Hop til indhold

Test om kabel forbinder afbryder med inputmodul


Smail
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har en 4 tast lysafbryder i hjemmet som ikke gør alverdens når man trykker på knapperne. Jeg kan dog se fra programmet at tastene på afbryderne skal tænde/slukke lys. Jeg kan også se at de rigtige kabelfarver går til de rigtige poler i det rigtige inputmodul og at de samme farver er forbundet til de rigtige taste på bagsiden af afbryderen. Altså at endepunkterne imellem afbryderen og inputmodulerne er fint forbundede. Inputmodulet bruges også andre steder i installationen så det er ikke denne at der er noget galt med. Der er sket noget renovering i huset og jeg er bange for at man har kommet til at kappe ledningen over et sted undervejs. Kan man på nogen smart måde teste om der er signal i ledningerne?

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja - men da du sikkert ikke er elektriker og ikke har div. måleudstyr, så kræver det lidt overvejelser inden du går i gang. Det kræver nemlig at du åbner tavlen og her er der risiko for stød.

Men vil du risikere det, så kræver det "bare" en lang ledning der kan nå fra tavlen til dit svagstrømstryk. Monter ledningen til IHC 0v i tavlen, og sæt den skiftevis på ledninger/trykket og se i serviceview om der kommer liv. Hvis dette ikke giver noget så er kablet defekt og skal enten skiftes eller splejses.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Henning,

Tak for svar. 

Jeg tog lige et 4 slutte tryk som jeg ved gør som den skal og måler 24v jævnspænding som der burde være hen over de 4 afbrydere. Da jeg så kom til den defekte så jeg at der slet ikke var tilsluttet 0v. Da jeg gjorde dette virkede den som programmerer. Det er ikke til at vide om dette er en fejl tilbage fra den gang huset blev bygget eller at man har fjernet 0v siden. 0v lederen var viklet om de resterende ledere som ikke bruges i denne forbindelse og så ikke anderledes ud (kortere, bøjet eller andet) så det kunne tyde på at de aldrig har været brugt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok