Hop til indhold

Anden strømforsyning


Recommended Posts

Hej,Kan/må man benytte anden strømforsyning til mit 24v output?Jeg har min IHC tavle med strømforsyning fra LK, jeg har også et genveks, hvor det er muligt at styre nogle indgange via fx. IHC. Genveksens styring er på levere 24v. her tænkte jeg så om det er ok at benytte den som forsyning til output modulet istedet for den strømforsyning fra LK - altså fremmet styrespænding i IHCen.På forhånd takAno

Link til kommentar
Del på andre sites

Chris skrev:

0v - Data - 24v Skal komme fra din LK strømforsyning (er hvad du nu bruger til contolleren)
0V - 24V til Outputmodulet behøver ikke komme fra samme forsyning, men gør det ofte af praktiske hensyn.0V- Data skal selvfølgelig forbindes til controlleren med en parsnoet kabling.Det jeg mener mht potentiale problemer er hvis man forsyner alt fra forskellige strømforsyniger kan man få problemer med at 0V måske svæver i forhold til hinanden, hvis forsyningerne ikke er jordet korrekt Måske kan der være op til 110V forskel alt efter hvordan strømforsyningen er lavet og det kan skade komponenterne ved sammenkobling B)
Link til kommentar
Del på andre sites

Ikke umiddelbart.Fænomet kan opstå i moderne elektroniske strømforsyninger uden trafo, hvor man vha switch mode opnår intern spændings forskel på de to ben ud af boksen på f.eks. 24 v. Men måske "svæver" de ligeligt forhold til 230V og derved kan der være 110V forskel på dine 0V når du kobler dem sammen. Det er ikke sikkert, og det er heller ikke sikkert der sker noget ved det da der er tale om små krybestrømme, men hvis de skal gå gennem følsomme kredsløb som TTL/CMOS IC´r kan de brænde af. Et klasisk eksempel er COM porte på bærnbare PC´s. Hvis den kører på strøm og ikke batteri. Så sker potentiale udledningen gennem COM porten når de kobles sammen, og det er ikke altid stel forbindelsen der er det første ben der får kontakt og vuuuups der røg den port. Hvis bare du er sikker på det er ben 5 der får forbindelse først så no problem.Jeg tror ikke der er noget i IHC modulernes strømforsyningsdel der er så følsom men man ved jo aldrig. Men..... som Chris skriver så anvendes normalt den samme strømforsyning så forhåbentlig er det ikke noget problem i praksis ved IHC installationer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der kan du være helt rolig :)"Outputmodulet for 24 V d.c. har 8 transistorudgange. Disse 8 udgange kan kobles til separat spændingsforsyning. Spændingsforsyningen skal være SELV. Modulets udgange er aktive høje (på den eksternt tilsluttede spændingsforsynings niveau). Udgangene er beskyttede med spærredioder i forhold til 0 V d.c. Ved tilkobling af kontaktorer behøves ikke anden sikring mod induktionsspændinger ind på modulet. "klippet fra http://www1.lk.dk/servlet/GenereringMainContext?LKnummer=120B1021

Link til kommentar
Del på andre sites

Larsnielsen121 skrev:

Har desværre ikke så meget styr på elektroniske strømforsyninger. Er jo ikke et fag der kører for hverken elektrikkere eller installatører... Men er jo altid dejligt at lære noget nyt :o) Tak for det! Hvor har du egentlig den viden fra, er den blot afledt af nysgerrighed?
Det er dyrtkøbte erfaringer gennem 25-30 års arbejde med elektronik mm.Og efter Internettes opfindelse er det blevet meget svært ikke at finde noget at interessere sig for og dykke dybere ned i det. :cheer: Flere af emnerne stifter man jo også først bekendskab med når det går galt og tingene ikke virker.Og som Morten så rigtigt er inde på har potentiale jo noget med forskel at gøre. Og oftest målt i forhold til jord. Jeg er ikke ellektrikker men ved dog at 0V og jord IKKE er det samme, men kan være det, så det skal/bør man selvfølgelig have styr på (målt).
Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok