Hop til indhold
  • 0

IHC opsætning stemmer ikke overens med virkeligheden


Farsen
 Share

Spørgsmål

Hej (igen :))

Jeg har overtaget en gammel IHC installation fra 2003, som jeg ønsker at ændre på.

I mit soveværelse er der ét FUGA 4 knaps udtag. Men kun den øverste venstre knap har en funktion. Til gengæld tænder den både spots´ne i soveværelset, samt loftudtaget i soveværelset. Jeg ønsker at spot og loftudtag skal sidde på hver deres knap. 
I IHC visual lader opsætningen dog til at være helt korrekt. Dvs. ØV aktiverer spots, og ØH aktiverer loftudtag:

3.thumb.jpg.eebc35e7a699f11f2a4289fdbaf1cc9f.jpg

4.thumb.jpg.025f7df32ce443519d33a605a427b144.jpg


Kører jeg en simulering virker det også som det skal. Men det fungerer bare ikke i den virkelige verden, samme indgang aktiverer begge udgange. Så er der noget jeg overser? Eller kan der være hold i min store frygt, at der er noget fysisk helt galt med installationen? Desværre er dette også tilfældet i bryggers (og muligvis også andre steder) - altså hvor IHC opsætningen ikke stemmer overens med virkeligheden.

På forhånd tak!

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hvis du kigger efter, kan du se at udgangen i programmet for loft udtaget ikke er forbundet til nogen fysisk udgang. Tallet efter ind og udgange angiver den fysiske ind/udgang. Alt dette er beskrevet rigtigt godt i IHC dokumentationen i Visual.

Alt efter hvordan den fysiske installation er lavet, kan det være at der bare skal flyttes en ledning i tavlen, men det skal du have en elektrike til at se på. Den gode nyhed er dog at alt i din IHC installation, bortset fra controlleren, er de samme produkter som også sælges idag sammen med Visual 3. Så alle elektriker som skriver IHC på deres website bør kunne hjælpe dig.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 28.5.2019 at 10:01 , Lars1 skrev:

Hvis du kigger efter, kan du se at udgangen i programmet for loft udtaget ikke er forbundet til nogen fysisk udgang. Tallet efter ind og udgange angiver den fysiske ind/udgang. Alt dette er beskrevet rigtigt godt i IHC dokumentationen i Visual.

Alt efter hvordan den fysiske installation er lavet, kan det være at der bare skal flyttes en ledning i tavlen, men det skal du have en elektrike til at se på. Den gode nyhed er dog at alt i din IHC installation, bortset fra controlleren, er de samme produkter som også sælges idag sammen med Visual 3. Så alle elektriker som skriver IHC på deres website bør kunne hjælpe dig.

Mange tak for dit svar. 
Jeg har nu, imellem babygråd og børnepasning ;), fået læst IHC introduktionen og leget en del med det. Og det giver mere mening nu :)
Udfordringen med at én kontakt tænder for to udtag (dæmpbare spots, og et almindeligt udtag i loftet), er der dog stadig. Jeg har kogt problemstillingen ned til at det er udgang 5.03 som tænder for begge kilder. Fjerner jeg denne udgang og uploader projektet, tænder ingenting når jeg trykker på kontakten. Og er en Udgang i IHC visual ikke én enkelt fysisk forbindelse? Dvs. at der nok er ført to ledninger ind i samme udgang i tavlen, eller at forbindelserne et sted er luset sammen? Kan man ikke udlede dette? Og så skal jeg som du nævner have en elektriker til at se på det :(
Men hvordan kan det nogensinde give mening, at koble et loftudtag og et nogle spots på én og samme forbindelse? Man kan jo altid softwaremæssigt sætte dem sammen. 
Jeg har for sjov prøvet at koble én enkelt knap på alle de 5.0x udgange som ikke var linket, i håb om at en af dem tændte loftudtaget, men uden held.

5.jpg.6ad1b4226a5580b2e433d33e219934b6.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Farsen skrev:

Udfordringen med at én kontakt tænder for to udtag (dæmpbare spots, og et almindeligt udtag i loftet), er der dog stadig. Jeg har kogt problemstillingen ned til at det er udgang 5.03 som tænder for begge kilder. Fjerner jeg denne udgang og uploader projektet, tænder ingenting når jeg trykker på kontakten. Og er en Udgang i IHC visual ikke én enkelt fysisk forbindelse? Dvs. at der nok er ført to ledninger ind i samme udgang i tavlen, eller at forbindelserne et sted er luset sammen? Kan man ikke udlede dette? Og så skal jeg som du nævner have en elektriker til at se på det :(

Eftersom loftudtaget og spottene tænder og slukker sammen, og der kun er 1 forbindelse mellem det tryk du bruger og udgangen til loftudtaget, så må loft udtaget og spottenen være sløjfet sammen fysisk et eller andet sted i den fysiske installation. Det kan gøres både i tavlen hvor begge ledninger sættes på den samme IHC udgang, men det kan også være gjort i soveværelset, hvor der er sløjfet gennem loft udtaget eller spottene. Det skal du have en elektriker til at undersøge. Det bør ikke koste mere end 1 time at undersøge, og alt efter hvordan installationen er lavet kan det være han også kan splitte de 2 indenfor den time.

1 time siden, Farsen skrev:

Men hvordan kan det nogensinde give mening, at koble et loftudtag og et nogle spots på én og samme forbindelse? Man kan jo altid softwaremæssigt sætte dem sammen.

I den idelle verden vil der være et kabel direkte fra hvert udtag, stikkontakt etc. i huset og til IHC tavlen, men ofte bliver der desværre sparet hvis kunden ikke ønsker seperat tænding på f.eks. loft lys og spot. Vi er alle forskellige og har forskellige ønsker til hvordan lys etc. skal virke. Personligt kan jeg f.eks. ikke se hvorfor man overhovedet skulle overveje philips hue, men det sælger rigtigt godt, så andre kan tilsyneladen se at det produkt løser et behov de har.

1 time siden, Farsen skrev:

Jeg har for sjov prøvet at koble én enkelt knap på alle de 5.0x udgange som ikke var linket, i håb om at en af dem tændte loftudtaget, men uden held.

Det behøver ikke være en 5.0x udgang. Men hvis den indgang du bruge til at tænde både loftudtaget og spottene med kun er linket til 1 funktions blok, og denne funktions blok kun er linket til 1 udgang, og både loftudtaget og spottene tænder samtidig, er det ikke teknisk muligt at loftudtaget og spottenen skulle være forbundet til 2 forskellige udgange. Men du kan være heldig at der er 2 ledninger forbundet til samme udgang i tavlen. Hvis dette er tilfældet tager det en elektriker 10 min. at ændre og dig 10 min. at ændre programmet. Sandsynligheden er desværre lav.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for endnu en god besvarelse Lars1!

Og ok, så slipper jeg vist ikke udenom at der skal elektriker på. 
Selvom det forekom mig tåbeligt at man kobler to helt forskellige udgange (spots og alm. udtag) på samme forbindelse, kan jeg naturligvis godt se at det kan give mening rent økonomisk.

Tak for hjælpen :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok