Hop til indhold

Kan IHC betale sig?


Recommended Posts

Jeg skal bygge nyt hus og arkitekten mener jeg skal have IHC. Jeg har nu brugt timer på LKs hjemmeside uden at blive ret meget klogere.Jeg har forstået på nogle af de andre indlæg her, at man kan udvide anlægget med tiden. Kan man det uden at trække nye kabler? Jeg tænker på, hvis jeg vælger pakken med netværk og får sat et stik i soveværelset som jeg bruger til tv og telefon (jeg har forstået at man kan tilslutte 2 ting) og siden ønsker en dataforbindelse også, så skal jeg vej sætte endnu et stik op og det skal vel have et kabel?Hvis man siden ønsker et stik mere, skal man vel fra starten sørge for at få trukket kabler hele vejen rundt langs alle vægge i alle værelser ellers skal gulvet jo alligevel flyde med forlængerledninger?Kunne jeg så ikke bare fra starten få trukket el-, antenne-, og datakabler i alle rum og så bruge et konventionelt anlæg (det har jeg nemlig skaffet mig viden som jeg mener jeg forstår)?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 53
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er meget delte meninger om det kan betale sig eller ej, mange siger at man ikke får flere penge for huset fordi der er IHC fremfor almindelig installation.Når man laver et nyt hus, så trækker man det hele med det samme, det er kun når folk renoverer lidt af sit hus ad gangen, så laver man det om til IHC i de rum man renoverer, altså, man behøver ikke skifte hele installationen ud i hytten fordi man vil lave lidt IHC.Der findes wireless komponenter til IHC, men når det er et nyt hus, synes jeg bare du skal se at få trukket kabler til det hele, som en normal IHC installation.Wireless komponenterne, gør bare at hvis du har konstant spænding på alle stikkontakterne i f.eks stuen, og gerne vil styre dem enkeltvis, så kan du skifte stikkontakterne ud med Wireless, og så kan din IHC controller styre dem.Men kort sagt, hvis du vil ha' IHC i huset, og du bygger nyt hus, så se at komme i gang med at trække kablerne ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

HejsaDet er vigtig at du overvejer det en delen alm lys instal er måske billiger JA Rigtig men det som du skal overveje med ihc er og det vil have bygge nogle flere fuktioner på dit hus som man normal ikke vil kunne gøre med en alm instal eks sluk alt funktiondu kan med en ihc løsning og lave en masse andre fuktion som kan være med at at spare lidt på dit strøm forbrug men det kommer selvfølig og and på hvordan du laver resten af husether tænker jeg på varme, udv. lys lys i garsen med pir og skumring relægder er rigtig mange fordel ved ihc men du skal hvid hva du vil og det også skal være lidt smart med små tryk osv...men en ting er rigtig ihc er dyre en alm. instal og der skal trække flere kabler få at gøre det mere venligt når det så er sagt vil jeg som person vælge det til mit hus¨men er også selv eletrikker og kan lave det hele selv.. men hele og lykke med hus byggerietp.s. og det er vigtig at du få hver stik kontakt med i ihc instaltion eller er der ikke nogle fordel ved ihc Med venlig hilsen Torben Jensen

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tak for svarene.Jeg tror ikke jeg har fået udtrykt mig helt klart, men det er nok fordi jeg ikke helt har indset, hvori de store fordele ved IHC består.På LKs hjemmeside kan jeg se, at de bl.a. fremhæver fleksibiliteten ved systemet. Fx kan børneværelset, når børnene flytter hjemmefra, omdannet til kontor. Det er selvfølgelig meget smart. Men jeg skal nok forklare vores situation lidt mere for at gøre vores overvejelser klare.Vi er et par på 50 og børnene er flyttet, så huset vil kun komme til at rumme os. Vi forventer at blive boende til vi bliver båret ud derfra. Så hvor meget huset kan sælges for, vil blive arvingernes problem.Som Lars skriver er der selvfølgelig flere elementer i et IHI-system.Med hensyn til IHC-lys har jeg forstået at pakken IHC-Bolig bl.a. indeholder 2 lysdæmpere, 3 udendørs stikkontakter og nogle bevægelsesfølere.Mine overvejelser går på, at i et traditionelt anlæg kan man også installere lysdæmpere, det kan for lampeudtags vedkommende gøres ved at erstatte sen almindelige afbryder med en lysdæmper. For lamper til stikkontakter kan man fx montere en på ledningen (det har vi i vores nuværende bolig)Udendørs stikkontakter findes også i konventionelle net uden at man er bundet som i IHC-pakken, hvor der bl.a. står at stikkontakten, der placeres ved hoveddøren er styret af skumringsrelæ og timer. Det synes jeg er upraktisk. Jeg kan godt have behov for at tilslutte et eller andet strømforbrugende i dagtimerne.Udendørslyset i vores nye hus vil bestå af LED-lamper som typisk har et forbrug på 1-2 Watt per lampe. Med så lavt et strømforbrug synes jeg det er simplere blot at sætte et skumringsrelæ på, så lyset er tændt konstant i de mørke timer.Vedr. IHC-net er planen at alle rum undtagen bad skal have telefon-, antenne- og netværksstik. Det betyder, at behovet for at dedikere stikkene til andet brug er for mig at se ikke til stede.Jeg har læst, at et IHC-system kræver flere kabler end et traditionelt system. Det siges også, at det er 30-50 % dyrere end et traditionelt system. Det er derfor med baggrund i alle de ovennævnte forhold, at jeg spørger: Kan det betale sig? Eller sagt på en anden måde: Hvad får jeg for de ekstra penge, som jeg ikke får i et traditionelt system?Det synes jeg nemlig ikke LKs hjemmeside giver svar på.PS.Jeg ringede i dag til LKs kundeservice for at få nogle svar. Men her gav man inddirekte udtryk for:1) Det er irriterende, at potentielle kunder ringer. Gjorde de ikke det, ville vi nemmere kunne klare vores arbejde.2) Når kunden ikke føler, at han får nok at vide på hjemmesiden eller ikke forstår det, der står på hjemmesiden, er han en tumpe, som det alligevel ikke nytter at forklare noget.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har forstået på nogle af de andre indlæg her, at man kan udvide anlægget med tiden. Kan man det uden at trække nye kabler?Ja det kan man. Det er en IHC Wireless Controller du vil få.Det vil sige at hvis du for eksempel ønsker et nyt tryk, køber man et Wireless tryk og linker op til controlleren… og så skal det lige programmers….(man skal være opmærksom på at antennen er placeret optimalt)Jeg ville nok også vælge at trækket kabler til det hele… (Men et 4 tryk til kabel koster ca. 116 kr. og der skal bruges noget kabel plus tiden..) Et Wireless Batteritryk med 4 tryk koster ca. 329 Kr. Men så skal man skrifte batteri. LK skriver at levetiden afhængig af brugsmønster typisk er 5-7 år.Jeg vil altid vælge Wireless lampeudtag til lysdæmpning.Priserne er fra www.BilligIHC.dk hjemmeside. Kunne jeg så ikke bare fra starten få trukket el-, antenne-, og datakabler i alle rum?Skal man vælge IHCnet…. Det er altid et godt spørgsmål.. jeg syndes det er for dyrt.Men så kom LK med IHC Net Basic og det lyder ikke så tosset enddaDu kan se en video om det på Solar hjemmeside (NetTv) http://legacy.solar.dk/nettv.asp?NetTVID=341

Link til kommentar
Del på andre sites

Wireless er billigere, når man renoverer.i det nye hus, er kablet altid at fortrække, signalet kan være et stort problem, og et kabel er ikke nem at lave bagefter, eller pænt.skal man gøre det, så gør det ordenligt.med IHC net basic er det blevet sjovere, prisen er god og med et udtag, får du alle tre.netværk, tele og antenne. smart..

Link til kommentar
Del på andre sites

jesperlh skrev:

Mange tak for svarene.Jeg tror ikke jeg har fået udtrykt mig helt klart, men det er nok fordi jeg ikke helt har indset, hvori de store fordele ved IHC består.På LKs hjemmeside kan jeg se, at de bl.a. fremhæver fleksibiliteten ved systemet. Fx kan børneværelset, når børnene flytter hjemmefra, omdannet til kontor. Det er selvfølgelig meget smart. Men jeg skal nok forklare vores situation lidt mere for at gøre vores overvejelser klare.Vi er et par på 50 og børnene er flyttet, så huset vil kun komme til at rumme os. Vi forventer at blive boende til vi bliver båret ud derfra. Så hvor meget huset kan sælges for, vil blive arvingernes problem.Som Lars skriver er der selvfølgelig flere elementer i et IHI-system.Med hensyn til IHC-lys har jeg forstået at pakken IHC-Bolig bl.a. indeholder 2 lysdæmpere, 3 udendørs stikkontakter og nogle bevægelsesfølere.Mine overvejelser går på, at i et traditionelt anlæg kan man også installere lysdæmpere, det kan for lampeudtags vedkommende gøres ved at erstatte sen almindelige afbryder med en lysdæmper. For lamper til stikkontakter kan man fx montere en på ledningen (det har vi i vores nuværende bolig)Udendørs stikkontakter findes også i konventionelle net uden at man er bundet som i IHC-pakken, hvor der bl.a. står at stikkontakten, der placeres ved hoveddøren er styret af skumringsrelæ og timer. Det synes jeg er upraktisk. Jeg kan godt have behov for at tilslutte et eller andet strømforbrugende i dagtimerne.Udendørslyset i vores nye hus vil bestå af LED-lamper som typisk har et forbrug på 1-2 Watt per lampe. Med så lavt et strømforbrug synes jeg det er simplere blot at sætte et skumringsrelæ på, så lyset er tændt konstant i de mørke timer.Vedr. IHC-net er planen at alle rum undtagen bad skal have telefon-, antenne- og netværksstik. Det betyder, at behovet for at dedikere stikkene til andet brug er for mig at se ikke til stede.Jeg har læst, at et IHC-system kræver flere kabler end et traditionelt system. Det siges også, at det er 30-50 % dyrere end et traditionelt system. Det er derfor med baggrund i alle de ovennævnte forhold, at jeg spørger: Kan det betale sig? Eller sagt på en anden måde: Hvad får jeg for de ekstra penge, som jeg ikke får i et traditionelt system?Det synes jeg nemlig ikke LKs hjemmeside giver svar på.PS.Jeg ringede i dag til LKs kundeservice for at få nogle svar. Men her gav man inddirekte udtryk for:1) Det er irriterende, at potentielle kunder ringer. Gjorde de ikke det, ville vi nemmere kunne klare vores arbejde.2) Når kunden ikke føler, at han får nok at vide på hjemmesiden eller ikke forstår det, der står på hjemmesiden, er han en tumpe, som det alligevel ikke nytter at forklare noget.
hej jesper.velkommen til.det er ret trist at LK behandler folk på den måde.men jeg tror de er vant til proffesionelle kunder, så de aner ikke deres levende råd, når det gælder private.jeg håber dog at du finder og finder på flere svar herinde..
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Kan IHC betale sig ? Det bliver nok svært at gøre op i Kr/øre.. Men til gengæld kan de give funktioner, som en almindelig installation aldrig vil kunne. Du skriver i er regner med at skulle bo der resten af jeres liv. Jeg planlægger for øjeblikket mit IHC anlæg, og blandt andet funktioner som "badeværelseslys" - hvor lyset tænder fra sengen og hele vejen gennem hus til badeværelset er fiks. Eller hvad med "tilkald hjælp", hvor en kontakt nær seng giver alarm. Hvad med funktioner som slukke for kaffemaskine, og tage strøm fra tv (som nogle ynder).Jeg tror IHC er en livstil for nogen og man kan hele tiden ændre på måder, som ingen almindelig installation kan klare. Men pris - det er dyrer at anskaffe ingen tvivl om det.Især som ældre tror jeg man kan få rigtig meget glæde af IHC - men prøv at finde et sted de kan vise dig mere om det. Det er svært at læse sig til hvis man slet ikke kender til det - og ja LK står jo ikke for "Lækker Kundeservice" - til gengæld for dem som ved hvad de har med at gøre, hjælper LK gerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej Lad mig give dig mine ”2 cents”.Jeg har et hus fra 2000 der ikke havde IHC men en almindelig el-installation. Jeg byggede lidt om i sommers og installerede wireless IHC i hele huset. Det er de bedste penge jeg har givet ud…Det du får er total frihed over din el-installation. Det er ikke specielt brugervenligt at programmere (Taknemmelige tanker går til Jakob for hans store hjælp…) men det er kun din fantasi der sætter grænser for hvad du kan få systemet til (rent el mæssigt, altså..). Du kan få hvert enkelt tryk til at styre hvilken som helst lampeudtag du har i huset og du kan ændre det i løbet af 5min. senere hvis du skifter din mening. Og så er det alt de rigtig smarte du kan med IHC. Lad mig give dig et par eksempler.1. Jeg har en gang midt i huset der ikke rigtig har naturligt lys så der skal altid tændes lys. Der har jeg monteret en PIR der tænder når nogen gå ind i gangen, det kan en almindelig installation også gøre. Men jeg har to små børn der har sove værelse ved siden af gangen og de bliver forstyrret af lyset da deres dør står på klem ud til gangen. Så IHC er programmeret til ikke at tænde mellem 1900 og 2130. Ydermere er den programmeret til at tænde med kun 30% lys mellem 2300 og 0630 så man ikke blive blændet nå man skal nattisse.2. Som så mange andre har min kone og jeg været ude for en lidt pinlig situation der involvere et barn der kommer ind i soveværelset en sen aften, kigger far ind i øjnene og spørger ”hvad laver I?” Og far svar svedigt ”ik´ noget”. Du ved hvad jeg mener. Jeg har siden lavet en funktion der gør at når vi skal ”lege” trykker vi på en tangent ved siden af sengen der starter et program, der når PIR i gangen bliver aktiveret så blinker sengelampen tre gange og så har mor og far 3 sek. til at lade som om vi sover! Lidt uopfindsomt kalder vi den knap ”sexalarmen”. Du har fortalt at dine børn er flyttet hjemmefra man ovenstående er bare for at fortælle mulighederne med IHC.3. Jeg har en fjernbetjening der når jeg trykker på en knap så tænder et ”lysscenarie” der involverer, at 5 lamper tænder og indstiller sig på det ønskede lys niveau og alle andre lamper i stuen slukkes. Så er vi klar til at se film. Det er smart!Sådan kunnen jeg blive ved, men det faktisk kun din fantasi der sætter grænser.I forhlod til IHC-net syntes jeg det er for dyrt hvis du skal have hele pakke og det meste er analogt hvilket efterhånden er forældet. Det jeg syntes du skylle bruge fra IHC-net er kablerne og den ”junction box” der terminerer i dit el-skab. I stedet for at trække telefon, antenne og Ethernet kabler, trækker du to IHC-net kabler (Realt er det bare to afskærmede Ethernet kabler) til hvert rum og så kan du selv bestemme ude i el-skabet hvad du vil bruge kablerne til. Det er smart.Jeg bor i Karup (Midtjylland) og hvis det passer må du gerne komme og se min installation så du kan få en bedre ide om hvad det kan bruges til.Kort fortalt, hvis du er villig til at sætte dig ind i IHC og bruge det som det er meningen, så er det helt fantastisk, og du bør ikke bygge hus i dag uden.MVHPer

Link til kommentar
Del på andre sites

Jo, det er rigtig, jeg ved ikke om det er noget særligt men, jeg har monteret IHC røgalarm, så hvis røgalarmen aktivers tænder alt lyset og der lyder en alarm i de monterede lydgivere både indenfor og udenfor. Det er faktisk rigtig smart at lydgiver og selve sensor ikke er monteret på samme sted. Feks. kunne der udbryde brand i kælderen medens du sover på første sal. Med en traditionel røgalarm vil alarmen kun lyde i kælderen, men med IHC lyder alarmen der hvor du har monteret lydgiveren.Endnu en af de mange ting man kan koble op på IHC.IHC er meget fleksibel og jeg har siden jeg har installeret IHC, købt adskillige ”must have” tilføjelser så som ekstra PIR og batterietryk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 10 months later...

Jeg vil så modsat alle de andre her sige at IHC ikke kan betale sig da det er en STOR mer udgift man skal poste i huset. "Når du er igang betyder det ikke noget" vil nogen sikkert påstå men hvis man siger det om alting så løber huset hurtigt op.Jeg laver selv IHC i mit nye hus men det er mere fordi jeg er lidt af en teknik nørd der godt kan lide at rode med det.Man skal også tænke på et standbyforbrug på mellem 600-1000 kr. årligt bare for at have systemet kørende.Men det er en fed ting at have på linie med et spa, ekstra flotte fliser og sådan.Man skal gøre op med sig selv om man vil bruge penge på det men på selve spørgsmålet om det kan betale sig er svaret klart NEJ!!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Per g skrev:

Jeg vil så modsat alle de andre her sige at IHC ikke kan betale sig da det er en STOR mer udgift man skal poste i huset. "Når du er igang betyder det ikke noget" vil nogen sikkert påstå men hvis man siger det om alting så løber huset hurtigt op.Jeg laver selv IHC i mit nye hus men det er mere fordi jeg er lidt af en teknik nørd der godt kan lide at rode med det.Man skal også tænke på et standbyforbrug på mellem 600-1000 kr. årligt bare for at have systemet kørende.Men det er en fed ting at have på linie med et spa, ekstra flotte fliser og sådan.Man skal gøre op med sig selv om man vil bruge penge på det men på selve spørgsmålet om det kan betale sig er svaret klart NEJ!!!!
hvordan kommer du op på 1000kr i året i standby..med PIR og timere kan du tænde og slukke lys, når det skal bruges eller ikke skal bruges, du får dermed ikke noget der brænde unødvendigt, altså du spare penge på den konto.og fremtidens hus vil blive "intelligente" da der er store besparelser i at kunne styre alt.ja det koster at drive det, men husk at modregne det mindre forbrug i installationen.
Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis man siger at forbruget er :Controller - 75 ma24v indput modul - 7-391 mA ( x 8 stk typisk )24 V Output - 10 mA ( x 4 stk )230 v Output - 10 mA ( x 10 stk ca )Dioder - 1 mA ( 40 stk, ledelys)1-10v modul - 50 mA ( 2 stk )Voice modul - 65 mA Skumringsrelæ - 30 mAStrømforsyning - 12 WWireless lampeudtag ( 1 W) Lad os sige man har 5 af dem.300 uni dimmer 1 w ( x 5 stk)Så er forbruget = ca 25 watt Det giver på års basis = 25w x 24 timer x 365 dage = 219 Khw * ca 1,8 kr = ca 400 kr.Ja det er ikke 1000 kr men der er flere der har 2 controllere og flere strømforsyninger på...Vil bare gøre opmærksom på det er mange penge i standby.

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg er åbenbart meget langt fra jeres regnestykke, hvis en ihc installation styrer lyset så det ikke brænder når der ikke er noget, eller sollys er nok, kan det kun være en besparelse.KNX, IHC lysstyringer er noget utrolig mange virksomheder kigger netop på intelligente lysstyringer fordi der er mange penge at spare. rigtig mange penge.de koster i drift, men trækker man KWh fra, som er hentet på at lys ikke brænder unødvendigt, det er lige i lommen. så kommer comforten oven i bagefter.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share


×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok