Hop til indhold

Web baseret IHC remote


Recommended Posts

Også en status updateLige pt. er jeg ved at samle alle mine stumper koder til et samlet projekt som kan styre mit lys og musik (via Sonos).Pt. er det jeg rigtig gerne vil have lavet er en måde at få notifikationer på når der trykkes på et kip(?) - så kunne jeg f.eks. lave sådan at en af mine "ledige" kontakter på væggen kunne skrue op/ned for lyden på sonos, next track etc. ved lang tryk etc.Jeg døjer stadig med at få 100% styr på alle tingene men det begynder at give mening.

Link til kommentar
Del på andre sites

De skal laves pæne og jeg skal have skrevet eller fundet en god SOAP handler - de fleste små computere/nas har ikke SOAP med i deres installation.
@MikkelS: Er det for tidligt at smutte ud og købe en NAS som webserver hvis man vil blive ved med at kunne bruge din kode? Eller skal man satse på en pc som zotac zbox hd-id11.Min plan var at jeg skulle ha indkøbt lidt wireless når ihc'en skulle i brug, men det bliver vist fremskønnet nu hvor din kode også kan det :woohoo: ...Hilsen Kim
Link til kommentar
Del på andre sites

De skal laves pæne og jeg skal have skrevet eller fundet en god SOAP handler - de fleste små computere/nas har ikke SOAP med i deres installation.
@MikkelS: Er det for tidligt at smutte ud og købe en NAS som webserver hvis man vil blive ved med at kunne bruge din kode? Eller skal man satse på en pc som zotac zbox hd-id11.Min plan var at jeg skulle ha indkøbt lidt wireless når ihc'en skulle i brug' date=' men det bliver vist fremskønnet nu hvor din kode også kan det :woohoo: ...Hilsen Kim[/quote']Du skal bare sikre dig at din NAS har en webserver og php installeret.Jeg har en skør tanken om at jeg måske endda bare kunne tilbyde at man kunne have det hele "hosted" hos mig - så opretter man bare en konto med e-mail og adgangskode, plus tilføjer ihc ip'en, brugernavn og adgangskode - så kan man få remote adgang uden at skulle have alt det webserver og halløj sat op - så er det bare 3-4 trin.Lige pt. har jeg fået lavet et lille styk kode hvor man kan tegne en grundplan af sit hus også trække alle udgangene ind også kan lave nye afbrydere eller benytte dem der i IHC systemet. Der jo ingen begrænsning i fysiske indgange når man laver det via web. I teorien kunne man lave et IHC system uden nogen fysiske kontakter i huset ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

HejNas'en der var i tankerne er en Synology 211j, og den skulle vist kunne webserver+php. Men lige nu går jeg og venter på nye harddiske, desværre købt af et fusker firma som har trukket penge og har indtil videre kun leveret et Track&Trace nummer... suk.

Lige pt. har jeg fået lavet et lille styk kode hvor man kan tegne en grundplan af sit hus også trække alle udgangene ind også kan lave nye afbrydere eller benytte dem der i IHC systemet. Der jo ingen begrænsning i fysiske indgange når man laver det via web. I teorien kunne man lave et IHC system uden nogen fysiske kontakter i huset
Det lyder godt nok spændende :-) med tablet's til ca 1000kr kan man jo lave en ganske fed brugerflade..Hilsen Kim
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja mulighederne er mange når først man får knækket koden. Din ide med en hosted løsning lyder også spændende. Og hvis/når der er mulighed for at lægge grundplaner ind samt man selv frit kan vælge input/output er der jo nærmes tale om en "outsourcet" WebSceneview.Er der nogen mulighed for en "ikke nørd" udi php, SOAP, JAVA og jeg skal gi´dig programering, kan få en opskrift der viser hvordan man på simpleste vis "togler" med en given Resource ID. ?Jeg vil nemlig gerne kunne styre bestemte tryk og funktioner remote, ikke selve udgangene. Altså lidt i samme stil som denne tråd:http://www.ihc-user.dk/forum/ihc-visual-20/12068-primitiv-integration-pc-g-ihc-visual-2?limit=10&start=10#15044blot skal/kan det foregå direkte til controlleren og ikke gennem websceneview.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja mulighederne er mange når først man får knækket koden. Din ide med en hosted løsning lyder også spændende. Og hvis/når der er mulighed for at lægge grundplaner ind samt man selv frit kan vælge input/output er der jo nærmes tale om en "outsourcet" WebSceneview.Er der nogen mulighed for en "ikke nørd" udi php' date=' SOAP, JAVA og jeg skal gi´dig programering, kan få en opskrift der viser hvordan man på simpleste vis "togler" med en given Resource ID. ?Jeg vil nemlig gerne kunne styre bestemte tryk og funktioner remote, ikke selve udgangene. Altså lidt i samme stil som denne tråd:http://www.ihc-user.dk/forum/ihc-visual-20/12068-primitiv-integration-pc-g-ihc-visual-2?limit=10&start=10#15044blot skal/kan det foregå direkte til controlleren og ikke gennem websceneview.[/quote']Jeg skal lige prøve at se om jeg kan lave et simpelt bud - men jeg ved ikke om man kan toggle inputs så at sige - men jeg vil gerne give det et forsøg.
Link til kommentar
Del på andre sites

HejJeg tror godt det kan lade sig gøre at ændre inputs, da det er muligt via ServiceViewer. Men jeg vil mene det er en dårlig ide, da man så kan få et input til at så som værende On og når så man trykker på kontakten (eller andre inputs enheder ændre status) som allerede har status On i controlleren, så sker der ikke noget.Jeg anvender selv mest wireless og derfor har jeg mange ledige udgang på min controller. Jeg har kodet et fiktivt output modul, hvilket jeg så har planen om at benytte som grænsefladen mellem controlleren og PHP. Så kan jeg kode controlleren til at agerer som ønsket når et af de fiktive outputs ændre sig. Man kunne selvfølgelig også opsætte et fiktive input modul, men at ændre på inputs som allerede er i brug som kontakter er efter min mening en dårlig ide.Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

HejJeg tror godt det kan lade sig gøre at ændre inputs' date=' da det er muligt via ServiceViewer. Men jeg vil mene det er en dårlig ide, da man så kan få et input til at så som værende On og når så man trykker på kontakten (eller andre inputs enheder ændre status) som allerede har status On i controlleren, så sker der ikke noget.Jeg anvender selv mest wireless og derfor har jeg mange ledige udgang på min controller. Jeg har kodet et fiktivt output modul, hvilket jeg så har planen om at benytte som grænsefladen mellem controlleren og PHP. Så kan jeg kode controlleren til at agerer som ønsket når et af de fiktive outputs ændre sig. Man kunne selvfølgelig også opsætte et fiktive input modul, men at ændre på inputs som allerede er i brug som kontakter er efter min mening en dårlig ide.Lars[/quote']Hvis man skal gøre det skal man altid toggle det - frem og tilbage - men timingen er ikke nem da du jo skal sende tændt og sluk inden for 0.75 sekunder for kort tryk ;)Det største problem lige pt. at aflæse alting - enten skal man står og polle IHC'en hvert 1 sekund eller også skal man finde en rigtig måde at bruge de services på der er.
Link til kommentar
Del på andre sites

Lidt update - jeg tror det er dødsdømt at sende langt/kort tryk med mere - generelt kan der kun arbejdes med simpelt kip - men jeg prøver nogle flere ting - f.eks. at ændre den værdi et langt tryk giver.Det positive er at jeg har fundet en måde at overvåge ressourcer efter ændringer - det gør at man f.eks. kan lave "events" der trigger externe ting - lige pt. har jeg kodet sådan jeg kan skrue op/ned, play/pause og next/prev til mit Sonos anlæg. Men det kan jo gøre alt hvad en computer gør - f.eks. sende en e-mail når der trykkes på en knap, opdatere facebook status hvis huset har en profil etc.Overvejer som en joke at lave en facebook profil for mit toilet også hver gang lyset tændes skal status på facebook opdateres ;)Jeg har fået samlet meget af koden i et lidt pænere kode så det er nemmere at arbejde med - men jo mere "præcist" tingene skal være jo mere begynder en webløsning at være en dårlig løsning - men jeg forsøger ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

... okay så nu tror jeg at mine basic ting er færdige - så nu kommer spørgsmålet:Hvad skal man kunne fra en hjemmeside drevet IHC styring løsning?- Mobil version- Mulighed for at slukke og tænde udgange- Se status på udgange (Slukket/tændt)- Vise udgange som en liste- Vise udgange på en grundplan- Se værdier for følere med mere (klokken/dato og andre special moduler)Er der mere man skal kunne?

Link til kommentar
Del på andre sites

Utopia har offentliggjort et API i en anden tråd:http://www.ihc-user.dk/forum/microsoft-net-apisdk/11654-microsoft-net-apisdk?limit=10&start=30Mikkel har lavet et andet alternativ i php.her i denne trådKvade har lavet en færdig Android App.http://www.ihc-user.dk/forum/microsoft-net-apisdk/15130-iremote-android-app?limit=10&start=60og endelig er der HHG´s løsning:http://www.ihc-user.dk/forum/ihc-visual-20/12068-primitiv-integration-pc-g-ihc-visual-2?limit=10&start=10#15015Fælles for dem er nok at de de alle har et specifikt behov de gerne vil løse - oftest ved hjælp af en færdig app./brugerflade. Og altså ikke som en færdig dokumenteret metode (API) som man kan bruge efter behov.Dette er ikke et surt opstød over deres arbejde ikke lige har dækket mit behov, men en konstatering af udviklingen indtil nu.Det er muligt hvis man er lidt langhåret udi programering af det ene eller andet sprog, at man kan gennemskue hvad der forgår og anvende det på anden vis, men det er endnu ikke så nemt og ligetil som LK´s (web)Sceneview.

Link til kommentar
Del på andre sites

Utopia har offentliggjort et API i en anden tråd:http://www.ihc-user.dk/forum/microsoft-net-apisdk/11654-microsoft-net-apisdk?limit=10&start=30Mikkel har lavet et andet alternativ i php.her i denne trådKvade har lavet en færdig Android App.http://www.ihc-user.dk/forum/microsoft-net-apisdk/15130-iremote-android-app?limit=10&start=60og endelig er der HHG´s løsning:http://www.ihc-user.dk/forum/ihc-visual-20/12068-primitiv-integration-pc-g-ihc-visual-2?limit=10&start=10#15015Fælles for dem er nok at de de alle har et specifikt behov de gerne vil løse - oftest ved hjælp af en færdig app./brugerflade. Og altså ikke som en færdig dokumenteret metode (API) som man kan bruge efter behov.Dette er ikke et surt opstød over deres arbejde ikke lige har dækket mit behov' date=' men en konstatering af udviklingen indtil nu.Det er muligt hvis man er lidt langhåret udi programering af det ene eller andet sprog, at man kan gennemskue hvad der forgår og anvende det på anden vis, men det er endnu ikke så nemt og ligetil som LK´s (web)Sceneview.[/quote']Det er planen at min først og fremmest skal være et alternativ til websceneview bare ude java halløj og med flere muligheder. Derudover vil jo nok lave en række funktioner i php som kan kaldes og bruges.Lige nu er jeg lidt i stilstand med hvordan jeg skal have lavet brugerfladen etc.
Link til kommentar
Del på andre sites

Mit forslag:. Se værdier på følere.. Event drevet ting, såsom en pir bliver aktiveret. . Det er en god ting at kunne tænde og slukke, direkte på udgangen. (en lille obs. Jeg har en kontakt med 4 tryk og 2 dioder, ihc-web viser kun den første diode.). Kan man simulerer et tryk på en indgang ? Så kan man også udnytte de programmer som er sat op på dem, timer .... Vise indgange/udgange på en grundplan. . Mobil version (web side til iphone)Det er et rigtig godt stykke arbejde du har lavet. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu tænker jeg lidt en WEBservice dette er jo .net eller lign' date=' altså en form for webservice hvor man deler xml-filer eller lign og sender af sted til webservice, det kan alle jo programmere videre på ;)[/quote']Nu er det SOAP webservices IHC controlleren stiller til rådighed, LK har bare ikke dokumenteret dem, men i Utopia's arbejde, http://www.ihc-user.dk/forum/microsoft-net-apisdk/11654-microsoft-net-apisdk?limit=10&start=30, som Lars henviser til, er der en del "guldkorn" om hvordan det kan bruges, og også en .Net/C# klasse, der indkapsler en del af det.Men det er aldrig nemt at programmere op mod en udokumenteret snitflade, og jeg er meget imponeret over hvor langt folk er kommet. Rigtigt godt gået!
Link til kommentar
Del på andre sites

Mit forslag:. Se værdier på følere.. Event drevet ting' date=' såsom en pir bliver aktiveret. . Det er en god ting at kunne tænde og slukke, direkte på udgangen. (en lille obs. Jeg har en kontakt med 4 tryk og 2 dioder, ihc-web viser kun den første diode.). Kan man simulerer et tryk på en indgang ? Så kan man også udnytte de programmer som er sat op på dem, timer .... Vise indgange/udgange på en grundplan. . Mobil version (web side til iphone)Det er et rigtig godt stykke arbejde du har lavet. :)[/quote']1. Jeg har modtaget en føler så jeg ser på det asap2. Det med events er noget af det nye jeg har fået til at virke3. Det er svært at simulere de tryk da de er lavet sådan: Når du trykker ind sendes der et "on" signal til controlleren og et off signal når du slipper. Controlleren måler så hvor lang tid der går imellem den modtager on og off - problemet er når du gør det via netværk kan der være latency/pakketab med mere - så de fleste tryk kan ende med at være 1 sekund imellem.Det er nok nemmere at lave sådan at lange tryk/kort tryk med mere programmeres i webfladen (det gør godt nok man skal kode det igen) - men på den måde kan man lave makroer online hvor en virtuel knap f.eks. slukker alt og tænder noget etc.
Link til kommentar
Del på andre sites

3. Det er svært at simulere de tryk da de er lavet sådan: Når du trykker ind sendes der et "on" signal til controlleren og et off signal når du slipper. Controlleren måler så hvor lang tid der går imellem den modtager on og off - problemet er når du gør det via netværk kan der være latency/pakketab med mere - så de fleste tryk kan ende med at være 1 sekund imellem.Det er nok nemmere at lave sådan at lange tryk/kort tryk med mere programmeres i webfladen (det gør godt nok man skal kode det igen) - men på den måde kan man lave makroer online hvor en virtuel knap f.eks. slukker alt og tænder noget etc.
Ja men da utrolig mange af FB´ene er indgangs styret er det nærmest et must at understøtte dette.Man kan jo overlade timingen til FB 8.1.02 Sikker touch der uanset hvor lang/kort tid der trykkes på indgangen altid sættes udgangen korrekt. Så skal der ikke spekuleres over latency/pakketab.Og igen muligheden for at styre ikke fysiske (virtuelle) indgange vil være en superfed og meget brugbar feature. Kan kun gentage mig selv: Det kan man jo i LK´s sceneview ;-)
Link til kommentar
Del på andre sites

3. Det er svært at simulere de tryk da de er lavet sådan: Når du trykker ind sendes der et "on" signal til controlleren og et off signal når du slipper. Controlleren måler så hvor lang tid der går imellem den modtager on og off - problemet er når du gør det via netværk kan der være latency/pakketab med mere - så de fleste tryk kan ende med at være 1 sekund imellem.Det er nok nemmere at lave sådan at lange tryk/kort tryk med mere programmeres i webfladen (det gør godt nok man skal kode det igen) - men på den måde kan man lave makroer online hvor en virtuel knap f.eks. slukker alt og tænder noget etc.
Ja men da utrolig mange af FB´ene er indgangs styret er det nærmest et must at understøtte dette.Man kan jo overlade timingen til FB 8.1.02 Sikker touch der uanset hvor lang/kort tid der trykkes på indgangen altid sættes udgangen korrekt. Så skal der ikke spekuleres over latency/pakketab.Og igen muligheden for at styre ikke fysiske (virtuelle) indgange vil være en superfed og meget brugbar feature. Kan kun gentage mig selv: Det kan man jo i LK´s sceneview ;-)
Super godt - det er da bare det vi skal bruge. Lars du må komme på besøg også må vi sætte os et par timer og tegne/kode løs på hvad det skal kunne - du er jo guruen og jeg er blot en novice ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

Super godt - det er da bare det vi skal bruge. Lars du må komme på besøg også må vi sætte os et par timer og tegne/kode løs på hvad det skal kunne - du er jo guruen og jeg er blot en novice ;)
Ja det ku´da være hyggeligt. Hvor i landet befinder du dig?Måske der generelt var basis for et "Hack a day" møde hvor vi kunne få sat ansigt på flere af IHC-User brugerne over en kop øl eller 2. Men det kan vi jo tage op i en anden tråd.
Link til kommentar
Del på andre sites

Super godt - det er da bare det vi skal bruge. Lars du må komme på besøg også må vi sætte os et par timer og tegne/kode løs på hvad det skal kunne - du er jo guruen og jeg er blot en novice ;)
Ja det ku´da være hyggeligt. Hvor i landet befinder du dig?Måske der generelt var basis for et "Hack a day" møde hvor vi kunne få sat ansigt på flere af IHC-User brugerne over en kop øl eller 2. Men det kan vi jo tage op i en anden tråd.
Du har fået adressen på en besked - men i Aalborg - så det er lidt langt væk ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
HejDer har været meget stille her!Er du løbet ind i problemer' date=' eller mangler du tid?Er der noget vi kan hjælpe med, teste eller?mvhJørgen[/quote']Nej projektet er stadig igang - har dog haft lidt travlt på jobbet og med andre ting på huset, IHC hobby projektet kan godt blive nedprioriteret når man har større fejl på huset :(Jeg regner med at have nyt i næste uge.
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok