Hop til indhold

Spørgsmål ang. IHC og B&O


Mathias
 Share

Recommended Posts

Hej..Har lavet IHC installation i et hus hvor der også er lavet det store IHC NET til alt B&O.B&O forhandleren har så bildt ejeren ind at man med et modul kaldet: Masterlink Gateway. Kan forbinde B&O installationen til IHC installationen. Formålet er så alt efter programmering f.eks. når brugeren tænder fjernsynet ruller gardiner via IHC'en automatisk for og lyset dæmpes.Vil gerne høre hvad folks erfaring / viden / eller mening er om denne Masterlink Gateway.Kan ikke lige selv se hvordan det skal kunne fungere, dels mindes jeg ikke der i IHC programmeringen findes funktionsblokke som henvender sig til dette produkt. Og efter hvad jeg har kunnet finde på nettet om denne, er modulet udstyret med RJ45 til nettilslutning samt RS232 for tilslutning af controller. Kan dog ikke se hvordan dette skal kunne lade sig gøre.Håber på hjælp. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Efter lidt søgen med Google, røg jeg tilbage til IHC-User.dk. :laugh:Her er et linkt til et gammel indlæg vedr. samme emne. http://www.ihc-user.dk/index/produkter/tredjepart-produkt/bo-master-link-gatewayDet interessante er det link som ligger i det sidste indlæg. http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/instMLGW.pdf Af denne dokumentation fremgår det at kommunikationen sker via Ethernet, og at det er funktionalitet i viewer modulet, som udnyttes. RS232/RS485 benyttes når der skal kommunikers med andre inteligente hus kontrol systember.

Link til kommentar
Del på andre sites

Takker mange gange for hjælpen, det hjalp da lidt med den brugsanvisning du har fundet, men må nok sige at jeg stadig er lidt betænkelig ved at begynde på det.De kontaktede først B&O som skulle bruge 2 dage på det og fik så et tilbud på 15.000 kr. for at komme og programmere det sammen med IHC'en.

Link til kommentar
Del på andre sites

Takker mange gange for hjælpen' date=' det hjalp da lidt med den brugsanvisning du har fundet, men må nok sige at jeg stadig er lidt betænkelig ved at begynde på det.De kontaktede først B&O som skulle bruge 2 dage på det og fik så et tilbud på 15.000 kr. for at komme og programmere det sammen med IHC'en.[/quote']I betragtning af hvor lidt B&O og LK har gjort ud af deres samarbejde de sidste par år, overrasker det mig ikke at B&O forretningen skal have 15.000 for at programmer det. Jeg er dog også overbevist om at der findes B&O forretninger, som har bedre kendskab til master link gatewayen, og dermed er billigere.Jeg er dog ikke et sekundt i tvivl om at sammenkoblingen virker, men customiseringen som forretningen skal lave kan jeg godt have mine tvivler om, men det er jo da noget som er til at rette senere. :)
Link til kommentar
Del på andre sites

Har nu snakke med en B&O forhandler idag. spurte om der fintes en form for monterings- / programmerings vejledning, til produktet eller om det var LK jeg skulle have fat i. Svaret var så at det ikke nar noget som os "almindelige" mennesker kunne finde ud af, måtte så lige fortælle at jeg er udlært elektriker samt installatør studerende, men det var åbenbart ikke nok for det er kun B&O medarbejdere som kan finde ud af det. :)Det minder meget om dengang jeg indhentede information om hvordan B&O udstyret skulle strikkes sammen med IHC NET installationen, det kunne jo overhovedet ikke fungere ifølge B&O de mente klart at den eneste løsning var at trække deres dyre masterlink kabel.Det virker dog rigtig fint over IHC NET. :)Tror nu jeg giver det et forsøg. Går det helt galt må "Eliten" jo tilkaldes. :)Men takker mange gange for hjælpen, den manual du henviste til gav da et billed af hvordan det skal kunne lade sig gøre.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Mathias,Jeg ved ikke om PDF'en som linkes til tidligere i tråden her kommer omkring det, men husk, IHC controlleren skal udstyres med en særlig firmware (vist nok den samme som hvis man installerer sig en VisillityDashboard), for at kommunikationen mellem gateway og controller kommer til at fungere.Sådan har det i hvert fald været tidligere, og firmwaren skulle haves hos LK.Hilsner Ole.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Mathias' date='Jeg ved ikke om PDF'en som linkes til tidligere i tråden her kommer omkring det, men husk, IHC controlleren skal udstyres med en særlig firmware (vist nok den samme som hvis man installerer sig en VisillityDashboard), for at kommunikationen mellem gateway og controller kommer til at fungere.Sådan har det i hvert fald været tidligere, og firmwaren skulle haves hos LK.Hilsner Ole.[/quote']Det står der ganske rigtigt i villedningen, men den er over 2 år gammel, såvidt jeg husker, så mon ikke de funktioner er kommet med i "standard" firmwaren? LK er ikke kendt for at ville vedligeholde mere end 1 produkt af gangen. :)
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er enig med dig i, at det kan forekomme besværligt at skulle vedligeholde flere firmwares, men seneste firmware til download på lk.dk giver mig bekendt ikke muligheden for at "snakke" med 3. parts produkter som ML Gateway og Visillity Dashboard via LAN.Jeg vil ikke afvise at jeg husker galt, men synes at huske at det forholder sig sådan, at hvis man først har "fodret" controlleren med den "specielle" firmware én gang, kan man efterfølgende sagtens benytte de kommende kommercielle firmwares som kan downloades på lk.dk, uden at miste funktionalitet. Jeg tænker den "specielle" firmware ændrer i et område på controlleren som de kommercielle ikke gør.Rygtet sige vist at der er en ny firmware på vej, og hvordan det forholder sig her efter ved jeg ikke.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja der står lidt om det på:http://www.visility.com/produkter/visility-dashboard/downloads.aspxDer er nok flere installationer med en evt. B&O special firmwareren end visility, og hvis ikke den kunne tåle en almindelig opgradering efterfølgende tror jeg nok vi havde hørt om det. Mon der er nogen herinde der har prøvet det og kan komme med et svar ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok