Hop til indhold
  • 0

Kiprelæer og spolestrøm


PeterG
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg har gennem 24 år været den glade ejer af en relativ simpel, IHC generation 1 (TERM hedder den vel) installation. Der er kablet til kontakterne (er vel eneste mulighed). Ikke noget avanceret, blot lysstyring og dæmpere incl. ca 40 spots i 6 grupper. Jeg har lidt programmede grupper og sluk alt, men ikke noget der er vitalt for vores brug. Den kører upåklageligt og har gjort det i alle årene. (Har opgivet med DOS-disketterne)Den blev udvidet ifm. en ombygning, og der er opsat et par dæmpere mere gennem tiden.

Med EOL af IHC begynder jeg sikkert lige som mange andre nu at overveje om jeg skal til at lave en rettidig udskiftning. Også fordi huset nok skal sælges indenfor de næste 2-5 år. Jeg er også ved at købe en gammel controller som backup. 

Jeg har kigget i retning at den simpleste vej som et angivet forskellige steder i dette forum, med kiprelæer styret af svagstrøm i kombi med dæmpere. 

Jeg stødte i den forbinder på en tråd 

hvor AndersBo gjorde opmærksom på, at spolestrømmen på disse kiprelæer er højere en svagstrømstrykket kan holde til. Jeg ved i realiteten ikke hvad spolestrøm er for en størrelse.... Så jeg er interesseret i at høre om nogen kan pege mig i en retning af et egnet relæ? Er der kun de dyre elektroniske der dur med dette for øje?

Mvh

Peter Gregersen

Link til kommentar
Del på andre sites

2 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hvis din IHC installation virker, er der ikke nogen grund til at skifte den nu. Den kan højst sandsynligt sagtens klare 10 år mere. Det plejre at være strømforsyningen som giver op først.

En udskiftning før salg giver heller ikke mening. Måske vil den kommende ejer heller have en løsning med et af de alternative smarthouse produkter. I såfald vil en udskiftning til kip relæer være spildt. Brug heller det end udskiftning koster nu, som et nedslag i prisen når der skal forhandles pris ved et salg. At sælge et hus med en udgået smart house installation er ikke anderledes end at sælge det med en +10år gammelt varme anlæg. Det er heller ikke længere det mest moderne, og skal også udskiftes hvis det går i stykker.

Vedr. kip relæer, så skal de selvfølgelig ikke trække mere strøm end trykket kan klare. Spolestrømmen er den strøm som et kiprelæ kræver for at skifte tilstand. Det er en ganske kortvarig strøm. De 50mA som et LK svagstrømstryk kan klare er vedvarende belastning. En kortvarig strøm kan godt være højre. Men man bør selvfølgelig vælge kiprelæer som kræver mindre end 50mA for at skifte tilstand.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok