Hop til indhold
  • 0

Udelamper med pir, skumring og tidsstyring


Kim Bilskov
 Share

Spørgsmål

Jeg vil gerne have en funktionsblok der kan følgede med mine udelamper: 1. I tidsrummet 6:00 til 23:30 skal de være tændt hvis skumringsrelæet er ON, og slukket hvis den ikke er. 2. I tidsrummet 23:30 - 6:00 skal lyset tændes med pir, og være tændt i f.eks. 15 minutter, hvis skumring er ON. Desuden skal man i dette tidsrum kunne tænde og slukke lyset med tryk, uanset om timeren fra PIR kører eller ej, men tændes lyset ved tryk skal det også selv slukke efter f.eks 15 min. Jeg har prøvet at få disse funktioner ved at bruge flere standard blokke (2.1.3, 2.4.2, 2.4.5 og 5.3.a), men uden held. Når jeg skal have både tidsstyring, PIR og Skumring ind sammen, så kommer der konflikter hvis jeg skal have alt den funktionalitet jeg gerne vil. Hvordan kan jeg eventuelt gå ind og tilrette et modul og gemme det bagefter??MVHKim Bilskov

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Hej GertTak for dit svar - jeg vidste faktisk ikke at der fandtes et standardhus fra LK. Men jeg kunne altså stadig godt tænke mig at tilpasse en funktionsblok så den kun indeholder det jeg skal bruge. Blokkene fra standardhuset indeholder godtnok rigitg mange ting - også mange ting som jeg ikke har brug for - og som derfor gør det mere uoverskuelig. Så hvis der er nogen der kan fortælle mig hvordan jeg kan lave mine egne moduler, ved at rette i et eksisterende så giv lige et pip.MVHKim Bilskov

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej. Jeg er selv grøn på IHC området, men sidder og roder med programeringen af mit IHC anlæg. I den forbindelse roder jeg også med programering af udvendig PIR, jeg har på nuværende tidspunkt sat blok 2.4.2 op således at PIR'en virker og jeg kan kippe konstantlys på kontakt. Jeg sidder nu og leger med timeren 5.2a, men døjer lidt med at hitte ud af at bruge den rigtigt, men det skal nok komme. Jeg har samme ønske som Bilskov, om at få tilpasset en eksisterende eller en ny funktionsblok, altså med PIR, skumringsrelæ og tidsur. Linket som gkn76 linker til standardhuset, kan jeg ikke få til at virke, så mit spørgsmål er om bilskov eller andre har fundet/lavet en funktonsblok til formålet? (1.32)mvh.Baronen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

ok. Det kan også bruges alene, men jeg synes at idéen, med både at have skumringsrelæ og ur er optimal. Således lyset kunne styres således: 0600-solopgang: konstant lys = on solopgang til solnedgang: lys + pir = off solnedgang til 2200: konstant lys = on 2200 til 0600: pir = on Men jeg kan ikke få det til at virke i de standard blokke, jeg sidder og roder i. Men.... nu er jeg heller ingen "skarpsak" til IHC- programering :-). Derfor håbede jeg på at én herinde havde en funktionsblok til formålet, eller kunne hjælpe mig til selv at få en bygget. mvh.Baronen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen.Tak fordi du gider at hjælpe Thomas. Jeg kan se at funktionsblokken har noget af det jeg søger. Den giver muligheden for en aften periode med konstantlys, morgenperioden kan den dog ikke klare. Men jeg er lidt usikker på om jeg kan få den til at passe ind. Jeg kan se at den egentlig skal bruges sammen med lysdæmper, med 0-10V analog indgang. Hvor ind og udgange i funktionsblokken alle har en form for "reguleringsfunktion" til lysdæmperen.Så vidt jeg forstår er de analoge signaler kun i selve lysdæmperen. Spørgsmålet er så, kan jeg umildbart bruge den til alm. 24V ind/udgange samt 230v udgangen, uden jeg brænder noget af?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Er der ikke en herinde som kan hjælpe mig lidt? Jeg har nu igen været igang med at rode med Funktionsblokke for at få udelyset til både at være styret af PIR, Skumring, manuelt tryk og et tidsur som bekrevet tidligere. Den sidste FB 2.DK.0017 er ikke helt dum, men den kan jeg ikke få til at køre. Det der driller er at når det ikke er en lysdæmper, men blot en 230V udgang, går der ged i det, med forskellige input til tænd og sluk. Desuden vil jeg også frygtelig gerne have en morgen tænding på. Jeg må også tilstå at jeg bliver forvirret af de "gem til mem" funktioner som jeg ikke skal anvende på alm. output. Er der en som kan hjælpe mig videre med denne FB eller er der en nemmere vej til målet? (v.1.32) Vil gerne indrømme at jeg har meget svært ved at se logikken/ bevare overblikket over FB programmeringen. Så vil ladder eller alm. nøglediagrammer være nemmere at programmere i, ihvertfald når man ikke har en grundlæggende forståelse for LK's metode.mvh.Baronen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg vil meget gerne kigge på den FB jeg selv har lavet i sin tid til mit eget hus.Min kone er dagplejer, og i sin tid lavede jeg en FB så lyset tænder kl xx om morgen og slukker når skumsrelæet siger det er lyst. og på samme måde tænder lyset når det bliver mørkt, såfremt klokken ikke er efter yy og slukker når klokken bliver yy.Der udover tænder lyset via PIR når det er mørkt, og slukker efter x tid.Trykker man på trykket til lyset, slukker lyset såfremt det er tændt.Hvis lyset er slukket, tænder lyset konstant, så PIR'en ikke kan slukke for lyset.Jeg ser lige om jeg ikke kan gemme den FB jeg har lavet og sende dig til dig. Inden Jul, :) med venlig hilsenJens M. Kofoed

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

HejJa, jeg fandt funktionsblokken. MEN, jeg var ikke helt tilfreds. Tidspunkterne om morgen og aftnen var ens for hele ugen, så jeg kom til at lave en ny. Jeg har forsøgt at finde evt. fejl men er ikke stødt på nogle, så et eller andet er der galt i følge Murphy. Men tag et kig.Hvis I ønsker en større forklaring i programmeringen så sig til. [file name=Udend_rslys.zip size=7368]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Udend_rslys.zip[/file] Med venlig hilsenJens M. Kofoedp.s. hvis dette kan bruges så gi' lidt karma

Udend_rslys.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen Jens.Ja, jeg er nu kommet længere med programeringen, end jeg har været med min egen programering. Så forløbig lidt bifald herfra.Men, har nu sidder og simuleret/leget med den, og har et par spørgsmål: Indgangen "PIR Aktiv/Inaktiv" skal jeg forbinde den til noget? For jeg har lidt problemer med at få FB til at registrere når PIR og skumring går on. Så min kunnen rækker kun til at tænde lyset ved at kippe manuelt. :-)Er det ikke korrekt, at Lyset tænder på uret om eftermiddagen? Min idé var egentlig at lade det tænde på skumringen om eftermiddagen og så slukke på uret, f.eks. kl. 22. Kan det ændres?Jeg håber at du har tid og lyst til at hjælpe mig videre.baronen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er 5 indgange i FB'en.1) "Indgang for konstantlys og KIP"Programmet reagere når indgangen går ON, (brug en puls).Hvis lyset er tændt af en eller anden årsag, slukkes lyset. Hvis lyset er slukket, tændes der for konstant lys.2) "Indgang for PIR"Du skal finde det indgangs modul, og den indgang som din PIR er forbundet til. Trække denne indgang over til denne på funktionsblokken og vælg FØLG.Denne indgang skal blot følge værdien af din PIR.3) "Indgang for skumringsrelæ"Samme fremgangs måde som ved PIR4) "Indgangs puls - Sluk alt"Forklares til sidst.5) "PIR Aktiv/Inaktiv"I programmet er der en indstilling som hedder "PIR". Denne kan sættes til Aktiv eller Inaktiv.Denne indgang "PIR Aktiv/Inaktiv" kipper denne indstilling, ved en ON (puls).Jeg bruger denne funktion for at deaktivere min PIR funktion. Min PIR sidder lige udenfor soveværelses vinduet. Og om sommeren når der er for varmt i huset, lukker vi vinduet helt op. Den varme luft som kommer ud af vinduet, trigger PIR'en. Med denne funktion kan jeg så aktiver/inaktiver PIR'en.Og så til sluk alt funktionen.Jeg har fra mine "sluk alt FB" lavet en ekstra udgang som giver en puls til Dimmere. Denne udgang trigger også denne sluk alt indgang. Der skal bare bruges en ON (puls). så går programmet igang i henhold til følgende 3 indstillinger.a) "Sluk alt annulere konstant on"Denne indstilling tillader lyset at blive slukket af en sluk alt puls.B) "Antal sluk alt pulser før annulering af konstant lys"Med denne indstilling kan man vælge om man skal trykke 1 eller 2 gange før lyset slukkes. Og hvorfor så det. Jo, når et familie medlem ikke er hjemme når resten af huset går til ro. Og lyset er sat til konstant on, kan lyset i resten af huset slukkes med sluk alt, så længe man kun trykker en gang inden for x tid. Når sidste M/K kommer hjem og går i seng, trykkes der bare 2 gange. Første tryk slukker alt lys i huset, andet tryk slukker for lyset udenfor.c) "Max tid mellem 2 sluk alt pulser"Er den tid som programmet burger for at registre om der er tale om 2 tryk for sluk alt, eller om man bare giver 1 tryk, og efter 30 sekunder fx. trykker igen.Håber det gav mening, ellers spørger du bare igen./Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg fik uploaded igår og alt ser ud til at køre. Tændte og slukkede igår aftes og her til morgen og Pir'en virkede om aftenen og ikke når der er lyst.Jeg har været ved at se på programmet du har lavet, det harvde jeg nok ikke lige fundet ud af. Jeg savner en guide/manual til at komme i gang med IHC programmeringen, da jeg synes det er svært at se logikken og rækkefølgen. Men det hjælper jo når der er andre som vil hjælpe en :-)Mange mange tak for hjælpen Jens.mvh.Baronen

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok