Hop til indhold

Udskift LK IHC med en helt almindeligt elinstallation


PerM
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Vi har overtaget et hus med LK IHC gen 1 installeret. Jeg er frustreret over løsningen og ønsker at få helt "almindelige / standardiserede" lampeudtag og stikkontakter i stedet. Frem for LK IHC ønsker jeg at bruge Ikea's smart home belysning på længere sigt.

Jeg vil derfor høre, om nogen har erfarring med at udskifte deres LK IHC system til et "almindeligt" system? Hvad skal jeg være opmærksom på? Og, er det noget jeg selv kan gøre? 

Målet med ændringen er, at jeg kan bruge LED pærer, IKEA Smart Home, intuitiv dimming funktion uden dobbeltklik mv. 

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Per 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • PerM changed the title to Udskift LK IHC med en helt almindeligt elinstallation

Udskiftningen afhænger 100% af hvordan din installation er lavet idag, og hvad du ønsker fremover. Da der er meget stor forskel på hvordan IHC installationer er udført og hvad man ønsker sig fremover, er det svært at sammenligne 2 udskiftninger.

Da der er tale om en blandet installation med både 24V og 230V er det IKKE noget som du kan lave selv. Det skal laves af en elektriker for at du lovligt kan sælge huset senere.

Kablerne mellem LK IHC indgangs modulerne og dine tryk er lavvolts/svagstrøms kabler. Disse er IKKE godkendt til 230V og skal derfor skiftes hvis du vil have en 100% alm. installation. Er der brugt rør mellem trykkene og IHC input modulerne er dette relativt nemt, men det er der ganske ofte ikke, og så afhænger det af dit hus hvor dyrt en udskiftning bliver.

Alternativt kan du udskifte din LK IHC tavle installation med lavvolt kip relæer. Så vil du få en installation som i praktis virker som en alm. installation. Har du nogle stedder hvor du har brug for at en afbryder virker som et tryk (fjerder belastet afbryder) kan man bruge et alm. relæ i steddet for et kip relæ, eller man kan koble et LK IHC input og output modul sammen direkte uden controller i mellem. Når man gør det funger de som 8 relæer.

Jeg kender ikke IKEA's smart home, så jeg kan ikke se om ovenstående kan bruges samme med det eller ej.

Link til kommentar
Del på andre sites

On 1/18/2024 at 1:25 PM, PerM said:

Målet med ændringen er, at jeg kan bruge LED pærer, IKEA Smart Home, intuitiv dimming funktion uden dobbeltklik mv. 

Ikea er bare Zigbee. Du kan købe deres elpærer og sætte dem sammen med tryk fra andre leverandører. Du kan vælge at bruge Ikeas gateway men du kan også finde en anden. Eneste krav er at gatewayen forstår både dine pærer og dine tryk. Jeg er på den samme rejse som dig. Personligt ender jeg nok med Ikea og Philips elpærer og LK's Wiser wireless tryk. Jeg har en lille testopstilling med det og det spiller sammen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok