måler med S0 puls på din solceller hvis du vil registrere forbruget. Og altså endnu en efter DONG´s hvis ikke de kan/vil give dig adgang til S0 pulser. (Ja det kan blive op til 3 ialt !)Danfoss TLX Pro har indbygget webserver hvor du kan se produktionen så det er ikke sikkert du behøver en seperat måler her.Der skal altid monteres et seperat HPFI på solcelleanlæget. Det erstatter ikke nogle af dem som du har idag. Der er ikke nogen af dine nuværende HPFI der skal erstattes/udskiftes til type B, uanset om den monterede invertere kræver type B. Den påtænkte Danfoss TLX kræver ikke type B, men type A. Dog skal det være en 100mA udgave og ikke en alm. på 30mATag evt. et kik på www.SolcelleDebat.dk hvor emnet har været diskuteret en del.EDIT: Fik lige læst indlæget igen og konstaterede at jeg huskede forkert :blush:

Link til kommentar
Del på andre sites

Måske kan den nye Dong-måler give pulser? ved endnu ikke hvilken måler jeg får.
Medmindre DONG har ændret politik inden for de sidste 6 mdr, hvilket næppe er sandsynlig, så får du sikkert en god gammel drejeskive måler, eller et stort skrummel af en oldnordisk NESA måler. Hvis du er så heldig at de har oppet sig og begyndt at bruge nogle af de Kamstrup måler de har, som kan måle + og - energi, kan du godt regne med at de vil kræve 25 kr. pr. mdr. for at give dig adgang til S0 puls udgangen.Kort sagt. Forvent ikke at du kan få adgang til S0 puld udgangen på en DONG måler hvis den overhovedet findes på deres måler.
Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok