Hop til indhold
  • 0

Strømbegrænser?


Astronaut
 Share

Spørgsmål

Jeg bor i en ejerforening for vi bl.a. har en række garager. I hver af disse garager er der lys og en stikkontakt. Der er ikke el-måler i disse garager og derfor betaler ejerforeningen el-regningen. Det er uformelt tilladt at bruge strøm til lys og små apparater - men fx. er det ikke tilladt med køleskabe, frysere, opladning af biler, etc. Problemet er nu at el er blevet dyrt og vi kan se at der trækkes rigtigt meget strøm. 

Findes der en dims der begrænser strømmen til alle garagerne til fx. 3 ampere? I princippet en automatsikring der selv slår til igen efter nogen tid e.lign.

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg har ikke lige noget link, men der findes automat sikringer som kan fjernstyres. Jeg tror dog hurtigt at det bliver en løsning som er væsentlig dyre end den mængde strøm de bruger, også vil den slå fra hvis nogen f.eks. bruger en støvsuger for at rengør bilen.

Alt efter hvordan installationen er lavet kunne i overveje små 1 faset fjernaflæste elmåler i hver garage og så en på forsyningen så i kan checke om nogen omgår målerne. Det kunne f.eks. være sådan en her. https://www.wattoo.dk/kwh-maler-1-faset-45a-direkte-puls-udg-mid-em111dinav81xo1pfb-9698069425

Hvis målerne kan placeres et sted hvor de er beskyttet mod pilfinger, og jeres installation er til det eller nemt kan tilrettes, kan i også købe 3 faset måler og så bruge 1 udgang pr. garage. Det kan være lidt billigere da en 3 faset måler normalt kun koster lidt mere end det dobbelte af en 1 faset. I skal dog lige sikre jer at den 3 faset måler kan måle på alle 3 udgange selvom det reelt er samme fase som er forbundet til dem alle. Nogle el-måler kan måle forkert hvis fase forskydningen ikke er korrekt eller det er samme fysiske fase på alle 3 faser i måleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 hours ago, Lars1 said:

Alt efter hvordan installationen er lavet kunne i overveje små 1 faset fjernaflæste elmåler i hver garage

Det bliver meget dyrt. Jeg tænker at vi sætter en 3A automatsikring på til at dække de 16 garager. Så lærer folk hurtigt at det kun er til lys og små apparater. Måske en fælles 13A kontakt til hvis nogen skal lave noget større. Så må de trække en forlængerledning. Eneste problem med automatsikringen er at vores visevært så skal rende og slå den til hver gang nogen tripper den. Men det bliver nok kun i starten.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har selv været formand for en ejerforening på et tidspunkt. Baseret på det må der virkelig blive brugt meget strøm hvis det skal kunne forsvare udgiften og det efterfølgende bøvl og balade. Og alt andet lige tvivler jeg stærkt på at el priserne er på det nuværende absurde niveau om 12 mdr. Det kan vores økonomi slet ikke holde til. Heller med med regeringens seneste pissen i bukserne løsning (mulighed for udskyldelse af betalingen af en del af regningen)

Hvis i har mulighed for det kunne i jo sætte sikringen så folk selv kan slå den til igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 hours ago, Lars1 said:

Jeg har selv været formand for en ejerforening på et tidspunkt. Baseret på det må der virkelig blive brugt meget strøm hvis det skal kunne forsvare udgiften og det efterfølgende bøvl og balade.

Ejerforeningen ligger på Frederiksberg hvor garager er guld værd. Jeg kender ikke prisen nu men sidste hørte blev de handlet for 350.000. Derfor bruges de sjældent til biler (også fordi gamle garager er så smalle at moderne biler har svært ved at være der). I stedet bruges de til alt muligt andet end garager og af mennesker der ikke bor i ejendommen. Normalt er ligger elregningen på ca. 20000 om året. Vi er bekymret for hvor den ender næste gang ...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Men de 20.000 dækker vel ikke kun de 16 garager? Jeg gætter på at garagerne er forsynet med et enkelt kabel med 1 fase og 10A sikring som sikkert også dækker anden fælles el. Hvis du trak de fulde 2,3KWh døgnet rundt i 365 dage vil du komme på ca. 20.000KWh. Man må formode at belastningen er LANGT fra dette, selvom der skulle være en enkelt som lader sig el-bil i garagen.

Da jeg var formand for en ejerforening dækkede fælles el, lys og strøm i garager, loft og kælderrum, og andre fælles arealer, samt strøm til drift af varmeanlæg (pumper m.m.) o.s.v. Vi kiggede også på hvor vi kunne spare el, og nåede frem til at vores cirkulations pumper m.m. på varme anlægget skulle udskiftes. Udskiftningen vil være tjent hjem på under 5 år. Derudover fandt vi et par køleskabe i kælder og loft rum, selvom det ikke var tilladt. De gav dog en del balade da vi påtalte dette. Så meget at det blev til et punkt på den årlige general forsamling.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok