Hop til indhold

Bedste telestat, 24V eller 230V / fabrikat


Recommended Posts

Nu har jeg så småt begyndt at udvide min IHC med Zigza´s temp. følere og vil nu også gerne kunne styre varmen.LK skriver i deres oversigt om No name 24v telestat.Hvad er I bedst er erfaring med? Må indrømme at installtionen må være noget lette at lave/overholde krav, når det er 24V.Hvordan ser jeg at telestaten, passer til min ventil på radiatoren, har nogle hvor der sidder en Danfoss og andre hvor der står TA på?Har i også ting jeg bør være obs på?

Link til kommentar
Del på andre sites

Et godt sted at starte kunne være her:http://www.danfoss.com/Denmark/Products/Categories/Group/HE/Radiatortermostater/67fcbf13-3b4c-4652-8643-c4cc5f17f034.htmlSå kan du få et overblik over type dine ventiler er og hvilke Telestat produkter der evt. findes som kan erstatte dine normale termostater.Når du har findet egnede produkter er "Google" din ven til forhandlere med en god pris :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Har selv disse blå 24V siddende på min gulvarmefordeling:http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Gulvvarme-Wavin--Standard-Tigris-telestat-24-volt-210229.htmlSpørgsmålet er nok også om der er nogen der ved om de passer på en Danfoss radiator ventil, således at man bare kan udskifte termostaten som Sunny spørger til ?De fleste af den slags telestater er jo beregnet til gulvvarme kredse.Og hvad siger fruen til at hun skal vænne sig til blå telestater på den hvide radiator i stuen :whistle:

Link til kommentar
Del på andre sites

Ikke for at hælde malurt i bægeret, men jeg tror ikke at du opnår den store gevinst ved at udskifte dine radiatortermostater med telestater - tværtimod.En telestat kan enten være åben eller lukket, så det er enten fuld knald på varmen eller ingen varme. En termostat derimod vil regulere mængden af varmt vand efter behov.Årsagen til at man benytter telestater i forbindelse med gulvvarme er, at fremløbstemperaturen jo er meget lavere, end i et radiatorbaseret system. Derfor kan man åbne helt, da temperaturforskellen ikke er så stor. Gulvvarme lagt i beton har derudover en stor termisk modstand, der reducerer temperaturforskellen yderligere.Hvis man styrer radiatorer med telestater, så vil radiatoren konstant skifte mellem 21 og 70 grader, så hvis du ikke generes af bankelyde fra radiatoren, skal du blot gå videre med dit projekt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mikael-l skrev:

Ikke helt :Shttp://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Gulvvarme-Wavin--Wavin-Telestat-230-V-211506.htmlOg skulle undre mig om der ikke fandtes mange fler
Jeg tror du misforstod mig, jeg mener 230V udgangsmodulet er næsten dobbelt så dyrt som 24V s modulet. Der snakkede jeg ikke om selve telestaten.
Link til kommentar
Del på andre sites

u2pia skrev:

Ikke for at hælde malurt i bægeret, men jeg tror ikke at du opnår den store gevinst ved at udskifte dine radiatortermostater med telestater - tværtimod.En telestat kan enten være åben eller lukket, så det er enten fuld knald på varmen eller ingen varme. En termostat derimod vil regulere mængden af varmt vand efter behov.Årsagen til at man benytter telestater i forbindelse med gulvvarme er, at fremløbstemperaturen jo er meget lavere, end i et radiatorbaseret system. Derfor kan man åbne helt, da temperaturforskellen ikke er så stor. Gulvvarme lagt i beton har derudover en stor termisk modstand, der reducerer temperaturforskellen yderligere.Hvis man styrer radiatorer med telestater, så vil radiatoren konstant skifte mellem 21 og 70 grader, så hvis du ikke generes af bankelyde fra radiatoren, skal du blot gå videre med dit projekt.
Jeg var godt klar over, man ikke bestemmer hvor meget man åbner med telestaten. Man mit bud var så at man måske pulsede udgangen. (kender ikke reaktions tiden fra helt lukket til åben på sådan en telestat) Men hvis den er 2 min. om at åbne helt, så kun sætte udgangen i 1 min og så holde pause i 2 min eller i den dur. Men ved det som sagt ikke. Det er derfor jeg prøver at vende det her inde. For når nu LK lang om længe er kommet med temperatur føleren, så må det var få at kunne gøre noget med det signal. Så som at styre varmen.Men den her: http://www.danfoss.com/Denmark/Products/Categories/Detail/HE/Radiatortermostater/Termoaktuatorer/Termoaktuator-ABNM-0-10V/082F1091/7fd1beb5-1906-452e-8db2-2b6833ea774e/8152e6a9-be72-4069-82cb-28c4890b2ad3.htmlDen kan da styres via 0-10V, findes der ikke et 0-10V modul til IHC, så kan man måske den vej rundt??
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja jeg tror også det bliver en dyr løsning hvis man vil bruge IHC til at styre radiatorventilerne. Danfoss 1-10v ventilen alene koster over 600,- ex moms og IHC modulet ligeså. Og det er altså for at styre én radiator ! Nu er LK jo også mest et elfirma og mon ikke deres varmestyring primært er tiltænkt elvarme, selvom den selvfølgelig også kan anvendes til et gammeldags/traditionel vandbåren radiator system. Men det har så disse konsekvenser at der ikke er de store udvalg af ventiler og dermed måske ikke er økonomisk rentabelt sammenlignet med dedikerede systemer til netop dette formål.ved f.eks. at Honnywell lavede nogle ventiler med indbygget ur der kunne programeres. Ja og så er der vel også snart nogle på vej med indbygget trådløs styring vha ZiggBee, men det kan så igen ikke umiddelbart integreres med LK´s propritære system. :S

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan ikke helt se problematikken i at bruge telestater...Sådan jeg har tænkt mig at lave det hos mig selv, har jeg frem og retur i en fordeler hvor på jeg kan sætte mine telestarter så de ikke skal side ude ved radiatorerne...Ja hvis værelset er helt koldt så åbner ventilen selvfølgelig helt, indtil termostaten siger det er ok, og derefter vil den stå og åbne og lukke sig for at holde temperaturen, ligesom en alm. radiator termostat??Kunne godt se det usmarte hvis du brugte magnetventiler, men i og med det er en telestat, så er der jo lige det tid inden den står helt åben eller lukket, + den hysterese du ligger ind i programmet..

Link til kommentar
Del på andre sites

Danfoss Termoaktuator TWA-A NC 24V (VVS nr. 460957010) virker både med AC og DC, passer på nyere danfoss ventiler og er efter min mening pænere end en almindelig termostat. Desuden giver denne måde at styre radiatorer på mulighed for skjult placering i skunk eller lignende da føleren jo kan placeres et andet sted. Den kan f.eks købes her til 255,- http://evvs.dk/produkter/?search=460957010Jeg har selv en enkelt installeret hvor jeg i mangel af et 24V output modul har et relæ til at sætte 24V fra IHC strømforsyning på den. Det virker uden problemer, men man bør nok kigge på at pulse aktuatoren for at det er helt optimalt. Et spørgsmålet er så om effektforbruget er for højt til at bruge 24V output modul til styring af en eller flere aktuatorer?

Link til kommentar
Del på andre sites

Endelig lidt praktiske erfaringer fra real life, istedet for alle os nørdede fagidioters gode ideer og lommefilosofier ;)Der er ingen tvivl om at det kan lade sig gøre, men jeg tror Sunny efterlyser erfaringer.Til Michael-l: Jeg vil også mene at Sunny vil udskifte sine nuværende termostater på radiatorene og bruge "inteligensen" i IHC systemet til en optimal styring, istedet for at forlade sig på termostaterne. Og altså ikke lave en både-og kombi sammen med telestater. Det du foreslår der kan vel også klares af en mere intiligent pumpe ala Alpha typen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Var godt klar over at indlæget nok ikke fik lov at stå alene ret længe da forummet jo er til for at udveksle erfaringer og ideer :) mht lidt dialog om pumpen se:http://www.ihc-user.dk/forum/7-ihc-visual-20/13193-alpha-2-pumpe-vs-ihc-styring#13193Har forøvrigt lige været til Elektronik messe idag og blevet opmærksom på at vi nok skal til at vænne os til en hel anden mening med begrebet "natsænkning". Der er kræfter igang der skal flyttes vores energiforbrug væk fra peak perioden om dagen til off peak perioden om natten. Og når nu man vil have os til at opvarme vores huse med varmepumper(el) og husene er rigtigt godt isolerede (termiske træge og stabile) skal vi altså varme betongulvet og huset op om nattten, og gemme og afgive den om dagen. Altså lige det modsatte af hvad vi har været vant til. Det bliver specielt aktuelt, når man kan styre el afregningen med fjernaflæsning og forskellige tariffer. Men det er jo en helt anden snak. Det der er essensen er at man skal kunne styre sit behov lokalt og det kræver jo en eller anden for for intiligens og det kunne jo være IHC. - Så kom vi vist også på sporet igen :lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

sv1k skrev:

Et spørgsmålet er så om effektforbruget er for højt til at bruge 24V output modul til styring af en eller flere aktuatorer?
Har lige kigget databladet igennem. Der står 240mA og MAX 350mA i startstrøm og under vedvarende står der 2W og en max åbne/lukketid på 3 min.Der er 2 datablade her:http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/VD.SA.P4.01.pdfhttp://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/TWA_intrukstion.pdfJeg mener man kan jo evt. købe en ekstra strømforsyning kun til telestater og de 24v udgangsmodul, hvis man ikke har effekt nok.Der står godt nok også i databladet og man bør vælge NO til radiatorer pga. spændingssvigt og frostfare og NC til gulvvarme.Men tror nok jeg nok jeg vælger NC til mine alligevel. :blush:
Link til kommentar
Del på andre sites

Sunny skrev:

sv1k skrev:
Et spørgsmålet er så om effektforbruget er for højt til at bruge 24V output modul til styring af en eller flere aktuatorer?
Har lige kigget databladet igennem. Der står 240mA og MAX 350mA i startstrøm og under vedvarende står der 2W og en max åbne/lukketid på 3 min.Der er 2 datablade her:http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/VD.SA.P4.01.pdfhttp://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/TWA_intrukstion.pdfJeg mener man kan jo evt. købe en ekstra strømforsyning kun til telestater og de 24v udgangsmodul, hvis man ikke har effekt nok.Der står godt nok også i databladet og man bør vælge NO til radiatorer pga. spændingssvigt og frostfare og NC til gulvvarme.Men tror nok jeg nok jeg vælger NC til mine alligevel. :blush:
Har også valgt NC til mine radiatore, ser ikke nogen grund til at spare på varmen, og så bruge strøm for at gøre det B) Har ingen praktisk erfaring endnu, det er bare købt ind :)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok