Hop til indhold
  • 0

Mulighed for at få Gigabit i mit hus


Casper6060
 Share

Spørgsmål

Så jeg har lige købt hus der er 10 år gammelt og så ved rundvisningen at der var Ethernet i alle rum. YES tænkte jeg.

Men nu har vi boet her i 1½ uge og nu er jeg blevet bekendt med begrebet IHC NetBasic og nu er der nogle spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Kort sagt ved jeg min IHC NetBasic boks ikke kan håndtere over 100Mbit og jeg har en 1000/1000 Fibernet forbindelse.

Så jeg har læst herinde på diverse forum opslag og taget port 2 kablerne ud af min IHC NetBasic og sat det ind i disse: https://www.avxperten.dk/netvaerksstik-vaerktoejsfri/modular-8-8-uden-vaerktoej.asp

Forbindelsen virker, men stadig kun 100Mbit selvom det går ind i ruteren fremfor IHC NetBasic boksen.

Så spørgsmålene er følgende:

1. Mine kabler er Delta 8 / IHC NetBasic WB Cable PIMF 4x2 AWG23 LSFROH D1411 (Er de ligesom Cat6 kabler og kan understøtte mere end 100Mbit?)

2. Hvis ikke det er kablet, er det så måske mine udgange der ikke fungere ordentligt?

3. Kan man godt bruge et NetBasic kable fra sin router og til væg udgangen og så fra væg udgangen bruge et standard Cat6 kabel uden problemer?

4. Er NetBasic og Cat6 kabler forskellige i forhold til hvordan de går ind i RJ45 connectoren, for min netværkstester lyser dobbelt på en af udgangene.

 

Beklager det lange post :)

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Til info har jeg en netværkstester, den er helt ny og har ikke brugt den før. Umiddelbart har jeg læst mig frem til at det jeg oplever tyder på kortslutning, men kan ikke se der skulle være nogle problemer med nogle af kablerne.

Jeg har oploadet 4 filer for at vise problematikken. Jeg har lagt en EJ45 på det patch kabel der gik fra IHC NetBasic ud i huset (mere specifikt mit konto) og her får jeg 100Mbit, men med en netværkstester får jeg på venstre enhed på pin5. 2 svage lys i pin 5 og 6 på højre enhed, men på pin 6 på venstre enhed får jeg 2 stærke lys i pin 5 og pin 6 på højre enhed.

De andre 2 billeder er hvor jeg har forbundet RJ45 i T-568B her virker 100Mbit stadig, men når venstre del når pin5 viser højre del svag lys på pin 2 og 5 samt pin6 på venstre enhed viser stærke lys i pin 2 og 5 på højre enhed.

Nogen der har nogen idea om hvorfor da jeg tænker dette er grunden til jeg ikke får de 1000/1000 mbit jeg havde håbet på.

RJ45AFejl1.png

RJ45AFejl2.png

RJ45BFejl1.png

RJ45BFejl2.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Din test tyder på at der er en fejl forbindelse i stikkene i den ene ende, eller at den ene ende er monteret som T-568A og den anden som T-568B. I begge tilfælde vil 1000Mbit ikke virke, da det kræver at alle 8 leder er forbundet korrekt, mens 100Mbit kun kræver pin 1, 2, 3 og 6. Faktisk kan 100Mbit nøjes med kun pin 1 og 2 eller 3 og 6. Det vil så bare være 100Mbit half duplex, mens alle 4 leder vil være 100Mbit full duplex.

Start med at checke at du ikke har en kortslutning i de stik du har monteret. Bemærk også at IHC Net kablerne normalt er skærmet, da de kan bruges til antenne signal til TV. Skærmtrådene har det dog med at være i vejen når man monter stikkene, så det er ikke utænkeligt at det er en skærmtråd som kortslutter ben 2 og 5. Denne kortslutning er ikke noget problem for 100Mbit da ben 5 ikke bruges der, men den forhindre 1000Mbit i at virke.

Skærmen på netkablerne skal iøvrigt forbindes til jord i den ene ende (normalt i krydfeltet eller IHC Net Basis boksen). Det vil sikkert virke uden at du forbinder skærmen, men du vil have færre transmitions fejl hvis du forbinder den.

For at bruge IHC Net kablerne til antenne signal, kræver det impedans tilpasning. Denne tilpasnign sker i IHC Net Basis boksen og IHC net RJ45<->coax kablet. Såvidt jeg husker havde AVexperten på et tidspunkt en antenne forstærker som også kunne tilpasse 75Ohm signalet fra coax kablerne til 100Ohm signaler som kan sendes via PDS kabler, såfremt de er godkendt til 700Mhz. Standard cat5 og 6 kabler er normalt kun godkendt til 200Mhz.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars

Mange tak for at dele din viden! Jeg valgte her til aften at forsøge mig med et andet outlet og et andet kabel da jeg tænkte at det måtte være en kortslutning der blev lavet.

Ganske rigtigt var det en kortslutning, nummer 2 kabel jeg lavede blev lavet pænere og nu kommer der 1000/1000 igennem! WOOHOO.

Så nu skal jeg have fat i sådan noget som et netværksswitch tænker jeg hvor alle kabler kan installeres ligesom de er blevet i IHC NetBasic boksen og så børe jeg vel bare kunne smide et CAT6 kabel i udgangene og bruger internetet som det er?

Der er nemlig ikke andet der er forbundet til IHC NetBasic boksen, så lige nu ser jeg den blot som en stor stop klods.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg ved ikke lige hvad du mener med "sådan noget som et netværksswitch tænker jeg hvor alle kabler kan installeres ligesom de er blevet i IHC NetBasic boksen". Med de stik du har købt, kan du sætte kablerne direkte i din netværks switch eller router, hvis den ellers har porte nok. Der er ikke nogen grund til et patch panel eller patch boks hvis du ellers kan holde ud til at se på at kablerne kommer ud af væggen og går direkte i din switch.

IHC NetBasic boksen indenholder ingen netværks switch, men den indeholder en antenne forstærker, og så kunne man forbinde fast net telefoner til den også. Hvis du ikke har et TV som kræver et 75Ohm antenne signal og ikke har nogen fastnet telefon, så har du ikke noget at bruge IHC NetBasic boksen til idag. Den var imidlertid guld værd da den blev lanceret for +20 år siden. Den gang var 100Mbit state of the art og mobil telefonen på størrelse med 2 mursten. :)

 

ps. Grunden til at IHC NetBasic boksen kun understøtter 100Mbit er at pin 1,2,3 og 6 i kablerne er brugt til 100Mbit Ethernet, pin 4 og 5 til telefoni og pin 7 og 8 til antenne signal.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for tilbagemeldingen :)

Så det jeg prøvede at fortælle var at jeg overvejede at købe en switch hvor de 8 ledninger kan sættes direkte i i stedet for at skulle sætte RJ45 på alle kablerne. Men det er nok ikke vejen frem.

Så derfor tænker jeg at købe følgende.

Switch: https://www.avxperten.dk/netvaerk-switch/netgear-gs110mx-netvaerk-switch-8-port-100-1000-2-5g-5g-10g-mbps-13-2w.asp

RJ45: https://www.avxperten.dk/netvaerksstik-vaerktoejsfri/rj45-stik-cat6a-stp-vaerktoejsfri-graa.asp

Jeg tænker NetBasic kablerne er ligesom Cat6 kabler og kan vel håndtere 10Gbps hvis kablet er under 55M?

Så ville det ikke give mening at fjerne IHC NetBasic boxen og erstatte den med den switch jeg har linket til.

Og så bare smide de RJ45 jeg har linket til på de ledninger der sidder i IHC NetBasic boxen og smide dem i switchen?

406294749_1347813949434613_3313900192245821653_n.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har aldrig hørt om en netværks switch hvor kablerne kan monteres direkte i, uden RJ45 stik eller tilsvarende. Og som jeg skrev tidligere, er IHC NetBasic boksen IKKE en netværks switch. Det er en patch boks. Når du fjerne IHC NetBasic patch boksen, skal du enten sætte de stik på som du har linket til på kablerne, eller sætte nogle væg udtag op, magen til dem som er i den anden ende af kablet. Disse kan også sættes i dåse underlag uden på væggen, såfremt man bruger de høre rammer. Om du vælger RJ45 stik direkte på kablerne, væg udtag eller en anden patch boks er smag og behag.

 

Selv hvis du fortsætter med IHC NetBasic boksen har du brug for en netværks switch, hvis der ikke er porte nok i den router din ISP har leveret. Hvilken netværks switch du køber er smag og behag, men de fåes helt ned til 2-300 kr. for en unmanaged 8 port 1Gbit switch.

 

IHC net kablerne kan højst sandsynligt godt bruges til 10Gbit, men i praktis vil du dog ikke have nogen gavn af 10Gbit, da hverken din PC, NAS boks, internet forbindelse eller andet vil være i stand til at føde en 10Gbit forbindelse, medmindre du har noget MEGET dyrt professionelt udstyr. Selv 1Gibt er ofte mere end PC'er og NAS bokse til privat brug er i stand til at udnytte. Jeg tvivler også på om den switch du linker til rent faktisk vil være i stand til at håndter 10Gbit når det kommer til stykket. En ting er at den har 10Gbit porte, men hvis backplanen i switchen kun kan klare 2Gbit, eller processoren ikke kan switche mere end 5Gbit, så nytter en 10Gbit port ikke meget.
En af mine gamle NAS bokse har 2 1Gbit porte som man kan trunke til 2Gbit. CPU'en og harddiskene tilsammen kan dog ikke levere mere end 50Mbit, så en enkelt 100Mbit port havde været rigeligt. Det samme ser man i RIGTIG meget udstyr til private idag, da pris forskellen på en 1Gbit og 10Gbit port er ufattelig lille. 10Gbit porte lyder godt i salgs materialet, men den dyre del ligger inden i maven på switchen og her bliver der ofte sparet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok