Hop til indhold
  • 0

Bilvarmerfunktionsblok 98% i orden


DennisS
 Share

Spørgsmål

-------------------------Jeg har forsøgt at lave en fb til min elektriske bilvarmer (dyppekoger), der med input af ugedag og tidspunkt for bilstart vil tænde på et tidligere tidspunkt bestemt af temperaturen. Så jeg kan starte en forvarmet bil. - men har ingen succes haft med denne fb. Men måske er det for ambitiøst.Mit forsøg vedlægges som zippet .vis-fil med fb "C" under fb "D" har jeg fjernet programmeringen helt, hvis der er en der har lyst til at komme med et tilbud. :)BILVARMERFUNKTIONSBLOKSelve idéen er at man skal foretage 3 input således: Input 1: vælg dag Input 2: godkendt opvarmning input 3: tid for start af bilherefter: programmet skal så på "ugedag for opvarmning" - 3+ time INDEN "Tidpunkt for start af bil" læse"Udetemperaturen" og bestemme hvor lang tid bilvarmeren skal være tændt.'Når "tidspunktet for start af bil" - minus "Brugstimer" indtræder skal "Bilvarmeren" på ON.Bilvarmeren skal så gå på off når "Tidspunkt for start" af bil indtræder.Så indtil videre må jeg så selv beregne hvornår den skal begynde at varme og taste det ind i den fb jeg nu bruger.

bilvarmer.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Har simuleret begge - og de ser ud til at virke helt perfekt.Men den hårde test sker "on location" i min controller.Bare for sjov: det kunne være valgfrihed i fb om man vil have blink eller ej. Den ene kunne så bruges til at markere at processen er startet og den anden at varmeren er ON - og..... men det bar bare............. :laugh: - jeg tror at det virker!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu virker den næsten perfekt:laugh: , men der er lige et par problemer:1) Hvis man aktiverer den når der er under 3 timer til brug - så starter den først om en uge!2) Der bør måske være en mulighed for at annullere godkendelsen ved fx et langt tryk (2-3 sek. på samme indgang).men ellers har det bestået 100 procent.Jeg har tilrettet teksterne, og tilføjet en LED der lyser hele tiden, når den er godkendt/aktiv.- men pkt. 1 og 2 ?????????????

bilvarmer ver3.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

ja ja ja. Om mig der råber og skriger: "Husk nu behovs afklaring og forventnings afstemning mellem udviklere og bruger!" Og så kan jeg ikke engang finde ud af det selv. :whistle: Nå men her er så en udgave med lige tager højde for "resttiden" fra aktivering til planlagt start er mindre end 3 timer. Og mulighed for at annullere/stoppe funktionen igen vha langt tryk. (2 sek.)tidsstyring_til_lysdaemper.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

hentet Bilvarmer med LED ver 4Den virker nu ved programmering når der er mindre end 3 timer til brug. PERFEKT.Annulleringen virker også med langt tryk. PERFEKT.men der er opstået en anden fejl.hvis fx man taster ugedag: MandagTidspunkt for start: 16:00 og simuleringstidspunktet til 10:00så står der korrekt at den skal checke temperaturen 12:59 simuleringestidspunkt sættes til 12:58på det tidspunkt tændes straks for bilvarmeren, selvom den ved 5 grader kun skal køre 1 time. Dvs kl. 15:00hvad sker der?ja, ja hedder det ikke bare fejlretning, efterhjælp ....Men når det nu er blevet så flot, så kan det lige så godt bare blive perfekt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har fundet en "fejl" mere:Tænd tidspunkt: 00:00 - 03:00Så skal tidspunktet hvor måling fortages ske den foregående dag og det kollidere med test logikken, når man også skal kunne vælge ugedag :angry: Det må du leve med pt da jeg ikke lige kan gennemskue det nu, med mindre jeg skal droppe ugedag.Hvordan styrer/sætter du den nu ? vha serviceview ? Det kunne måske også være smart at kunne sætte den vha toggle et tryk og få en LED indikering herfor. Eller har du en Touchscreen hængende i entréen ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Temperaturføler og bilvarmer-funktionsblokken virker bare helt perfekt :laugh: Jeg kan godt leve med, at der er et problem mellem kl. 00:00 og 03:00 - der kan jeg jo tænde den manuelt.Jeg har ingen touchscreen i entréen :( Bruger pt. ServiceView, men når det kører forventer jeg at kunne bruge SceneView.Jeg vil anvende flere bilvarmer-fb' så kan jeg sætte den til -det- om mandagen og -det andet- om torsdagen, og have en eller 2 jeg kan programmere yderligere.Supertak for hjælpen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Min sidste test var mærkelig den skulle tænde næste dag kl. 10:00 men tændte midnat, derfor måtte jeg lave flere forsøg:Start simulering af fb under "vis program"Aktuel controllertid ca. 09:52 onsdagudetemp 0,0 - ugedag Mandag og tidspunkt 08:00:00 som standard på fb.Aktiver "Godkendelse af opvarmning af bil" så programmet tænder LED on måletidspunktet bliver så 04:59:00 tændtidspunkt er så 00:00:00det er korrekt!Tryk langt på "Godkendelse til opvarmning af bil" og programmet slukker LED (stopper)aktuel controllertid er 09:55 onsdagret "start af bil"-tiden til 10:00Aktiver "godkendelse af opvarmning af bil" så programmet tænder LED onugedag uændret Mandag måletidspunktet er så 9:56:04 det er faktisk den aktuelle controllertid. tændtidspunkt er så 00:00:00Der er et eller andet når tidspunkterne ligger sådan.Der er en bug et eller andet sted - så nu er der 2 - denne + 00-03 problemet.ØV

bilvarmer ver 16.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har nu gennemtestet fb'en i brug, og har opdaget "et spøgelse"/en bug på dansk :-)Derfor har det taget lang tid.Sådan: jeg har kørt med 3 fb ad gangen.#1 satte jeg til de korte fremtidige kørslerfx samme dag om mere end 3 timer, eller næste dag efter 08:00 samtidig har jeg haft #2 kørende med tænding mandag kl. 14:15#3 kørende med tændign torsdag kl. 09:15menden sidste gang jeg har sat #1 var onsdag kl. 19:37 hvor jeg satte den til torsdag kl. 19:15jeg ændrede IKKE på #2 og #3men ved midnat onsdag/torsdag kl. 00:00 tændte bilvarmerudgangen og den skulle jo allertidligst tænde 3 timer før 19:15, dvs. 16:15.Jeg slukkede den på IHCRemote (iPod)i Sceneview kl. 00:13 kunne jeg se at LED der blinker når varmeren er ON blinkede!og den anden LED lyste også.Den langtidssatte #3 til torsdag / 09:15 er OGSÅ ON: LED blinker. Men udgangen er IKKE ON, men da LED blinker så burde den være ON.Begge er logget (med fb der logger) til ON kl. 00:00 - men ikke OFF.Der er et spøgelse i Bilvarmerfunktionsblokken :evil: der viser sit sande jeg kl. 00:00Når jeg blot simulerer programmet kan jeg ikke fremtrylle den bug - så det må være et ægte spøgelse.Jeg vedlægger fb'en og en vis-fil med den, hvis der er nogen der har lyst det håber jeg stadig der er.:woohoo:

Bilvarmer_visifb_ver_6.ZIP

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det var en god og seriøs test. Men hvis ikke du kan fremkalde fejlen i simulering tror jeg den bliver lidt svær at finde. Men jeg skal da gøre et forsøg. Jeg har også tænkt mig at skrive FB om så den kan håndtere perioden 00-03, men har ikke lige haft tid :whistle: Andre skal selvfølgelig også være velkommen til at komme med et bud/løsning.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nå har sat endnu en betingelse/flag ind der gerne skulle forhindre utilsigtede tændinger ved defalut tidspunktet 00:00:00, hvis ikke tiden er blevet sat vha "måleprogramdelen".Det kunne også være interessant at se hele dit program ,for at se om der skulle være nogen udgange der "hænger sammen" ved en fejl, og dermed kan lave rav i den.IHC_Program.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Dejligt.Regner også snart med at have klaret den sidste lille hurdle. Men brugte lige et par timer på det forleden aften/nat - uden det rigtig ville lykkedes for mig. :-(Er på vej i byen og har et andet IHC projekt jeg skal have kikket på i morgen. Men bare rolig, jeg skal nok lave en version der kan bruges hele døgnet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Status pr. 27-02-2011 kl. 21:21Den kører perfekt (bortset fra programmering 00-03) så overskriften er rettet til 98% i orden.Jeg har gennemtestet i controller med LED-udlæsning på udgangene, og med 3 fb kørende samtidig med ugentlig automatisk startflag.Det virker bare!>> Lars JacobsenHvis/når du løser 00-03 problemet, så synes jeg den skal lægges i download-sektionen sammen med en forklarende pdf-fil (som jeg har klar).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

OK, men inden den når dertil skal den jo også lige igennem dit test nåleøje. ;) Jeg har lavet et par forsøg, der skulle kunne håndtere 00-03 problematikken, men de virkede ikke i simulering :huh: Ved ikke hvorfor controlleren ikke rigtig kan finde ud af f.eks. kl. 01 - 3 timer = 22 dagen før. Den regner ellers rigtigt og jeg har også oprettet flere event tidspukter og dage og flag til at checke/styre om der nu er undtagelser. Men det er som om controlleren ikke registrererr at hændelserne/betingelserne bliver opfyldt - selv om det er det i virkeligheden ! Har prøvet at aktiverer log, men uden held.Men jeg skal nok kaste mig over den igen når jeg får tid og motivation til det. :whistle:

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok