Hop til indhold
  • 0

Ferieprogram med timer af forskellige lampesteder


Peter286
 Share

Spørgsmål

Hej,Vil gerne lave et ferieprogram, hvor lyset tænder på forskellige tidspunkter, når man er på ferie, men vil have mine lysdæmper i køkkenet med også, der kører på eltako lysdæmpere, dog kan jeg få dem til at tænde på tidspunktet, men de slukker ikke igen når tiden er gået.Nogen der har nogle ideer til hvordan dette kan laves, jeg bruger FB 2.1.02, men tror det er noget med at lysdæmperne behøver puls for at tænde/slukke.

Link til kommentar
Del på andre sites

25 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
Hej' date='Jeg ville nok anvende FB 6.3.02 , den er klar til det.:-)[/quote']Jeg har nu forsøgt mig frem med den FB dog uden at få det til at fungere, derfor håber jeg en venlig sjæl vil hjælpe mig.Jeg vedhæfter mit program, og det jeg gerne vil have er.:Tryk 2 tasten (venstre) ved bryggersdør under bryggers skal sætte hjemmesimuleringen igang.Hjemmesimuleringen skal så køre efter gældende tidspunkter, som er defineret igennem ur FB.De lamper der skal køres hjemmesimulering, er blandt andet lysdæmpere, men også almindelige lampeudtag.Lysdæmperne er eltakos modeller, placeret i tavlen, hvis det har noget at sige.Jeg kunne godt tænke mig at en ville prøve at lave mit program, således at spottene i f.eks stuen (for, bag) tænder på bestemte tidspunkter, efter at jeg har aktiveret ved tryk tasten i bryggerset.Vores ide er nemlig, at når vi forlader huset for en længere periode, vil vi gerne have muligheden for lige at aktivere tasten inden huset forlades, og så kører programmet, når vi så kommer hjem deaktiveres det ved et tryk på samme tast.Jeg har sågar forsøgt med det hjemmesimuleringsprogram, der ligger her på hjemmesiden, men det forstår jeg slet intet af... Som sagt håber virkelig på hjælp til dette, og da aller helst den, der selv logger ens brug af de forskellige lampeudtag, således det bliver mere realistisk når det aktiveres...her menes det program der ligger her på siden.post-221-13549256790025_thumb.jpg
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Fortvivl ikke, hjælpen er nær :cheer: Prøv at kikke på vedhæftede eksempel. Det hjælper måske også på forståelsen hvis du prøver at markere FB 6.3.02.e. Hjemmesimulering med 8 udgange (den med rød tekst) og så trykke F1. Så kommer hjælpen til denne specifikke FB.Jeg har tilføjet en ur FB som har hver sine "tilfældige" tidspunkter pr ugedag, og et "virtuelt" skumringsrelæ. Har du et rigtigt skumringsrelæ anvender du bare det istedet. Men begge skal være ON før hjemmesimuleringen kører - ud over aktiveringen på trykket, selvfølgelig.Hvis du vil styre lysdæmpere kan du forsøge dig med at koble en puls udgang (tænd eller sluk) over på FB 4.1.03.a. Forsinket tiltræk/frafald og lade udgangen styre/regulere lysdæmperen. På denne måde kan en hvilken som helst eller flere timer puls udgange bruges til at lave langt tryk som kan regulere lyset. Ikoner_til_IHC.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars,Mange tak, nu forstår jeg sammensætningen af FB`en, og kan også den til at køre, både efter ur og uden(ved tryk knap aktivering).Dog synes jeg at timerfunktionen i FB´en laver lidt ala et cirkus hjem med hensyn til lys sammensætningen og tid, ved godt man kan ændre tiderne efter hvordan man synes, men havde nu hellere, håbet at man kunne lave det efter tidspunkter, frem for timere, der tæller ned.Jeg tænker her at FB 2.1.02a kunne være bedre, dog skal man så have lidt flere FB samlet under en lokalitet, men det kan også lade sig gøre.Dog forstår jeg ikke lige din sol op/ned FB, for kan sagtens få den til at køre uden den.?!?Ved du hvordan den her fra siden i download funktionen virker, og om den kunne gøre det jeg ønsker, for den tager jo og "optager" hvordan vi bruger lyset, og afspiller det så, når man beder den om det, eventuelt ved aktivering af trykknap. Ville blive glad hvis du kunne hjælpe mig med den funktionsblok, da jeg tror den er smartere...Dog skal du lige se bort fra min alarm lokalitet, da jeg ikke benytter den over ihc, men kun bruger indgangslinien,som aktiveres i tilfælde af alarm, til at få lyset til at blinke.Du skal i stedet benytte lokalitet bryggers, og trykknap ved bryggersdøren, benyttes godt nok nu som slukalt, men det bruger vi aldrig...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du kan sådan set godt få hjemmesimuleringen til at kører efter klokkelset, hvis den f.eks. altid startes på samme tidspunkt. Så vil timer intervallerne jo kunne omsættes til faste tider hvis både Ur og Skumring indgangene styres af samme ur FB .Sol op/ned FB er udviklent af brugeren Kent og kan "simulere" et skumeringsrelæ. Den har indkodet ca. tidspunkter for hvornår solen går ned/står op.Ttidspunkterne ændes løbende hen over året, vist nok hver 14. dag.Meningen med at have den med i simulereingen er at dit hus jo skal se beboet ud både kl. 08 og kl. 17 om vinteren, men om sommeren er det formetlig så lyst at du ikke vil tænde lyset på disse tidspunkter.Jeg har ikke prøvet den version der ligger i download området, men den burde jo efter beskrivelsen kunne "indspille" og efterligne dine tryk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

SÅ!!Nu har jeg prøvet efter bedste overbevisning med den hjemmesimulering her fra siden...Nu mangler jeg bare og høre om det er sat rigtigt op, og hvis nej hvor fejlene er.Jeg vil gerne have den til at "logge" min daglige brug af de lamper jeg har sat ind, for derefter at afspille dem, når jeg er ude af huset og har aktiveret trykknappen.Jeg har sat et virtuelt skumrings FB ind, men om det er rigtigt, aner jeg faktisk ikke....kom gerne med svar her også.Hvis FB´erne er opsatte korrekte, så er det vel bare at bruge lyset, så den kan "logge" det og afspille næste gang jeg aktivere knappen som starter simuleringen..ikk?Håber virkelig på hjælp her, da jeg efterhånden snart har brugt mange timer, med at prøve at forstå og få det til at virke...mvhPeterpir.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har ikke selv prøvet de FB der logger tidspunkter, men jeg kan da se, at du skal bruge en FB 7.1.05 til hver eneste lampe du vil styre. Som du har lavet det der, logger og tænder den alle de valgte lamper på éen gang.Det ser rigtigt ud med det virtuelle skumringsrelæ. Det sørger for at lyset kun tænder når der er "mørkt".

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Jeg har ikke selv prøvet de FB der logger tidspunkter' date=' men jeg kan da se, at du skal bruge en FB 7.1.05 til hver eneste lampe du vil styre. Som du har lavet det der, logger og tænder den alle de valgte lamper på éen gang.Det ser rigtigt ud med det virtuelle skumringsrelæ. Det sørger for at lyset kun tænder når der er "mørkt".[/quote']Kanon mange tak. Nu er jeg lidt mere med. Havde faktisk tænkt tanken med at det sikkert kun var en lampe pr FB. Dog volder mine lampeudtag med lysdæmpere mig store problemer. Det er spots som er lysdæmper styret af en eltako eud12z-uc. Kan se at der er lavet en samlet lysdæmper i sluk alt under bryggers, men hver gang jeg forbinder hver enkelt lysdæmper udgang med en FB, synes jeg det er ligesom at den kører ujævnt, alt efter om lysdæmperen var tændt eller slukket inden aktiveringen. Ligesom at hver gang jeg vil logge brugen af lysdæmperen, tager den det både som et tænd/sluk når jeg tænder lyset. Ved ikke om det er sort snak men hvis jeg beder den logge lampeudtag køkken loft, som er med lysdæmper, og så trykker på den wireless trykknap for at tænde lyset, og så vente 2 min med at slukke igen, så når jeg tjekker via serviceview i loggen af FB for hvilke tider den har logget, har den logget 2 ens tider ved start og sluk tid, som om den logger to pulser. Håber i er med på hvad jeg mener. Burde disse eltako lysdæmpere, volde problemer!?!
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ok, jeg har nu givet endeligt op!!!Har prøvet i tre dage nu, med alverdens forskellige FB´er og indstillinger. Kan simpelthen ikke få det til at virke.Min drøm, og ja indtil en gider lave det for mig, forbliver det en drøm, var at få et hjemmesimuleringssystem, som vi kunne aktivere og deaktivere via en trykknap i bryggerset.Derefter ville den starte en simulering af udvalgte lamper, på "logget" eller forudindtastede tidspunkter.Dog er ovenstående umuligt, med mine kompetancer, må jeg desværre erkende...!Men hvis nogen forbarmer sig over lille uduelige mig, og siger lad os nu kigge på det en gang til, så vil jeg blive mega glad.Min installation af IHC er således.:Wireless trykknapper i hele huset, nogle 2 knapper, nogle 4 knapper, nogle 6 knapper.Controller m/viewerTavlemonteret Eltako lysdæmpere Model EUD12Z-UC( 4 stk i køkkenet, 2 stk i stuen, 1 stk på den overdækket terrasse.1 stk wireless stikkontakt på Markus værelse.Det er blandt andet nogle af disse lysdæmpere som skal indgå i hjemmesimuleringen.Nå krydser fingre for en hjælpende hånd...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Ok' date=' jeg har nu givet endeligt op!!!Har prøvet i tre dage nu, med alverdens forskellige FB´er og indstillinger. Kan simpelthen ikke få det til at virke.Min drøm, og ja indtil en gider lave det for mig, forbliver det en drøm, var at få et hjemmesimuleringssystem, som vi kunne aktivere og deaktivere via en trykknap i bryggerset.Derefter ville den starte en simulering af udvalgte lamper, på "logget" eller forudindtastede tidspunkter.Dog er ovenstående umuligt, med mine kompetancer, må jeg desværre erkende...!Men hvis nogen forbarmer sig over lille uduelige mig, og siger lad os nu kigge på det en gang til, så vil jeg blive mega glad.Min installation af IHC er således.:Wireless trykknapper i hele huset, nogle 2 knapper, nogle 4 knapper, nogle 6 knapper.Controller m/viewerTavlemonteret Eltako lysdæmpere Model EUD12Z-UC( 4 stk i køkkenet, 2 stk i stuen, 1 stk på den overdækket terrasse.1 stk wireless stikkontakt på Markus værelse.Det er blandt andet nogle af disse lysdæmpere som skal indgå i hjemmesimuleringen.Nå krydser fingre for en hjælpende hånd...[/quote']Slet ingen venlige sjæle der kan give mig en hjælpende hånd med dette?Ville glæde mit IHC hjerte utrolig meget at få dette til at fungere. Men det skal nok være en der kender til eltako lysdæmpere. MvhPeter
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg anvender ikke selv hjemmesimulering programmet til at "skræmme" evt. ubudne gæster væk. Men lys mm i huset vil da uden tvivl få det til at se mere beboet ud og måske få dem til at fravælge ens ejendom. Jeg er af den overbevisning at det mere er et spærgsmål om at det ser naturligt og plausibelt ud, end det er en hel nøjagtig kopi af ens lystændingsvaner. En ting der helt sikkert virker hvis man er bortrejst i længere tid af gangen er f.eks. lade naboen parkere hans bil i din indkørsel/garage/carport. Evt. også bruge din skraldespand.Og tilbage til det med lyset, så vil tænding af TV´t i stuen om aftenen få huset til at virke meget mere beboet, end en serie af "tilfældige" tænd/sluk serier gennem huset. Ligeledes tror jeg man skal lide meget af "amerikanske FBI overvågnings/Echelon paranoia" hvis ikke man kan nøjes med samme tidsforløb hver dag (måske blot forskudt 10-15 min). Det med der skal være forskellige scenarier hver dag fordi "gæsterne" holder øje med ejendommen (og logger tidspunkter for hvornår der er lys og hvornå det slukker) er vist kun noget der sker på film eller nogen der planlægger de helt store kup. Så med mindre man har Rembrandt malerierr og lign. hængende derhjemme er det vist at skyde over målet - i min optik.Men uanset hvad skal jeg gerne prøve at brygge videre på en simulering (eksemplet fra d. 29/3), som skuer op/ned for fortråede (eltako) lysdæmpere. Scenarier er så vidt jeg husker understøttet og kan umiddelbart anvendes med wireless dimmere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Jeg anvender ikke selv hjemmesimulering programmet til at "skræmme" evt. ubudne gæster væk. Men lys mm i huset vil da uden tvivl få det til at se mere beboet ud og måske få dem til at fravælge ens ejendom. Jeg er af den overbevisning at det mere er et spærgsmål om at det ser naturligt og plausibelt ud' date=' end det er en hel nøjagtig kopi af ens lystændingsvaner. En ting der helt sikkert virker hvis man er bortrejst i længere tid af gangen er f.eks. lade naboen parkere hans bil i din indkørsel/garage/carport. Evt. også bruge din skraldespand.Og tilbage til det med lyset, så vil tænding af TV´t i stuen om aftenen få huset til at virke meget mere beboet, end en serie af "tilfældige" tænd/sluk serier gennem huset. Ligeledes tror jeg man skal lide meget af "amerikanske FBI overvågnings/Echelon paranoia" hvis ikke man kan nøjes med samme tidsforløb hver dag (måske blot forskudt 10-15 min). Det med der skal være forskellige scenarier hver dag fordi "gæsterne" holder øje med ejendommen (og logger tidspunkter for hvornår der er lys og hvornå det slukker) er vist kun noget der sker på film eller nogen der planlægger de helt store kup. Så med mindre man har Rembrandt malerierr og lign. hængende derhjemme er det vist at skyde over målet - i min optik.Men uanset hvad skal jeg gerne prøve at brygge videre på en simulering (eksemplet fra d. 29/3), som skuer op/ned for fortråede (eltako) lysdæmpere. Scenarier er så vidt jeg husker understøttet og kan umiddelbart anvendes med wireless dimmere.[/quote']Netop scenarier mener jeg IKKE er understøttet med disse lysdæmpere
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja jeg skal prøve at udtrykke mig lidt mere klart. Netop fordi fortrådede dimmer ikke er understøttet af scenarier hvor man bare vælger lys % og ramp tid, vil jeg prøve at lave en udgave der "simulere" tryk og skruer op/ned for en fortrådet (eltako) lysdæmper. Men det bliver ikke noget man kan inspille eller indstille helt vild mange parametre på, bare et prof off concept, så der sker en eller to ændringer af lysstyrken i løbet af "simuleringsaftenen".

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nå Peter. Så har jeg da endelig haft tid til at prøve at lave en "tilfældig" hjemmesimulering på dit gamle program.Jeg har prøvet bare at bruge de simple Ur FB 2.1.02a, hvor du så kan tilføje en for hver rum/lampested du vil "lege med". På den måde kan du selv programere dine tidspunkter i de forskellige rum så det virker naturligt. Jeg har kun gidet at lave 3 rum for at vise hvordan, nemlig køkken, stue og soveværelse. På Toilet har jeg prøvet med en alternativ metode nemlig en simpel blink funktion, hvor tiderne er tilpasset.Outputtene er koblet til dine almindelige styrings FB indgange - altså ikke noget med at "kortslutte" programeringen og tænde/styre lamper direkte. Hvis ikke dine FB reagerer på pulsen, kan det være vi skal have ændret på pulslængden. Her tænker jeg specielt på de som styrer dine spots/Eltako dimmere. Sådanne har jeg ikke så jeg ved ikke om det virker. Men hvis de er 1-tast styret som f.eks. LK´s Uni400 Dimmer burde det virke. (1. puls tænder, 2. puls slukker og langt tryk/puls regulerer op/ned). Men som sagt nu må vi prøve.Det hele styres vha en simpel FB der kræver du har aktiveret funktionen og det virtuelle skumringsrelæ siger det er mørkt.Hvis vi også skal lege med en funktion der skruer op/ned for en af spot, bliver jeg lige nødt til at vide om de der Eltako dimmere opførere sig som nævt ovenfor. For så er det jo bare at tilføje endnu en FB der tilpasser pulslængden på f.eks. 2,756 sek. eller hvad der nu måtte virke.El_tegning.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Jammen tilykke med det. Og jo der går da noget(meget) af ens tid med de kære små. Har selv 4 stk' date=' men de er da heldigvis ved at være så store at et par af dem er flyttet hjemmefra. Men tag dig bare god tid.[/quote']Hej Lars,Tak for forståelsen, heheHar nu fået det til at virke med det du har lavet til mig, det skal du have rigtigt meget tak for, dog slettede jeg den der blink ting, da det ikke rigtigt virkede efter hensigten.Jeg har nu fået lavet de rum og lampesteder jeg vil have simuleret, og indtil videre ser det ud til at virke.Jeg tror sku også jeg har fundet min fejl, da jeg prøvede at lave dette....Jeg tog jo konsekvent og forbandt mellem højre og venstre side, fremfor det du gør kun i venstre side, og da det virker, må det med mixet mellem de to sider i programmet være forkert.Jeg kunne dog godt tænke mig at du gad hjælpe mig med det med pulstiden, da jeg er interesseret i at nogle steder kun pulses, op til en vis procent lysmængde, som jo er afhængig af pulstiden/tryktiden.Måske du vil hjælpe mig med dette også?maaaange mange tak indtil videre Lars.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

So far so good :-)Det burde også have virket selv om du forbinder høje og venstre side sammen som man normalt gør. Men nogle gange er det bedre at forbinde FB´r sammen da det jo er dem der skal holde styr på logikken. Hvis man så "kortslutter" en FB og tænder et lampeudtag direkte kan der nemt gå ged i det. Det eneste sted hvor det skal foregå sådan er med (wireless)Scenarier/dimmere, for her er der nemlig tilbagemeldings info om status, det er der ikke på et alm. udtag.Hvis du vil ændre på pulstiden så den kommer til at passe med en regulering skal du:markere FB´nhøjreklikke og vælge "Vis program"i venstre side finder du "Interne variabler"ændre "PulsTimer" fra 00.00.00,250 til en passende værdi måske 00.00.02,250trykke på "escape" for at lukke og vende tilbagegem projektet, overfør det til controllere og test det. Du kan evt. markere den interne variabel "Puls timer" og flytte den til "Indstillinger" vha træk og slip.På den måde kan du online ændre værdierne vha Serviceview til de passer, dvs. uden at skulle gemme og overfører projektet hele tiden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
So far so good :-)Det burde også have virket selv om du forbinder høje og venstre side sammen som man normalt gør. Men nogle gange er det bedre at forbinde FB´r sammen da det jo er dem der skal holde styr på logikken. Hvis man så "kortslutter" en FB og tænder et lampeudtag direkte kan der nemt gå ged i det. Det eneste sted hvor det skal foregå sådan er med (wireless)Scenarier/dimmere' date=' for her er der nemlig tilbagemeldings info om status, det er der ikke på et alm. udtag.Hvis du vil ændre på pulstiden så den kommer til at passe med en regulering skal du:markere FB´nhøjreklikke og vælge "Vis program"i venstre side finder du "Interne variabler"ændre "PulsTimer" fra 00.00.00,250 til en passende værdi måske 00.00.02,250trykke på "escape" for at lukke og vende tilbagegem projektet, overfør det til controllere og test det. Du kan evt. markere den interne variabel "Puls timer" og flytte den til "Indstillinger" vha træk og slip.På den måde kan du online ændre værdierne vha Serviceview til de passer, dvs. uden at skulle gemme og overfører projektet hele tiden.[/quote']Hej Lars,Det vil jeg prøve men indtil videre skal du have rigtigt meget tak for hjælpenMvhPeter
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok