Hop til indhold

flowmåler til brugsvand?


Recommended Posts

Sidder og leger lidt med tanken om en cirkulationspumpe på mit varme vand. Men gider ikke have en pumpe der bare står og bruger strøm hele døgnet. Alternativet er at sætte det op med en fb for ur, men der vil stadig være "spildtid".Så spørgsmålet er, er der nogen der kender til en flowmåler til varmt brugsvand, der kan give en impuls?

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er også en del af LK´s standardhus FB til toilet/badMen den virker så kun når lyset skal tændes. En anden mulighed er at bruge en PIR, specielt hvis man har en sidende i forvejen.Selv har jeg en temperatur styret pumpe med timer, og det virker nu meget fint. Den er ikke engang koblet til min IHC styring.

Link til kommentar
Del på andre sites

Lige for at runde den af' date=' så er valget nok faldet på Grundfos comfort auto. Selvom det er en lidt for "færdig" løsning, så tror jeg at det er noget der virker..
Det som denne pumpe kan er vel også noget man kan lave med en funktionsblok og en vandmåler med puls, så skal funktionsblokken "Bare" lære hvornår der bruges vand og så starte pumpen X min før og køre i X min, og denne cyklus skal overskrives efter 14 dage. Ydermere skal den starte pumpen i X min (Grundfoss 15min), hvis den ikke har kørt i X timer(Grundfoss 8 timer). Måske der er en haj herinde der kan lave denne blok og så kan man halvere prisen på pumpen?
Link til kommentar
Del på andre sites

Det som denne pumpe kan er vel også noget man kan lave med en funktionsblok og en vandmåler med puls' date=' så skal funktionsblokken "Bare" lære hvornår der bruges vand og så starte pumpen X min før og køre i X min, og denne cyklus skal overskrives efter 14 dage. Ydermere skal den starte pumpen i X min (Grundfoss 15min), hvis den ikke har kørt i X timer(Grundfoss 8 timer). Måske der er en haj herinde der kan lave denne blok og så kan man halvere prisen på pumpen?[/quote']Spændende idé med en "learn" funktion. Lidt ligesom den hjemmelavede simuleringsblok fra download sektionen, hvor der bliver "indspillet" et scenarie, som så kan afvikles igen på et senere tidspunkt.Tror bare det i praksis bliver temmelig omfattende hvis det skal være nogenlundende fintfølende. Ved sample i 1 minuts intervaller kræves over 10.000 samples/register pr. uge. Det er selvfølgelig kun de samples hvor vandet løber der skal gemmes og det er forhåbentlig et meget mindre antal. Men det kræver nok stadig en del plads/registre at gemme denne information.Men ja det kan da (nemt ?) laves. Og der er helt sikkert andre end mig der har lyst til at tage udfordringen op ;-)Tænker allerede i logik/programering:
Hvis vandet løber/der kommer pulser) => gem tidspunkt osv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Undskyld vi highjacker din tråd ;) Jo det kræver noget der måler flowet og kan give info/puls. Og har man ikke en vand/flowmåler har du fuldstændig ret i at "vi" er tilbage til start.Nu er det bare sådan at jeg ved Morten har en vandmåler med pulsudgang, det kan være det er derfor han er lidt hooked på sådan en løsning.Men der er jo også flere fordele ved at have en pulsmåler på sit vandforbrug. Du kan f.eks. monitorerer forbruget over tid, lave alarm ved stort vandforbrug, eller konstant forbrug. Nu kender jeg ikke prisen på den avancerede pumpe, men med det skitserede setup vil man kunne nøjes med en alm. (vortex) pumpe.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du skal ikke undskylde. Det er jo brainstorming. Og undskyld hvis mit sidste indlæg lød negativt. Jeg vil give dig helt ret i at hvis man kan lave setuppet med en vandværksmåler med puls og en helt almindelig pumpe, så er det jo som du skriver en win win, da man samtidig kan holde øje med vandforbruget.Edit.Og lige en sidebemærkning. Hvilken vandmåler med puls, skal bruges?

Link til kommentar
Del på andre sites

Efter min mening, synes jeg nu det er mere smart at styre pumpen, enten via PIR, eller når man tænder lyset på badeværelset. Der er faktisk en færdig fb 5.1.02 til formålet. Pumpen behøver vel kun at køre i kort tid, for at flytte det varme vand til fordeleren til badeværelset. Den anden løsning hvor pumpen "lærer" nogle tider, giver jo ingen garanti for at der er varmt vand, når man skal bruge det, med mindre at man bruger vand på samme tid hver dag. Vil også vove den påstand, at det vil være energibesparende at styre pumpen med f.eks. fb 5.1.02 fremfor den anden løsning, og så er der også varmt vand i vandhanen, når man har været på toilet. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Du har ret' date=' men jeg sad lige og tænkte over det varme vand i køkken. Det vil jo være dækket ind med enten Grundfos pumpen eller med en vandmåler[/quote']Ja det kommer selvfølgelig an på hvordan din vandinstallation er lavet. Selv har jeg en fordeler kun til badeværelset (der er langt fra teknikskab), og der styrer jeg en pumpe via tryk til lyset.Jeg har ikke problemer med at der går lang tid før der er varmt vand de andre steder i huset, så der har jeg ikke brug for at pumpen kører. På den måde kører min pumpe vel max 15 min. om dagen. ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

Du skal ikke undskylde. Det er jo brainstorming. Og undskyld hvis mit sidste indlæg lød negativt. Jeg vil give dig helt ret i at hvis man kan lave setuppet med en vandværksmåler med puls og en helt almindelig pumpe' date=' så er det jo som du skriver en win win, da man samtidig kan holde øje med vandforbruget.Edit.Og lige en sidebemærkning. Hvilken vandmåler med puls, skal bruges?[/quote']Jeg bruger Sensus RecidiaJet sat på det kolde vand som forsyner varmvandsbeholderen, så kan du se hvor meget vand du bruger til varmt vand.http://vitavvs.dk/spx-engangsvare-nr-681/impulsgiver-1-impuls-1-liter-23971.htmlhttp://vitavvs.dk/spx-engangsvare-nr-681/impulsgiver-1-impuls-10-liter-23972.htmlhttp://vitavvs.dk/sensus-bimaalere-662/vandmaaler-qn1-5-110-mm-30-gr-23501.html
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

En anden idé til at styre en pumpe til brugsvand, kunne være at starte pumpen i eksempelvis 1 min. og derefter pause i eksempelvis 15 min. osv. Man kan så stoppe pumpen når man ikke er hjemme og evt. om natten. Det kan f.eks gøres hvis man bruger "Hustilstand" i sin programmering. På den måde vil jeg mene, at man altid har varmt vand når man skal bruge det, og det er rimelig begrænset hvor lang tid pumpen kører i døgnet. Det kan godt være, at der skal ændres lidt på tiderne afhængigt af længde på vandrør til fordeleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du skal ikke undskylde. Det er jo brainstorming. Og undskyld hvis mit sidste indlæg lød negativt. Jeg vil give dig helt ret i at hvis man kan lave setuppet med en vandværksmåler med puls og en helt almindelig pumpe' date=' så er det jo som du skriver en win win' date=' da man samtidig kan holde øje med vandforbruget.Edit.Og lige en sidebemærkning. Hvilken vandmåler med puls, skal bruges?[/quote'']Jeg bruger Sensus RecidiaJet sat på det kolde vand som forsyner varmvandsbeholderen, så kan du se hvor meget vand du bruger til varmt vand.http://vitavvs.dk/spx-engangsvare-nr-681/impulsgiver-1-impuls-1-liter-23971.htmlhttp://vitavvs.dk/spx-engangsvare-nr-681/impulsgiver-1-impuls-10-liter-23972.htmlhttp://vitavvs.dk/sensus-bimaalere-662/vandmaaler-qn1-5-110-mm-30-gr-23501.html
Hej. Jeg har købt en måler magen til din. Men jeg kan ikke få den til at trække en indgang. Hvordan har du gjort? Hvilket indgangsmodul har du brugt? Eller bruger du et overdragerelæ?
Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok