Hop til indhold
  • 0

Diode i kontakt slukker for tidligt


Kim Smith
 Share

Spørgsmål

Hej, jeg har et problem med kodning af en kontakt med indbygget diode, der kan tænde og slukke.Princippet i mit setup er, at denne specielle kontakt skal fungere som slukalt kontakt, hvor dioden lyser hvis der er er mindst 1 kontakt tændt i huset. Dvs, hvis dioden lyser, når man skal ud af døren, ved man at der er tændt et eller andet sted og skal trykke på slukalt. Hvis alt er slukket, lyser dioden ikke.Mit problem er, at alt ser ud til at virke når jeg simulerer, men når jeg sender projektet til controlleren, så slukker dioden allerede ved første kontakt der bliver OFF, det skulle jo først ske ved sidste. Jeg har kodet i Visual 1.32 og lavet en simpel FB, som via en tæller holder styr på hvor mange kontakter, der er tændt, dvs. læg 1 til når en kontakt skifter til ON og træk 1 fra når en kontakt skifter til OFF.Når jeg trykker på slukalt, bliver tælleren nulstillet.Er der nogen, der har oplevet at simuleringen og virkligheden er forskellig?Jeg har vedlagt et skærmprint af mit setup, måske nogen kan se hvad der er galt?På forhånd tak.Kim Smith

diode.doc

Link til kommentar
Del på andre sites

19 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Selv om reaktionen er hurtigere i virkligheden, skulle simuleringen vel stadig vise det samme (men over længere tid). Test i realtime er jo ikke altid hensigtsmæssigt med mindre du mener installationssimulering.Mit problem er måske at forstå simuleringen korrekt, så jeg kan rette koden derefter.Jeg roder lidt videre selv.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mit problem er ikke mere at dioden kun blinker, men nu er det lyset i udgangen, som kun tænder kort og derefter slukker. Når jeg simulerer (også installationssim) virker det fint, men så snart jeg loader projektet over i controlleren og jeg begynder at bruge kontakterne, så er lyset kun tændt så længe jeg holder kontakten inde!!!:S Er der nogen, som har prøvet noget lignende???

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu kan jeg ikke finde din programstump mere, men en af de ting jeg lagde mærke til var din brug af tællere. Ideen er god nok, men problemet er at du ikke rigtigt ved om de tæller rigtigt, medmindre du hele tiden kan tjekke dem op i mod et eller andet du kender. Eksvis. bliver den "state" dine outputs er sat til under opstart ikke reflekteret, da der aldrig bliver rørt en kontakt. Da jeg selv arbejder med hardware kan jeg ikke lade være med at overveje den åbenlyse hardwareløsning: 16 småsignalsdioder ti1 5 øre stykket og så sparer du endda en udgang, og den er HELT sikker.:P jaja jeg ved godt det handler om software....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

[file name=slukalt_viwer.zip size=3096]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/slukalt_viwer.zip[/file] Hej KimNej jeg har ikke været så heldig :)Men jeg har lavet noget som du ville syndes om jeg har lavet et stykke software der tjecker de udgang om de står i on eller i off og hvis der bare er en der on vil den indikater til 24 output om at stå i onog lige så snart alle udgang som du vil tjeck står i off vil udgang stå i offheld og lykkeTorben Jensen

slukalt_viwer.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja, jeg ved at det må kunne lade sig gøre. Mine tællere styres på om udgangene er On eller Off, derfor afspejler de altid om der er lys på eller ej uanset om kontakten (indgangen) er On eller Off. Desuden virker det perfekt i simuleringen, men når jeg tester real life så tænder lyset kun så længe jeg holder knappen inde. Det er reeelt mit problem lige nu. Jeg mistænker at det har noget at gøre med hvordan indgangen trækkes over i funktionsblokken (Følg, Kort puls osv.), men jeg har ikke fundet ud af det endnu.Så hvis nogen har haft samme problem med at kontakten slukker igen, så ville jeg være taknemmelig.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Torben,Det er fint nok, jeg kører også 1.32.Jeg vil teste din FB, men frygter at jeg vil lande på samme problem med at lyset slukker igen når jeg slipper kontakten. Jeg tror ikke problemet ligger i selve kodningen af ON/OFF status på udgangen, men mere i hvordan udgangen trækkes over i FB.Jeg prøver at teste din kode og vil vende tilbage med et svar.Takker for nu.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Torben,Jeg har testet din FB, den fungerer fint når jeg simulerer, men når jeg prøver real life, så virker mine indgange ikke - dvs. de holder kun lyset så længe jeg holder knappen inde. Jeg spekulerer på om det er fordi man kun kan trække indgang/udgang til FB med FØLG. Hvis der var en KIP, ville det måske virke - jeg ved det ikke.Har du selv testet din program bid real life?Jeg har uploaded hele mit projekt, så hvis der er nogle der kan se hvad der er galt med det, vil det være fint. [file name=Diodetest.zip size=14475]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Diodetest.zip[/file] brug venligst "rediger" knappen, ellers bliver trådene overskuelige.\thomasbl

Diodetest.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Kimjeg ved godt at det er lidt svært at forklar men jeg prøver eller må lige få mit nr og du kan ring til mig :)men nu prøver jegden indgang som der er 10 af i FB som jeg har send til dig de indgang skal bruge til de udgang hvor du gerne vil have slukalt vising forstås sådan at du trækker udgang (Lampested) til en af indgang 1 og så får du den rigtig visning og det virker men husk at indgang 1 må kun bruge af en udgang ellers virker det ikkeTorben Jensen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Kim igenSender lige ligt kode til dig det som du har probler med at lysdæmperen IK??men har lavet lidt kode en hjælpeblok til at måske der løser problemet men eller ring lige til mig så finde vi en løsning Torben [file name=Torben.zip size=14725]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Torben.zip[/file]

Torben.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Igen igenFørst undskylder jeg over ikke lige at have set hva forum master havde skrivet men der er lille problem med red man kan eks ikke rette den fil som man har sendt så bliver man nød til at lave et nyt :)men det er nu kim som skal have lidt hjælpkim jeg har lavet en helt ny kode til dit ihc system nu tror jeg det virker som det skal det som du havde lavet måske fejl var at du havde tage eks de indgang og flytte ned i en udgang og sig at den skulle kipmen du skal lave en FB til det job det har jeg lavet for dig og nu tror jeg du er ude af alle dine problemmer men kun måskejeg sender lige en fil til dig men dit hus igen som du skal ligge ind i dit systemmen HUSK AT TAGE EN KOPI AF DET GAMLE kode du harfor det kan jo være nogle ting som ikke virker rigtig efter jeg har været der :) men prøv lige den her Torben Jensen [file name=Torben-c85320bd99d26b2afc77ab97fa927f5f.zip size=12941]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Torben-c85320bd99d26b2afc77ab97fa927f5f.zip[/file]Brug venligst "rediger" knappen, ellers bliver trådene uoverskuelige\thomasbl

Torben-c85320bd99d26b2afc77ab97fa927f5f.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så lykkedes det endelig at få mit lille diode projekt til at virke.:lol: Det krævede at jeg trak min indgang (kontakte) ned på den tilhørende udgang og der tilknyttede en FB hvor udgangen blev kippet når indgangen skiftede værdi. Jeg måtte ligeledes sætte indgangen (kontakten) til OFF for at få lyset til at lyse konstant. Mit sidste problem var jo at lyset slukkede når jeg slap kontakten.Men nu er jeg glad.Jeg har uploadet hele min opsætning, som også indeholder en lysdæmper opsætning (Uni400) og et B&O IR setup for en remote BEO4 fjernbetjening.Bare stil spørgsmål hvis der er noget der ser mystisk ud!:silly: [file name=diode_kontakt.zip size=14722]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/diode_kontakt.zip[/file]

diode_kontakt.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok