Hop til indhold
  • 0

IHC controller (v2) giver netværksproblemer


anders912
 Share

Spørgsmål

Vi har i noget tid haft store udfordringer med vores internet ud af huset. Vi har oplevet udfald, og lange svartider. Jeg har selvfølgelig haft fat i udbyder, og også haft tekniker ude, der ikke umiddelbart kunne se at der var problemer, men dog skiftede fiberboksen.

Efter teknikeren måtte "melde pas", er jeg gået i detektiv-mode. Jeg har sat en rasperry pi ind, der med korte intervaller tester forbindelsen (https://github.com/geerlingguy/internet-pi). Her har jeg bl.a. kunne se pakketab og lange svar svartider (2-3 sek) på HTTP requests.

I vores mesh setup (ældre TP Deco) kunne jeg så i dag konstatere at IHC controlleren står og sender og modtager næmest nonstop 40-80 Kbps. Her tænkte jeg "hvorfor dog", og blokerede controllers adgang til internet. Vupti: alle parametre på internet monitor ligger sig pænt, svartider er normale, og pakketab er væk.

Men hvad pokker sker der? Det lader til at controlleren pumper så meget tcp trafik (TCP-SYN ?) ud at resten af mine LAN-nodes bliver skubbet om bag i køen. Jeg har ikke porte åbne udadtil. Har andre oplevet tilsvarende problemer? Jeg overvejer at sætte en sniffer ind, for at se hvad der sker, men orker det næsten ikke nu at problemet endelig er løst

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Der er forskellige ting som kan være årsage.

  • Den mest nærliggende er at du har åbnet for adgang til IHC controlleren fra internettet, og at nogen forsøger at hacke den, eller er lykkes med at hacke den.
  • Har du i sceneview (mener der er der man konfigurer e-mail afsendelse) konfigureret noget e-mail afsendelse ved specifikke events? Jeg lagde på et tidspunkt en mail server ned (min egen) ved at få controlleren til at sende en e-mail hvergang en PIR gik ON. Når solen stod ind på PIR'en begyndte den imidlertid at pulse, og så blev der ellers sendt mail's afsted. :D
  • Forkert konfigreret NTP server.
  • Forkert konfigureret DNS server.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svar :-)

Synderen var "E-mail kontrol" som jeg i tidernes morgen havde sat op til hente mail fra hedengange cybercity.

Dog tænker jeg fortsat at blokere for IHC controller ud mod internet, da der jo nok ikke kommer flere opdateringer :-(

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

IHC controlleren har aldrig haft brug for internet adgang for at hente opdateringer. Dem har du altid skulle hente ned på din egen PC og uploade via firmware uploadere installaret på din egen PC.

Du bør dog give IHC controlleren DNS og NTP adgang, således at den kan opdater uret. Ellers risiker du at tiden skrider og går helt skævt efter en genstart.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok