Hop til indhold
  • 0

Hvilken dimmer??


Mogens Lunde
 Share

Spørgsmål

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Sejsing skrev:

Har p.t. nogle 350 LR og 350 CR til at dæmpe forskellige halogenspotgrupper (jernkerne og elekroniske med op til 5 x 20W halogen). Mit spørgsmål er hvilke dimmere (billigste) man skal vælge for at kunne få memoryfunktion ved sluk-alt?
Hvis du har en controller med wireless, så skal du helt klart købe wireless lysdæmpere. Med dem har du lige så mange memory funktioner som du har lyst til at lave. Du har også mulighed for at få dem til altid at tænde på f.eks 70% ved normal tænd. Du har selvfølgelig stadigvæk mulighed for at få den til at tænde på sidst stillet niveau. Ud over det kan man stille rampetiden. (hvor lang tid den er om at dæmpe fra 100% til 0% og omvendt)Hvis du ikke har en controller med wireless (så skift den :laugh: ) kan du spare lidt ved at købe lysdæmpere med memory fra Unotech.Morten
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sejsing skrev:

Jeg har en Wireless med Viewer, men der er jo et hav af produkter, så jeg vil blot være sikker på at bestille det rigtige varenr. Her er tale om dimmers der sidder gemt væk på loftet og som føder en trafo. Så hvad er billigst og opfylder formålet :)
HejOm du bestiller wireless kombi dimmer eller wireless universal dimmer er ligegyldigt, da den eneste forskel er at på kombien har man 4 tryk, de gælder begge for 1 wireless enhed på controlleren ud af 64 mulige.Så køb hvad du kan få fat i billigst. LK IHC® Wireless Lysdæmper Kombi 250 W UNI 1 modul, LK FUGAFarve hvid Varenummer 505D6101 EL nummer 1017044582 EAN nummer 5703302127202LK IHC® Wireless Lysdæmper Universal 250 W UNI 1 modul, LK FUGAFarve hvid Varenummer 505D6103 EL nummer 1067003395 EAN nummer 5703302127172Håber det kan hjælpe digMorten
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er ikke helt sikker på at jeg har forstået specielt det sidste svar. For hvorfor er der tryk på dimmeren, og hvad skal man lige bruge det til?Jeg har 3 stk 350CR og 2 350LR, som jeg planlægger at sælge, og istedet få nogle wireless dæmpere sat ind, men ville have formodet at det eksempelvis gjordes via en wireless lampeudtag med indbygget dimmer (eks. )til erstaning af de to jernkernetrafos). Men tre af lampestederne er jo blot en ledning ført til tre elektroniske trafos monteret på et spær på loftet. Og det er specielt sidstnævnte jeg ikke lige kan gennemskue hvordan skal laves. Dimmeren skal vel ikke sidde i elskabet, men hvordan får man den i givet fald sat på foran trafoen (et alm. lampeudtag kunne jo bruges, men ville virke lidt amatøragtig synes jeg)?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sejsing skrev:

Jeg er ikke helt sikker på at jeg har forstået specielt det sidste svar. For hvorfor er der tryk på dimmeren, og hvad skal man lige bruge det til?)
F.eks. hvis man skifter en ganske alm. (ikke IHC) kontakt og ønsker at få lysdæmper, kan man bruge kombi modellen istedet for de alm. skyde/dreje/touch modeller. Så kan man også herfra styre eventuelle Wireless lampeudtag - uden at have en controller.
Jeg har 3 stk 350CR og 2 350LR, som jeg planlægger at sælge, og istedet få nogle wireless dæmpere sat ind, men ville have formodet at det eksempelvis gjordes via en wireless lampeudtag med indbygget dimmer (eks. )til erstaning af de to jernkernetrafos). Men tre af lampestederne er jo blot en ledning ført til tre elektroniske trafos monteret på et spær på loftet. Og det er specielt sidstnævnte jeg ikke lige kan gennemskue hvordan skal laves. Dimmeren skal vel ikke sidde i elskabet, men hvordan får man den i givet fald sat på foran trafoen (et alm. lampeudtag kunne jo bruges, men ville virke lidt amatøragtig synes jeg)?
Hvis du har trafo på og dermed 12V i lamperne, skal din Dimmer selvfølgelig ind foran. Hvis din trafo forsynes med 230V fra et lampeudtag kan de skifte dette til et IHC wireless med dimmer:http://www1.lk.dk/servlet/GenereringMainContext?LKnummer=505D6102Bemærk dog at IHC wireless dimmere kun er 250W. Hvis du har flere (3) trafoer forsynet med seperate tændledninger fra samme lampested kan det blive et problem. Men hvis du har adgang til bagsiden/loftet kan du bare koble en af de førnævnte wireless dimmere ind i serie med fasen (et eller andet sted hvor det er bekvemt) og vupti så kan du styre den :woohoo:
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Undskyld hvis jeg tærsker langhalm i dette, men jeg er stadig lidt i tvivl om hvad der er det rigtige.De to lampesteder hvor der nu er en 350LR vil jeg skifte til at blive styret fra 2 x 505 D 6102 Wireless Lampeudtag 80mm Dimmer 250W UNI Hvid. Så får jeg fuld funktionalitet med memory, og kan lave scenarier hvor jeg kan tænde eks. på 30% etc. Så på det punkt er alt klart.Men mit problem er om jeg kan bruge de 3 stk. 350CR og opnå samme funktionalitet (memory plus scenarier), eller om jeg skal skrotte disse. Hvis jeg skal skifte får jeg så samme funktionalitet ved at bruge 820 B 1234 Dimmer 400 UNI Stand Alone (SA) alternativt 820 B 1229 Dimmer 400 UNI IHC & Stand Alone (SA), eller skal jeg have en wireless udgang med Uni dimmer??På forhånd tak for tålmodigheden :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Uni 400 Dimmeren har kun mulighed for 2 memmory indstillinger og ikke mulighed for f.eks. at vælge "ramp tid", eller niveau. Og så skal de styres af 24V outputmodul, så det fornuftige valg vil stadig være en Wireless dimmer.Den almindelige LK IHC® Wireless Lysdæmper Universal 250 W UNI 1 modul, 505D6103 kan jo monteres alle steder - også i nærheden af tavlen - bare den kommer ind i serie på tændledningen(fasen).Du vil nok også kunne lave noget med at sammenkoble dine eksisterende 350CR så du får noget der ligner mht funktionalitet, men det kræver så et godt overblik over din installation og ny programering/sammenkobling af funktionsblokke.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak Lars -igen! Det ville selvfølgelig være nice om jeg kunne bruge de tre CR'ere fremfor nye wireless, men nu tror jeg budskabet er feset ind :) Som nævnt i anden tråd har jeg også et problem med at loftsspots i entre og mellemgang deles om samme 350CR, men skal kunne tændes uafhængigt af hinanden. Det virker ikke nu. Har vedhæftet en kopi af min installation således som den ser ud lige nu. Lysdæmpningen fungerer fint, men har ikke prøvet endnu med sluk alt (kan ikke finde den rigtige funktionsblok), og er meget i tvivl om jeg bruger de rigtige funktionsblokke til CR'erne). [file name=Sejsing.vis size=410370]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Sejsing.vis[/file]

Sejsing.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sluk alt kan du lave med fb. 4.1.16. Tænd alt - Sluk alt - Fremkald Scenarie. Den tilføjer du blot únder en ny lokalitet du kan kalde Fælles, og lader den styre alle de andre fb der skal med i funktionen. En fb kan jo godt styre en anden. Det behøver ikke være et fysisk tryk.mht til den fælles CR i Mellemgang og Entre skal jeg lige være med.Du har tryk i hver lokalitet som skal kunne styre lampeudtagene individuelt. Og derudover har du een CR koblet på parralelt der skal kunne styre lyset i begge lokaliteter ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

lars-jacobsen skrev:

mht til den fælles CR i Mellemgang og Entre skal jeg lige være med.Du har tryk i hver lokalitet som skal kunne styre lampeudtagene individuelt. Og derudover har du een CR koblet på parralelt der skal kunne styre lyset i begge lokaliteter ?
Korrekt. Oftest har vi lyset i mellemgangen tændt, og når entréen tændes går den bare ind på det dæmpningsniveau mellemgangen har. Slukkes separat uden at mellemgangen slukkes. Er begge udgangene tændt reguleres de selvfølgelig op og ned synkront.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nå sådan.    |   CR    ||      |1     2|      |ø     øCR = Touch = 10.031 = Mellemgang = 7.082 = Entre = 7.07Trykkes der i Mellemgang aktiveres touch & 1Trykkes der i Entre aktiveres touch & 2Så kan der skues op/ned fra begge lokaliteter. Jeg har prøvet at lave det i dit program: [file name=Sejsing_ny.vis size=424673]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Sejsing_ny.vis[/file]

Sejsing_ny.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for det Lars. Men der er noget galt. Hvis jeg åbner din fil og gemmer den i min IHC-folder, og derefter åbner via IHC Visual, så er dimmerne væk i lokalitetssiden og den funktionsblok jeg har brugt (1.2.01.c) hedder nu 1.1.10. Kan det have noget at gøre med at jeg har omdøbt navnet på funktionsblok 1.2.01.c? Uanset hvad så havde jeg også denne opsætning, og det virker ikke:CR = Touch = 10.031 = Mellemgang = 7.082 = Entre = 7.07

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeps dimmerne er væk under lokaliteterne Entre og Mellemgang.Jeg har lavet én ny under fælles og anvendt den anden fb.Det burde være uden betydning i denne sammenhæng. Det interesante er om det virker B) Hvis ikke det virker må vi have lidt mere info. Om der er flere ledninger koblet til din dimmer ? Hvor og hvilke udgange der er brugt.Prøv evt. at lave en tegning af det eller tag nogle billeder.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Undskyld Lars! Den var lige smuttet for mig. Har prøvet at uploade din tilrettede fil, men det virker dog stadig ikke. Jeg vil prøve at grave mig lidt mere ned i det i aften, men som ikke-elektriker er det lidt svært for mig at overskue ledningstrækket i elskabet. Så jeg holder den lige her og vender tilbaws senere :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok