Hop til indhold

Hvilken dimmer?


Recommended Posts

I vores IHC installation har vi (endnu) ikke monteret nogen dimmer - det vil jeg dog gerne igang med. jeg vil starte med vors badeværelse, hvor vi har 6 12 volts halogen med transformer monteret på loft. Der er naturligvis kobling til IHC udgang. Det tidligere udtag i badeværelsesloftet er lukket med blinddæksel.Jeg læser mig til her i forum, at der er flere programmeringsmuligheder i trådløs dimmer - det lyder jo fint nok. Men hvilken dimmer skal jeg købe - skal den isættes det gamle udtag og er der så klemmer i bunde af den så jeg kan montere ledningerne til min transformer, som jog er monteret på et spær.....eller kan dimmeren bare ligge/monteres oppe på loftet?Hvordan griber jeg det an? Får jeg løsningen på badebværelset, ja så kan jeg jo bare gøre det sådan i resten af huset, men her er det ikke kun halogen, men også lystofrør og kan disse dimmes mon?Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

I vores IHC installation har vi (endnu) ikke monteret nogen dimmer - det vil jeg dog gerne igang med. jeg vil starte med vors badeværelse, hvor vi har 6 12 volts halogen med transformer monteret på loft. Der er naturligvis kobling til IHC udgang. Det tidligere udtag i badeværelsesloftet er lukket med blinddæksel.Jeg læser mig til her i forum, at der er flere programmeringsmuligheder i trådløs dimmer - det lyder jo fint nok. Men hvilken dimmer skal jeg købe - skal den isættes det gamle udtag og er der så klemmer i bunde af den så jeg kan montere ledningerne til min transformer,
Ja denne er til erstatning/montering i alm lampedutag:http://www1.lk.dk/servlet/GenereringMainContext?LKnummer=505D6102
som jog er monteret på et spær.....eller kan dimmeren bare ligge/monteres oppe på loftet?
Ja denne kan du monter hvor som helst. Den skal bare ind i serie på det der skal reguleres:http://www1.lk.dk/servlet/GenereringMainContext?LKnummer=505D6103
Hvordan griber jeg det an? Får jeg løsningen på badebværelset, ja så kan jeg jo bare gøre det sådan i resten af huset, men her er det ikke kun halogen, men også lystofrør og kan disse dimmes mon?Hilsen Torben
Lysstofrør skal du nok ikke regne med at kunne dæmpe, med mindre de er med elektronisk forkobling (1-10V). Og det er der ikke mange til alm. armaturer til privat brug der er.
Link til kommentar
Del på andre sites

Super..og mange tak for svar.1) Mit lys på badeværelse har jeg naturligvis på en IHC udgang nu - skal lyset blive på denne udgang eller er der relæ indbygget i dimmeren så jeg bare kan indsætte den i en kreds, der eks. ikke er på en IHC udgang?....eller kombineres en dimmer med en udgang - undskyld mine lidt novice spørgsmål.2) I vor stue har halogenlamper med indbygget touch (kører på en udgang). Kan jeg benytte wireles dæmper sammen med dem.....hvis ja, hvordan vil det så fungere, når man kan dæmpe "to steder" - dels i IHC´en og lamperne med touch.Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

1: Hvis der er en Fase i lampeudtaget pt kan du "droppe"/spare IHC udgangen. Hvis ikke der er en fase tilstede kan du måske koble fase direkte til tændledningen uden om IHC udgangen og derved spare den. Eller du kan vælge at lade kablingen være, og slette FB´n i IHC Visual og vælge udgangen fast ON.2: Det ved jeg ikke. Måske vil det virke måske ikke. I teorien vil det jo virke således at hvis du vha wireless har skruet ned til 50% vil du med din touch på lampen kunne regulere 0-50%, men det kommer nok helt an på hvorledes lampes dimmer er lavet om det virker.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det kan jeg sagtens forestille mig. Det er jo ikke ligefrem en pæn sinuskurve blot med mindre spænding der kommer ud af sådan en dimmer nutildags. Det er nogle fæle firkant pulser hvormed den effektive energi/spænding bliver reguleret ned med.Og det er formentlig ikke alle dimmere der kan lide den form for indgangs signal/spænding.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok