Hop til indhold

Hundegøen på IHC


R T
 Share

Recommended Posts

Hej med jer,Er der nogen, der kender til en boks man kan tilslutte IHC, som kan afspille en høj hundegøen eller lignende forudinspillet materiale?Jeg har følgende i tankerne, når man ikke er hjemme:Når en udendørssensor registrerer bevægelse nær huser (evt. efter kl. XX), skal hundegøen aktiveres. Hvis der stadig er bevægelse lidt tid efter, skal noget af indedørslyset tænde, så tyven måske tror, at man er stået op for at se, hvad der foregår. Er der stadig bevægelse aktiveres alt lys i huset (ude som inde). Jeg er meget interesseret i at høre andres idéer til lignende metoder.Som udgangspunkt ville jeg foretrække, at boksen kunne sættes til en 230V-udgang, da jeg ikke har andre udgange i min installation. Ellers må jeg få min elektriker til at sætte et alternativt output-modul i tavlen.:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har en http://www.coolstuff.dk/Cat_Door_Bell monteret så hunden kan "ringe på" når den vil ind.Den har en modtager der kan stilles til at blinke og/eller spille forskellige lyde: Hundegøen, kattemiave, papegøje skrig, søren spætte og andre små melodier. Den kan helt sikkert "interfaces" med IHC vha en lodekolbe.Men resten af dit "senarie" er rimelig nemt at lave og indprogramere i en FB, som aktiveres når huset er i "ubeboet" tilstand. Problemt er nok at få fat i en rimelig simpel/billig lydafspiller med fornuftig lydkvalitet.

Link til kommentar
Del på andre sites

jamen undskyld da hr. (jeg svarer på alt)lars-jacobsen.........Rt efterlyser ideer til hans projekt, ville mene jeg kommer med en ide som kunne bygges viderer på, skriver kun at det evt. kunne sættes forstærker på....endvider findes der mange andre lydoptager som kunne bruges til formålet, måske RT kunne søge viderer enten på mit link ellers må han jo nøjes med din elegante løsning der er vel andre end dig som kan komme med ideer og indput til personers indlæg ?(Hvad med en afdanket mp3 afspiller ? Ved bare ikke lige hvordan man nemmest kan aktivere den automatisk. Men det var da noget billigere til at lagre lyd og har audio udgang. )som du ikke engang selv ved om det overhovedet er muligt at få til fungerer. ?Dette forum er vel lavet til at få og gi ideer viderer ??

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen,Tak for buddene på løsninger - kreativiteten længe leve.Jeg havde håbet på at der fandtes en eller anden samlet dims med følgende egenskaber:- 220V ind- indbygget forstærker og lydmodul- evt. med SD-kort til lydlagring- udgang til højttalerAltså i bund og grund en iPod-forstærker-dims, der blot starter af sig selv ved tilslutning af 220V.Jeg ved godt, at alt ikke er hyldevare, men det kunne sgu' da være sjovt at lave...:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

@RT: Jeg synes det er en RIGTIG god idé. – Tror endda at jeg vil kopiere den en dag, hvor jeg får masser af tid :)Måske kombineret med en ”Her vogter jeg” tavle. Og en flænset Post Danmark uniform… :D Det sender mange tanker hen imod ”Alene hjemme” filmene :)Men for at det skal virke bare nogen lunde troværdigt, skal det jo være noget hen i retningen af et decideret lyd anlæg der ”spiller et nummer”.Så uanset hvad, så ser jeg ikke nogen nem og billig løsning.Den nemmeste løsning, som jeg umiddelbart kan komme i tanke om er, at man har en eller anden mp3 afspiller som altid spiller GØ.mp3 i en lang loop.Og så tænde en effektforstærker via 230V IHC udgang.Men det billigste må være at gøre brug af ens eget anlæg.Har du SONOS?Det er jo designet ”always on”. Men ja – det er (også) en lukket protokol. Der er dog ”nogen” (bl.a. MikkelS…), som i en eller anden grad, har fundet ud af at fjernbetjene det via netværk.Jeg har fx en NAS med indbygget webserver. Denne kan snakke med IHC controlleren via php og overvåge, om det er tid til at gø. Jeg forestiller mig at den også kan bringes til at fortælle Sonos, at den skal starte med at afspille ”GØ.mp3”.Lyder pænt nørdet :) Men det er jo bare et kompliment :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen,Jeg er faldet over denne spændende side. Her er der flere integrerede dimser, som ser ud til at kunne de, jeg har behov for. Der er boards med indbygget forstærker, USB-læser, højttalerudgang, linjeudgang osv.Det må næsten være vejen frem, så jeg kan få mit hus til at ligne en "Alene Hjemme"-film. ;-)Jeg skal nok vende tilbage, hvis jeg får det lavet på et tidspunkt - hvis ikke en af I andre er hurtigere ude... ;-)http://www.bpesolutions.com/asoundeuip.html#anchor2202436:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Lars,Tak for dit forslag.Jeg skal lige have set lidt nærmere på dine links (elektronikingeniør er jeg ikke ligefrem). :-)Hvis man kan få FEZ Music Shield til at starte op, når den får strøm, er den jo lige ved at være der...Det er måske netop også problemet med en autoradio (har tænkt tanken): Den starter ikke op med afspilning, når strømmen tilsluttes...Det er spændende med de mange idéer - det skal nok blive til en lille boks på et tidspunkt, og jeg tror faktisk, at idéen er meget god specielt til IHC. "Hunden" begynder at gø allerede, når en person går op ad havegangen, og kort efter tændes der lys - først i soveværelset og herefter udenfor lidt tid efter. Det må da virke som om nogen er hjemme...:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

I virkeligheden er det vel blot såden en her du skal have:http://www.bmp.communicasia.com/index.php5?id=1302211&Action=showProduct#product-descriptionDer er masser af links på youtube på arduino og andre små audio players. bla:http://www.youtube.com/watch?v=2mWIoGYy8Pwhttp://www.youtube.com/watch?v=RppP165O2os&feature=relatedhttp://www.youtube.com/watch?v=Xtudj6MMBC0&feature=relatedEller måske kan vi få en af de hardwarekyndige (Klaus Zigza ?) til at fremstille disse:http://elm-chan.org/works/sd8p/report.htmlLydkvaliteten og styrken fra disse små audio players skræmmer dog næppe tyvene væk, derfor var det jeg foreslog en autoradio. De kan spille meget højt (kan høre når naboens knægt kommer kørende i hans bil mens jeg sidder inde i huset).Der må være nogle af dem der kan starter op med at spille når de før tilført strøm eller via et +12V remote signal.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen' date='Jeg er faldet over denne spændende side. Her er der flere integrerede dimser, som ser ud til at kunne de, jeg har behov for. Der er boards med indbygget forstærker, USB-læser, højttalerudgang, linjeudgang osv.Det må næsten være vejen frem, så jeg kan få mit hus til at ligne en "Alene Hjemme"-film. ;-)Jeg skal nok vende tilbage, hvis jeg får det lavet på et tidspunkt - hvis ikke en af I andre er hurtigere ude... ;-)http://www.bpesolutions.com/asoundeuip.html#anchor2202436:-)[/quote']Er der én der skal bestille noget derfra vil jeg helt sikkert gerne være med...Kunne godt se det fede i, når man kommer hjem og åbner hoveddøren, er der en stemme der siger: "Alarmen er aktiv, indtast pinkode for at deaktivere" og efter man har indtastet pinkode for at gøre alarmen aktiv, lyder det: "Når De lukker døren vil alarmen være aktiv og slukalt vil blive aktiveret" ;-)Eller til lillemor: "Vaskemaskinen er færdig" :-D
Link til kommentar
Del på andre sites

Har tænkt en del på autoradiomodellen, men der kan stadig være nogle problemer. Ellers er det jo en fin løsning, fordi der bl.a. er indbygget forstærker osv.Der kan være følgende problemer:- autoradioen skal muligvis have 12v konstant til memory mv.- vi radioen starte forfra på CD eller memorykort, når den tændes eller vil den starte, hvor den stoppede sidst? I givet fald er det ikke optimalt.:-) ER

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej LarsDet har du ret i, det du skriver, men det gør jo så også det forslag næsten umuligt, da man så skal teste en masse autoradioer for at finde en der gør som ønsket her i indlægget.Morten

Jo men "forfra" er jo den defalt indstilling fabrikanten har valgt' date=' og der er jo ingen garanti for at det vil være på USB/memorystik, bare fordi det er monteret. Det kunne jo være "default" var Radio :-( tror desværre det afhænger af model og må prøves ihvert enkelt tilfælde.[/quote']
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej med jer alle!Jeg er kommet frem til, at jeg vil prøve at gøre systemet lidt "lækkert" og mere anvendeligt. :-)Den samlede løsning vil ligge på ca. 800 kr, men så kan man også lege en masse!Jeg har fundet et lille board, der vil kunne det, jeg er ude efter: :woohoo:http://www.electrozone.dk/9715Boardet har bl.a. miniSD-reader til MP3-lydfilerne, strømindgang, line-out og ikke mindst 18 trigger-porte, som kan afpille hver sin MP3-lydfil. Boardet kører MP3 op til 192 Kb/s, så kvaliteten er sikkert fin. Boardet kan også styres af en mikroprocessor, men det regner jeg ikke med at gøre brug af - keep it simple...Jeg forestiller mig, at forbinde et Output 24V DC med 8 udgange i tavlen til boardet. Jeg vil så forbinde en alm. effektforstærker til line-out-porten på selve boardet og naturligvis også tilslutte tilstrækkelig kraftige højttalere til forstærkeren (evt. kan forstærkeren/boardet styres med et 230V-output, hvis man vil spare lidt strøm, og det ikke er vigtigt at meddelelser kommer uden en kort forsinkelse).Ved at mikse MP3-filerne på PC'en, kan jeg vælge 2 steder i huset (vha. højre/venstre kanal), hvor jeg kan få lyden ud (f.eks. ved alarmpanel/indgang og et andet sted) og kan også i computeren mikse forskellige individuelle lydstyrker for hver lydfil.Løsningen giver mig bl.a. mulighed for en lækker kitchet ringeklokke til døren og auditive advarsler ved vand, røg, gas, alarm osv. Man kan også forestille sig forskellige situationer, hvor man gerne vil have statusmeddelelser. Boardet kan ikke spille flere MP3-filer samtidigt, så der er en lille begrænsning her, men det er til at leve med og man kan nok styre det hele fint vha. en god funktionsblok, så beskeder mv. kommer efter hinanden.Jeg synes i den grad, at blæreværdien (og brugsværdien) af min IHC-installation vil stige betydeligt, når der kan komme lydadvarsler, hundegøen osv. med... :cheer: Hi hi hi...Da jeg desværre ikke er ret meget inde i elektronik (og ikke kan huske ret meget fra gymnasiet), har jeg et spørgsmål, som jeg håber, at nogen herinde kan svare på:- Hvad skal man være opmærksom på, når man forbinder boardet med 24V-DC-outputportene? Det går vel helt galt, hvis man bare pløkker dem direkte til trigger-portene på boardet... Jeg går ud fra, at spændingen skal reguleres ned eller der skal sættes optokoblere eller noget andet imellem, som jeg ikke har en disse forstand på (!). :-) RT

Link til kommentar
Del på andre sites

... lige en tilføjelse:Hvis nu man kunne få en eller anden elektronik-nørd (det er et kompliment) ind over, så kan boardet styres af blot et enkelt IHC 24V-Output der "morser" nummeret på den MP3-fil, der skal afspilles til en mikroprocessor, der så kommunikerer med boardet. Boardet kan på den måde styre op til 256 forskellige lydstumper.Det må være noget i retning af det, Zigza (www.zigza.dk) gør for at få data fra sensorerne til IHC-controlleren.Jeg aner ikke, hvor lang tid, det evt. vil tage at lave, men det kunne være sjovt at få systemet op at køre på enten den simple eller avancerede måde...:-) RT

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, spændende board MP3 Trigger.Du kan muligvis styre triggerindgangene direkte via et 24V outmodul, hvis du tilslutter MP3 Trigger boardets 3-5v forsyning til det istedet for de normale 24V. Ved godt det hedder 12-48V indgang men det er da et forsøg værd.Ellers må der et par relæer/optokoblere/transistorer til som du er inde på.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok