Hop til indhold
  • 0

Scenarier og dimmere


Ole
 Share

Spørgsmål

HejKan nogle af jer IHC eksperter fortælle mig, om scenarie begrebet kun eksisterer når vi taler IHC Wireless. Jeg har gransket lidt i "IHC standardhuset" fra LK, samt surfet rundt på nettet, og synes egentlig at jeg er kommet frem til, at det gør det.Og så dimmere. Ud fra diverse tråde i forummet her, virker det til at der er enighed om, at man får for lidt for pengene når man køber trådede UNI dimmere.Jeg er dog stadig lidt i tvivl, om jeg til mit projekt skal vælge UNI 300 dimmere (LK 820B1225) eller Wireless UNI 250 dimmere (LK 505D6103)Jeg hører meget gerne argumenter i valget af den ene frem for den anden.På forhånd tak.Hilsner Ole.

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

De fortrådede dimmere, kommer ikke med noget signal om de er tændt eller slukkede, det er sådan set "dumme", det er ikke noget intelligens i dem.Men de trådløse dimmere kan man placere ved siden af tavlen, og trække ledningerne derfra og ud til lampestederne. Så får man et signal tilbage om de er tændt eller slukkede, hvor mange procent lysstyrke de er på, og du kan sige hvor mange procent den skal være på :) Det er det man kan kalde intelligent.Jeg har efterhånden skiftet alle mine trådede lysdæmpere ud med wireless, de er ca. 200 kr billigere, men dog kan de kun belastes med 250W i stedet for 300W. Men tilgengæld så er det nemmere at synkronisere 2 wireless dimmere end det er at synkronisere 2 fortrådede dimmere, så du kan jo blot føre 2 ledere ud til dit lys i stedet for en, hvis det er mere end de 250W (dog ikke hvor det kun er 1 pære!)Mht. scenarie, så har jeg heller ikke set noget brugbart i det, med mindre man har wireless dimmere ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

du kan lave scenarie med begge, og man kan sikkert diskutere hvad er bedst længe, hvis du har nogle scenarier som er forudbestemt, mener jeg har uni 300 er vejen, (uni 400, hvorfor forsvandt den!!) jeg er måske lidt gammeldags på det område, men wireless, er i min verden, et stand alone produkt, som kan benyttes som tilbehør til IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Med hensyn til effekten kan jeg sagtens klare mig med 250W pr. lampested / lampegruppering.Hvad scenarier angår, er det da ikke den foretrukne måde at styre forskellige lysniveauer på flere lampesteder, som i eksempelvis det klasiske og lidt slidte LK eksempel med et "spise belysning" og et "lave mad belysning"?Gammeldags eller ej, jer er også mest til en trådet løsning, men hvis mulighederne er dårliger her, er jeg klar til at gå på kompromis.Tak for "snakken" ind til nu :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg skal lige være sikker på jeg forstår dig ret Thomas.Lys niveauet i % er jeg som udgangspunkt også fuldstændig ligeglad med. Man indstiller jo lyset så det visuelt passer en, hvad enten det så er 10 eller 15 % af fuld styrke.Hvis vi skal tage førnævnt køkken allrum eksempel fra LK, hvor der eksempelvis er 80% lys over kogeøen og 20% lys over spisebordet under madlavningen, og når maden er på bordet, "vender" vi billedet med et enkelt tryk, således der nu er 15% lys over kogeøen og 70% lys over spisebordet.Vil ovennævnte scenarie kunne fungere hensigtsmæssigt hvad enten vi taler den ene eller den anden dimmer løsning?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

x79 skrev:

Den här fungerar till mina 400 uni dimmrar och säkert också till 300 uni.Bygla dimmern till 2-knapp och styr den med 1 touch som vanligt.m.v.h Urban [file name=9.vis size=165102]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/9.vis[/file]
kunne du ikke zippe filen?.vis filer virker ikke her på siden
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Filen er lavet i version 2,30 så man skal bare gøre som Jacob skriver (jeg har prøvet '9.vis' filen og det virker).IHC programmet i version 2,30 udgave rettes således (i notebook), så det kan læses af version 2.01 brugere!Ikke den optimale måde men, i linje 200 (eller søg blot almindeligt) der retter man: version_major="3"til : version_major="2"- hvad kan 2,30 mere end 2,01 ???- hvorfor har jeg den ikke ??

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

DennisS skrev:

Filen er lavet i version 2,30 så man skal bare gøre som Jacob skriver (jeg har prøvet '9.vis' filen og det virker).IHC programmet i version 2,30 udgave rettes således (i notebook), så det kan læses af version 2.01 brugere!Ikke den optimale måde men, i linje 200 (eller søg blot almindeligt) der retter man: version_major="3"til : version_major="2"- hvad kan 2,30 mere end 2,01 ???- hvorfor har jeg den ikke ??
LK har den ikke på deres side, så mon ikke version 2,3 er en beta
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Här är filen igen zippadJag använder ver 2.01 build 206.Bygla dimmern som 2-knapp och styr den som vanligt med 1 touch. [file name=9-3691a00593238b04f75c818e8659a0e6.zip size=12974]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/9-3691a00593238b04f75c818e8659a0e6.zip[/file]

9-3691a00593238b04f75c818e8659a0e6.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er da total fedt og kunne lave scenarie nu, med wireless lysdæmpere.Din Bio. Et tryk og du kan sænkke lys lige som du vil.køkken eksempel fra LK, hvor der eksempelvis er 80% lys over kogeøen og 20% lys over spisebordet under madlavningen, og når maden er på bordet, "vender" vi billedet med et enkelt tryk, således der nu er 15% lys over kogeøen og 70% lys over spisebordet.Vil ovennævnte scenarie kunne fungere hensigtsmæssigt hvad enten vi taler den ene eller den anden dimmer løsning? NEJ kun med wireless dimmer

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

swnet.dk skrev:

Det er da total fedt og kunne lave scenarie nu, med wireless lysdæmpere.Din Bio. Et tryk og du kan sænkke lys lige som du vil.køkken eksempel fra LK, hvor der eksempelvis er 80% lys over kogeøen og 20% lys over spisebordet under madlavningen, og når maden er på bordet, "vender" vi billedet med et enkelt tryk, således der nu er 15% lys over kogeøen og 70% lys over spisebordet.Vil ovennævnte scenarie kunne fungere hensigtsmæssigt hvad enten vi taler den ene eller den anden dimmer løsning? NEJ kun med wireless dimmer
men det kan jo laves med begge, den ene nemmere end den anden, men det kan laves..
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Et Tryk 6 tast / En lampeØV = 20 % Lys tændesØH = 50 % Lys tændesMV = 70 % Lys tændesMH = 80 % Lys tændesNV = 100 % Lys tændesJeg ved hvordan det laves med en wireless dimmer Men hvordan vil du lave det med en 400 UNI Dimmer?Enig i det kun er fantasien der sætter grænsen når du selv lave dine functionblock….

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

man lagre uni dimmer med trykket ( sætter lysniveau med trykket ) " forbinder " dem i programmet, også har du et scenarie. det er ikke ligeså så nemt som med wireless dimmer, men man kan.scenarier har jo eksisteret den første visual controller, cirka, og kan huske lidt reklamefilm fra visual 1,3, hvor fruen tænder for "hyggen", dengang havde vi ikke de "intelligente" dimmere. wireless dimmer er blevet "smart" så du kan programmere den med programmet,ligesom man gør med DALI. uni skal man stå og sætte niveauet fysisk. ligesom man gør med DALI.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok