Hop til indhold
  • 0

Læksensor


lassebasse
 Share

Spørgsmål

Hej forum

jeg pusler lidt med selv at lave en læksensor. Grunden er at lk tilsyneladende ikke kan levere. For er par måneder siden havde jeg fat i lk og de sagde at den var udgået og der ville komme en ny. Men der er ingen grosister der har den på lager endnu. Zigza har haft nogle men han laver dem ikke mere da der ikke er salg i dem.

Jeg har lavet en fungerende prototype af diskrete komponenter med udgangspunkt i et velleman vandsensor kit. Der er kun komponter for et par kroner.

Jeg er lidt rusten i transistor teorien og lidt i tvivl om jeg overser noget. Jeg tænkte der måske er er par elektronik erfarne i forummet der kunne knytte en kommentar..

Umiddelbart er den lavet som NC og med en rød og grøn diode som status. Den er faktisk så følsom at den reagere på fugtigt træ eller en fugtig flise fuge.

Er jeg helt på vildspor?

mvh lasse

 

A2D73297-5FB2-44B2-B1B7-63BEF3C469A7.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

2 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jamen, så svarer jeg selv... 

Efter korrespondance i et elektronikforum er der ændret lidt på kredsløbet.

Jeg har fremstillet 8 stykker pakket ind i en lille 5x2,5cm plastickasse og må konstatere at de fungere som planlagt.

Bemærk at de ikke er velegnede til steder hvor de ligger konstant i vand. Der vil løbe et par mA mellem sensor forbindelserne og det vil simpelthen korrodere dem.

Men som vanddetektion på ellers normale tørre steder er der ingen problemer.

Jeg har vedhæftet opdateret diagram såfremt nogle kan bruge det.

.1202425551_vandsensorgrn.thumb.jpg.f0ab70e71144ea2733b94a8e0a1e0827.jpg

vandsensor.jpg.55d69959e2b38f9b8fd621d96523117e.jpg4435231_vandsensorrd.thumb.jpg.b0358394b9866dd4f43f6e1ceec9bde7.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok