Hop til indhold
  • 0

Alarm til 2-plans hus


Thomas Thomsen
 Share

Spørgsmål

Hej,Jeg skal i gang med at programmere mine alarm-pir og lydgiver, så jeg kan benytte dem som en alarm. Jeg har ikke noget tal-tastatur (ved tyven jo ikke :-), så jeg skal ha' fundet en løsning, så jeg kan tænde/slukke alarmen med trykkene ved vores 3 ydredøre. Jeg kan lige prøve og liste op hvilke ønsker og tænker jeg har gjort mig.Kort beskrivelse af anlægget:- 5 PIR (Køkken alrum, opholdsstue, spisestue, integreret garage, tv på første sal der er ved toppen af trappen)- 1 lydgiver (m. 2 niveauer) sidder halvejs oppe af trappen, så den kan høres over hele huset.- 1 udendørs lydgiver (sidder skjult)- IHC batteri backup i tavlen- 1 Voice modemSenarier:Ikke hjemme:- Når hjemmet forlades aktiveres alarmen ved et af trykkene ved yderdørene (evt. med en forsinkelse på 5 min.). Det kan evt. være ved at holde 1 el. 2 knapper inde i 1-2 sek (forslag?). Det samme når alarmen skal deaktiveres ved hjemkomst, bortset for garagen, hvor jeg har en switch på garageporten, som skal deaktivere pir'en i garagen, hvis porten åbnes, men stadig lade resten af alarm-systemet være aktivt, som så slukke ved døren, når bilen er parkeret.- Når huset forlades skal hjemmesimulering aktives, så det tænder hvis/når det er mørkt udenfor og inde for et tidsrum (skumrings-relæ).- Sluk-alt funktion aktiveres, samtidig med alarmen.- Dioder i trykkene ved yderdørene blinker ved aktiv alarm.- Signal giver både inde og ude ved alarm. Hvor lang tid er det den må larme udenfor?- Voice-modemet skal vel gøre et eller andet ved alarm (ringe til mig, kone, gode naboer, forslag?).- Alt udendørs lys tænder, så kameraer har bedst mulige betingelser.Sover hjemme om natten (alle på 1. sal):- Alarmen skal kunne aktiveres f.eks. på tryk ved toppen af trappen og ved tryk ved sengene, men selvfølgelig kun med sensorene i nederste etage.- Alarmen deaktivers, hvis man går ned af trappen, vha den pir-sensor der sidder lige ved toppen af trappen og overvåger tv-stuen. Man kan ikke undgå at aktivere den, hvis man går ned af trappen. Skal også kunne deaktiveres på trykkene ved yderdørene, hvis èn kommer senere hjem.- Tryk i soveværelset og yderdørene blinker ved aktiv alarm (ikke generende i forhold til sengen)- Kun indendørs lydgiver ved alarm.- Alt udendørs lys tænder, så kameraer har bedst mulige betingelser.Bemærkninger til overstående:- Er det håbløst? ;-)- Er der noget jeg har glemt, eller kan lave bedre?- Evt. andre bemærkninger?Programmering:Jeg har sådan nogenlunde styr på programmering i Visual, men jeg kan ikke lave blokke, som jeg tidligere har fået hjælp af jer til. Er der noget af det overstående jeg ikke kan lave standard i Visual?Er der en der har mod på at hjælpe online (teamviever, mail osv.)? Jeg vil virkelig gerne ha' det til at virke, da vi har haft utroligt mange indbrud i nærheden de sidste par år.Jeg skal selvfølgelig nok opdatere tråden, så der ikke går noget tabt ;-)Håber I har tid til at hjælpe!Med venlig hilsenThomas

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det var mange informationer på een gang..Håbløst ? Absolut ikke. Jeg er ikke i tvivl om det kan laves med default FB alternativt IHC standard FB eller de nye IHC Bolig FB - evt. med lidt modifikationer. Aktivering: Der findes en default FB som bruger alm tryk som kodetastatur. - ikke noget problem.Hjemmesimulering: Det er bare at tilføje det i programmet.Sluk-alt funktion:Over alarm aktiv til pågældende indgangDioder blinker ved aktiv alarmDefault.Signal giver inde og ude.DefaultVoice-modemet ringerJa .Alt udendørs lys tænderJaNatfunktion kun med sensorene i nederste etage.Kan måske klares vha zoner. Alternativ skal der her en modifikation tilAlarmen deaktivers vha pir-sensor over trappen og på trykkene ved yderdørene,JaTryk i soveværelset og yderdørene blinker ved alarmJa (default)Kun indendørs lydgiver ved alarm.Kan klares med en betinget blokAlt udendørs lys tænderJa defaultPrøv at hente IHC standard FB eller IHC Bolig Fb fra LK og læs hjælpen til de enkelt FB´r.Så kan du prøve at strikke noget sammen og uploade programmet. Så er jeg helt sikker på der kommer hjælp her i forummet, uden du behøver ty til "online support". Det kan du helt sikkert også få, men det kunne jo være du kunne klare det selv ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Arrrggg' date=' kom lige til at se det er til den gamle Visual 1.0. ups....Så er det ikke sikkert det hele jeg skrev passer (standard & bolig FB´ene). Men der findes også alarm FB´r til 1.0 som du kan kikke på, og så må vi tage den derfra.[/quote']Ihc standard findes skam også til Visual 1.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det kan som Lars siger sagtens lade sig gøre, men det kræver helt sikkert en del rettelser i alarm fb.Jeg har tidligere lavet en standard fb om, hvor man ved hver PIR kan vælge om den kun skal være med på total-alarm, eller også skal være med på del-alarm, som måske kan bygges videre på. Må lige se om jeg kan finde den, når jeg kommer til computeren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så har jeg fået monteret alt hardware og har forsøgt mig lidt med standard-blokkene, men det ser, som én også nævnte, ud til at der skal programeres på blokkene, før de virker.Jeg ved godt det er meget at spørge om, men er der en der vil være behjælpelig med at få det til at virke? Evt. bare som en simpel alarm til at starte med?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sorry Thomas havde glemt dig :blush: Her er lige et første udkast med alarm.Du skal selv vælge hvilket tryk du vil have til at aktivere Alarmen og "justere" hvilken rækkefølge de 4 knapper skal trykkes. Ligeledes skal du selv vælge hvilke lamper du vil have med i din hjemmesimulering.I første omgang har jeg kun lavet det så der er alarm når huset forlades og altså ikke er beboet.Når det virker som du vil have det, kan vi tilføje/justere så du får den funktionalitet med hvor 1. salen er beboet og det kun er PIR i stueetagen der er aktivepost-2827-13549256794177_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars,Mange tak for din løsning og STOR tak for hjælpen! Umiddelbart virker det fint, men kan det evt. laves så jeg kun skal bruge 2 knapper (eller evt. 1 lang tryk (2sek) på 1 knap til aktivering, da jeg desværre ikke har flere tilgængelige ved de 2 ydredøre? Lige nu har jeg lavet aktiveringen på en fjernbetjening (hvor der er rigeligt med knapper), men løsningen virker kun ved den ene dør, da jeg ikke har en ir-modtager ved den anden. Er ihckonsultens hjemmeside nede?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jammen selv tak. Du kan f.eks. indsætte FB 4.1.15. Kort-lang tryk efter et fysisk tryk og på den måde få 2 funktioner ud af samme tryk. (8 ud af et alm. 4-tryk).Og ja jeg har også bemærket at www.ihckonsulenten.dk ikke virker. Er bange for det er LK´s "varemærke advokater" der har været igang, men det er kun gisninger. (Gad vide hvor længe dette fora får lov at virke :S )

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok