Hop til indhold
  • 0

Nybyggeri - IHC? - Flexcabling? - Smarthouse?


Christian Blittrup
 Share

Spørgsmål

Hej alle sammen.Jeg her ny i dette forum, og af frygt for at få nogle over tuden (IHC fanatikere), så bliver jeg alligevel nød til at lufte mine tanker for jer.Jeg skal igang med at bygge nyt hus, og i den forbindelse stiller jeg (efter min kones udsagn) mange krav til elektronikken, hifi, netværk m.m.Jeg skal bygge et hus på 190 m2 og dertilhørende garage på 60 m2 og har i den forbindelse overvejet at få IHC-controlpakke monteret (pris hos FBA 32.000 kr. udover eksisterende el-enterprise). Jeg overvejer også net-delen og evt. tv-del, men finder Flexcabling meget interessant i deres udvidelses muligheder.TV-pakken er jeg lidt påpasselig med (IHC), da jeg har læst, at man ikke kan sende HDMI signaler videre med IHC - er dette korrekt?Jeg vil gerne have alt samlet et sted (teknikrum).- Internet modem- Trådløs router- Netværksharddisk- TV-signal indgang (som fordeles til alle værelser evt. ved flexcabling eller ihc)- DVD afspiller - som kan styres fra alle rum(IR-modtager placeres i div. værelser/Stuen)- Mediacenter - signal trækkes rundt til skærme i husetHerudover har jeg forelsket mig i Jamolink, så alle højtalere indbygges i lofter og vægge, og styres via små kontrolbokse indbygget i væggene. Derved skal der kun et anlæg op, hvilket styres fra teknikrummet.Ja det var rigtig mange tanker.. Jeg håber nogen af jer har været i gennem samme jungle, og kan hjælpe mig med at gøre mine tanker til virkelig.Med venlig hilsenChristian Blittrup

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej ChristianDer er jo altid for og imod de forskellige fabrikater af bygningsautomation, samt vel en god portion religion. For 3 år siden gjorde jeg selv et valg, det blev IHC, ikke fordi det var det jeg var mest til, men fordi min vurdering var, at det var noget næsten enhver el installatør ville kunne servicere. Jeg er super glad for installationen i dag.Der er mange ting at tage stilling til undervejs, min største hjælp når der skulle tages beslutninger var vist forummet her, samt LK’s hjemmeside. Skal indbrudsalarmen være en del af IHC styringen? Skal røgalarmerne være en del af IHC styringen? Hvilke typer lys dæmpere, trådet eller trådløse?Det er korrekt at du ikke umiddelbart kan distribuere HDMI via IHC NET. Eller et traditionel LAN netværk for den sags skyld, som kablingen jo egentlig er. Som jeg opfatter Flexcabling (har dog kun kigget hjemmesiden ganske kort) vil jeg i øvrigt mene, at heller ikke denne giver muligheden. Som jeg forstår setup’et er den største forskel på IHC NET og Flexcabling at IHC NET fysisk er bygget op omkring UG tavle standarden, og Flexcabling 19” rack standarden, ret mig hvis jeg tager fejl. Nu er det jo efter hånden 3 år siden jeg sidst arbejde i hvad der var af muligheder, så der er jo ”løbet meget vand i Limfjorden siden” men på det tidspunkt var en mulighed at benytte dette produkt: http://www.avxperten.dk/hdmi-tilbehoer/hdmi-over-cat5/1080p-hdmi-extender-(hdmi-over-cat5).aspJeg har selv bygget min netværksdel del op med en S/STP kabling, IHC NET RJ45 STP udtag / LexCom 500 udtag rundt om i huset, samt et 10G patch panel fra BrandRex i teknikrummet. Fra teknikrummet har jeg åledes mulighed for at patche mellem data, tele og B&O link. Jeg har valgt at lave en særskilt coaxial kabling til antenne netværket, delvis fordi det efter min opfattelse giver det bedste resultat, delvis fordi det er det en BeoLink løsning ligger op til.Af det du vil distribuere fra dit teknik rum vil jeg således mene at den største udfordring bliver dit Mediacenter, som jo sikkert er noget HDMI / DVI-D, alt det andet vil jeg mene du umiddelbart kan klare via IHC NET / Flexcabling.Jeg kender ikke meget til JamoLink, men bryder mig ikke om tanken om at alle højtaler indbygges i loft og væg af akustiske årsager. Men indrømmet, jeg har ikke IRL hørt hvor godt det kan lyde. :-)Håber det var til nogen hjælp.God fornøjelse med projektet./Ole

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Christianom det hedder flexcabling, ihc net eller andet, er mange gange bare nogen smarte navne... fleksibiliteten må være hovedsagen. Hvis man vælger et system med eks. cat6 skærmet netværkskabel, burde du kunne det meste..( det er ikke det de skriver men..)Du vil med en cat6 skærmet løsning, eks. IHC net eller lign. kunne køre data, tlf, tv, B&O, HDMI og jamolink på dine kabler, spørgsmålet er oftest om man har nok huller og de rigtige convertere..Eks. med den HDMI extender som OBJ nævner, så kan du køre dine HDMI signal over et netværkskabel...Jeg er selv igang med at lave JAMOLINK i min renovering, og har pt 2 zoner klar. lyden er ganske fornuftig, da Jamo som regel ikke leverer nogen magværk, og da HIFI-shoppen sælger et lignende system, så vil jeg ikke med min "generelle" lydkendskab have problemer med dette...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej AbildgHar du nogen idé over prisen på jamolink. Jeg har søgt alle steder på nettet (synes jeg selv, sikkert også min kone sådan rent tidsmæssigt) og har endnu ikke kunne finde en ca. pris for jamolink i hele hytten incl. børneværelser, køkkenalrum, badeværelse, stuen (surround indbygning)..Vil det sige at hvis jeg montere cat6 kabler i hele hytten, så kan jeg altid senere vælge system??

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Med en CAT6 kabling er du godt rustet, men husk, det må ikke være af UTP (ikke skærmet snoede par) typen, men skal være minimum STP (skærmet snoede par) typen.Og så gør kablet det jo ikke alene. Stik / udtag i begge ender skal være af samme høje kvalitet + absolut også din omhyggelighed ved montage, hvis selv du skal foretage det. Sidstnævnte er næsten et kapitel for sig, så vidt jeg huske findes der her på IHC user en tråd der kommer ret godt ind på det.Hilsner Ole

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

HejLidt alternativer til Jamolink:http://www.systemline.co.uk/http://www.russound.com/Med hensyn til lan installation ville jeg vælge et lan kabel med egenskaber som ihc-net kabel eller bedre for fremtidssikring. En billigere leverandør af lan kabel end LK kunne være:http://www.coferro.dk/ (skal bestilles via en el installatør)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

jeg fik nogen priser for små 3 år siden, som installatørpriser, og de lå omkring 10K for en pakke med 4 zoner (kun KP4.6) og en yderligere KP4.6 kostede små 1800,- alle priser + moms hvis man ville have pakken med incl. 4 displays kostede den ca. 13K. højtalere, kabler, dåser o.l. ekstra.et fornuftigt højtalersæt vil kunne fås til små 2K + moms.Prisudviklingen kan jeg ikke sige noget om pt.Desværre har jeg ikke fået lov til at tage Jamolink kurserne endnu.. Min chef kan ikke se linket til telefonanlæg og netværk....:evil:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Stik / udtag i begge ender skal være af samme høje kvalitet + absolut også din omhyggelighed ved montage' date=' hvis selv du skal foretage det. Sidstnævnte er næsten et kapitel for sig, så vidt jeg huske findes der her på IHC user en tråd der kommer ret godt ind på det.[/quote']...eller man kan kaste et blik i LK's egen LexCom-håndbog:http://www.lk.dk/download/Haandbog/lexcom-haandbog-2010.pdf-- Jakob
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej ChristianEn ting du evt. kunne gøre er at sætte dig ned og finde ud af, hvad du har af forventninger til din komende installation?Skal den styre både varme, gardiner, alarm, brand, osv.?Hvad har du af krav til den daglige betjening? Skal der være en skærm med oversigt over hele installationen? Eller blot en almindelig installation?Når du har en liste med ønsker, så er det tit nemmere at ramme rigtigt i første hug ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
TV-pakken er jeg lidt påpasselig med (IHC)' date=' da jeg har læst, at man ikke kan sende HDMI signaler videre med IHC - er dette korrekt?Jeg vil gerne have alt samlet et sted (teknikrum).- Internet modem- Trådløs router- Netværksharddisk- TV-signal indgang (som fordeles til alle værelser evt. ved flexcabling eller ihc)- DVD afspiller - som kan styres fra alle rum(IR-modtager placeres i div. værelser/Stuen)- Mediacenter - signal trækkes rundt til skærme i huset[/quote']Ved godt det er 3 måneder siden tråden startede, så du er sikker allerede i gang med at bygge, men jeg vil alligevel komme med et lille indspark.I stedet for at trækkke TV signaler over nettet, kunne du overveje at gøre som jeg: En TV serverI mit teknikrum har jeg en central TV og filserver. Den kører 24/7 og har mange opgaver.TV serveren fungerer således at jeg har 3 tunerkort i maskinen. To er til min parabol og den sidste er til min DVB-T antenne. Ude ved mine TV har jeg små pc'er clipset bag på mine TV. I stuen, hvor skærmen er superflad har jeg indbygget pc'en i TV møblet.Med det kan jeg fra alle mine klienter se TV, optage TV, afspille optagelser, planlægge optagelser. Tunerne bliver "delt" ud til klienterne ud fra en "først til mølle" eller en prioriteret princip. De kanaler der ligger på samme MUX kan ses af alle. Det gælder f.eks. for flere af kanalerne på DVB-T. Til at distibuere det bruger jeg IHC Net, der er Gigabit. Så jeg kan uden distibuere HD materiale uden problemer.Jeg bruger DVBViewer på klienterne og DVBViewer Recordingservice på serveren. En gratis prøveversion er netop blevet lanceret. DVBViewer kan kun benytte digitale signaler (kabel, sat, IP og DVB-T)
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok