Hop til indhold
  • 0

Hvordan kan man "aktivere" et tryk via Google Home


PeterOL
 Share

Spørgsmål

Hej forum,

Jeg er endnu en ny håbefuld person der er startet med at eksperimentere med Google Home talekommandoer for at styre lys via min Visual IHC 3 controller.
Jeg har fået de almindelige kommandoer til at virke ved at læse meget her og på openhab.org.
Mit setup er openhab2 på en raspberry PI 3+B alt software er installeret for max en uge siden, så versionerne er nye.

Mit spørgsmål er som sådan simpelt nok. Jeg har i stuen et tryk hvor jeg har kodet en "sluk alt" og en "tænd alt" begge i stuen.
Hvordan kan jeg aktivere et tryk, så jeg kan sige "OK google tænd alt"?

Jeg har prøvet at tilføje trykket i items-filen, men det virkede ikke.

Hilsen Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 149
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0

Prøv at slet indholdet i din hjem.items og kopiere dette her ind:
 

Group:Switch:OR(ON, OFF) gV "PushButton 300ms [%s]"

Switch Light_STUE       "Loftudtag ved spisebord [%s]"             <light>           ["Lighting"]      {ihc="<714078"}
Switch Tryk_LightStue   "Tænd/Sluk Loftudtag ved spisebord [%s]"   <WallSwitch> 	 ["Switchable"]    {ihc="<3668753,>[ON:3864668:100],>[OFF:3864668:100]"}

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Fatter jeg simpelthen ikke.. 
Det her er det samme som for mit kontor lys. Og sådan her ser mit item ud:
 

Switch kontor_lys    "Kontor Loftlys [%s]"                  <light>        {ihc="41563"}
Switch kontor        "Kontor Tryk ved spiseplads [%s]"      <WallSwitch>   {ihc="<400145,>[ON:1586780:100],>[OFF:1586780:100]"}

Den første linje er bare indikering af selve lyset. Det tænder og slukker, uanset om jeg bruger det alm IHC tryk eller trykket i sitemap.
Den anden linje er item til trykket. Det første resourceID er det som trykket normalt styre i IHC (dvs input på Kip funktionsblokken). De to andre resourceID er ens, og det er for selve trykket, i henholdsvis ON og OFF. Sender ON i 100ms og OFF i 100ms. 

Du kan evt prøve at sætte tiden op til 200.

Her er sitemap for samme:

Switch item=kontor     mappings=[ON=Kip]
Text   item=kontor_lys

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Her er 3 screendumps af de resourceID som ovenstående er taget fra. 
Første er selve trykket:

519290225_visualkontor1.thumb.png.cdb1c124950b314ead57588f78f46f2a.png

Den næste er det som trykket normalt tænder/Slukker:

504923045_visualkontor2.thumb.png.71b08742caabd1c5862e67ca9e586a89.png

Det sidste er lampeudtaget:

1246525525_visualkontor3.thumb.png.2ccf8a356d29d237cd7d02898184c51b.png

 

Prøv at holde det op imod de items og sitemap jeg skrev i forrige indlæg, og så sammenlign med din egen. 
Af hvad jeg umiddelbart kan se, så har vi ramt et andet resourceID for dit lampeudtag. Men det kan ikke have nogen betydning for om dit tryk virker eller ej. Dit tryk skal simpelthen virke, og det skal tænde/slukke dit lampeudtag uden problemer, når det er en standard Kip funktionsblok du bruger.
Men jeg bemærkede ud af dit screendump på side 2, at du bruger funktionsblok 1.1.01.c. Og den har en fejl. Så måske du skal overveje at opdatere til 11.01.d som er den funktionsblok jeg bruger.  

EDIT - glem det med funktionsblokken.. Jeg kan se det er 1.1.01.e du bruger.. Jeg læste det som et c. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Christian Bille skrev:

Ok, hvad høre til hvad: 


{ihc="<400145,>[ON:1586780:100],>[OFF:1586780:100]"}

Det første RID hvilken Recurce er det fra, og hvad med de 2 næste?

Det kan du se på billederne lige oven over dit indlæg.

2 timer siden, Christian Bille skrev:

status på lampen reagere heller ikke som den skal, så tænker lidt, har den overhovedet fat i min controller!

kan man kontrollere om den har det på nogen måde?

Det kan du se i loggen. Hvis forbindelsen til IHC controlleren fejler eller forsvinder, så bliver det skrevet i loggen med det samme, og flere gange. 
Men alene det at du får en ON på lampen betyder, at der er forbindelse. Ellers vil den bare vise en "-"

 

1 time siden, Christian Bille skrev:

har lige prøvet at genstarte min raspberry pi, og efter den kom op igen får jeg denne popup når jeg kigger på basic ui: SSE subscription failed: running in fallback mode

kunne det ikke godt tyde på at den ikke har fat i min controller?

Hmm nej, og den fejl siger mig ikke lige umiddelbart noget. 

 

1 time siden, Christian Bille skrev:

Hvis du har tid og lyst, kunne du måske overtage min pc via teamveiwer på et tidspunkt.

Så kunne du måske gennemskue hvor det går galt!

Det kunne godt være vi skulle prøve det, for noget er helt galt. Forbindelsen til din controller er der, (er jeg ret sikker på). Men det virker som om, at den ikke rigtig reagere på resourceIDérne. Og det er meget mystisk. 
Det er 117 år siden jeg har prøvet teamviewer, så skal lige finde ud af hvordan sådan noget foregår. Og ellers har jeg bedst tid om aftenen efter 21.00.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Christian.. Din controller, er det en HW 7? Og er den kablet eller kører den trådløs LAN?
Hvis det er en HW 7, så kunne jeg faktisk godt mistænke det kan have en betydning. Men jeg er ikke sikker, for jeg kan ikke lige komme på andre som bruger den gamle binding og en HW7 controller.. Måske er der nogen der læser med her og kan komme med indput?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@Christian Bille Håber du blev lidt klogere :)

Jeg kom til at tænke på, om du måske skulle starte forfra på din openhab installation (på et tidspunkt når du føler dig mere inde i det). Og så taget standard istedet for demo versionen. Så får du ihvertfald ryddet op i det demo fis. 
Hvis du gør det, så behøver du "bare" tage kopier af din items, sitemap og things filer. Brug Winscp til det, og kopiere filerne over på din lokal maskine. 
Du har allerede en kopi af den nye IHC binding på dit skrivebord. Gem den. 

Når du så har lagt en ny frisk openhab (standard) ind på dit USB stik og den er oppe og køre, så kopiere du din items, sitemap og things tilbage på Rpién i folderne (igen via Winscp). Og kopiere IHC bindingen ind i /usr/share/openhab2/addons/ folderen. 

Så skulle du gerne være tilbage til hvor du var før, bortset fra alt det er en standard openhab uden demo filerne.  
 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

ja tak det gjorde jeg og endnu engang tak for hjælpen.

nu skal jeg bare igang med at lege med forbindelsen til google home mini, som jo var mit hovedformål med at gå igang med OpenHAB til at starte med.

men tror jeg vil følge dit råd, og starte inst. Af OpenHAB forfra, og så forsøge med koblingen mellem OpenHAB og google home mini derefter.

tænker på at optage alle mine steps i en screenrecorder, så andre kan få gavn af det, og jeg selv kan huske det senere.

tror du at jeg kan indlæse imagefilen direkte på min usb, eller skal det være via sd kort til at starte med?

jeg skal også lege med vejrdata på et tidspunkt, da jeg ikke har et skumringsrelæ.

tænker at kunne hive data ud fra enten Yahoo weather eller astro-binding.

men jeg har til en del timers hygge i det vi var igennem i går.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

min itemsfil ser nu sådan ud:

Switch Tryk_LightStue   "Tænd/sluk stuelys [%s]"     <switch> (gV)        {channel="ihc:controller:elko:input3864668"}
Switch Light_STUE     "Stuelys [%s]"             <light>         {channel="ihc:controller:elko:output714078"}

Switch Tryk_Lightkoekken   "Tænd/sluk koekkenlys [%s]"     <switch> (gV)        {channel="ihc:controller:elko:input705116"}
Switch Light_koekken     "koekkenlys [%s]"         <light>          {channel="ihc:controller:elko:output707678"}

troede jeg ville kunne lave en kopi/paste af disse 2 linjer, også udskifte channel id?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Christian Bille skrev:

tror du at jeg kan indlæse imagefilen direkte på min usb, eller skal det være via sd kort til at starte med?

Du burde kunne lave imagefilen direkte på dit USB stik. 
Skal du være rigtig god ved dig selv og din openhab installation, så anbefaler jeg klart en SSD i et eksternt kabinet. Det er en helt helt anden verden (hastighedsmæssig), hvor alene det at lave imagekopien samt opstarte openhab første gang tager lige godt 15-20 minutter, alt inkl.. Jeg kan slet ikke se mig tilbage til andet end SSD, selvom man ikke får fuld udnyttelse af SSDéns hastighed på en Rpi3B+ (pga USB 2.0 porten), så er det stadigvæk mange gange hurtigere end USB stik og SD kort, som bare er mega sløve.. 

3 timer siden, Christian Bille skrev:

jeg skal også lege med vejrdata på et tidspunkt, da jeg ikke har et skumringsrelæ.

tænker at kunne hive data ud fra enten Yahoo weather eller astro-binding.

Det er også en god ide. Dog er Yahoo ikke den bedste binding. På openhab community virker de fleste mere glade for openweather binding, bla fordi den er gratis. Men det er ikke noget jeg selv har fået rodet så meget med. Astro har jeg kørt med, det er vildt hvad man kan bruge den til, næsten for meget af det gode..

 

3 timer siden, Christian Bille skrev:

Hvilken version af firmware var du du ville anbefalde at lægge på min controller?

Og kan jeg så opgradere java til seneste version?

2.8.4 (LK påstår den ikke virker på en HW 6.1, men det er ikke korrekt. Vi er mange som har opdateret HW 6.1, og det funger fint). 
Du skal både opdatere din java og din Visual bagefter. Og så skal du se at få den der serviceview med. Det er et fantastisk værktøj til at overskue IHC installationen, specielt hvis noget går galt.  

2 timer siden, Christian Bille skrev:

Den Rule vi oprettede (GV) kan den ikke genbruges på de andre tryk jeg opretter i items?

jeg har forsøgt at lave en kopi af de 2 linjer vi lavede igår, og så bare udskifte linket, men det virker ikke?

Jo, men du skal lige indsætte den der group jeg fjernede i din items igår:
 

Group:Switch:OR(ON, OFF) gV "PushButton 300ms [%s]"

Og så skal dine Tryk items have kategori (gV).

 

2 timer siden, Christian Bille skrev:

troede jeg ville kunne lave en kopi/paste af disse 2 linjer, også udskifte channel id?

Det kan du også, og det ser også ud. 
Hvad er det der ikke virker?

 

1 time siden, Christian Bille skrev:

Så skulle jeg have tag’s på mine items ikke?

Og hvordan var syntaks for dem var? (“Tagnavn”) var det ikke bare sådan?

Nej. Tags sættes med en [" "] om..Fx som dette (kopi fra dine nye items herover):

Group:Switch:OR(ON, OFF) gV "PushButton 300ms [%s]"

Switch Tryk_LightStue      "Tænd/sluk stuelys [%s]"       <switch>    (gV)    ["Switchable"]    {channel="ihc:controller:elko:input3864668"}
Switch Light_STUE          "Stuelys [%s]"                 <light>             ["Lighting"]      {channel="ihc:controller:elko:output714078"}

Switch Tryk_Lightkoekken   "Tænd/sluk koekkenlys [%s]"    <switch>    (gV)    ["Switchable"]    {channel="ihc:controller:elko:input705116"}
Switch Light_koekken       "koekkenlys [%s]"              <light>             ["Lighting"]      {channel="ihc:controller:elko:output707678"}

["Switchable"] betyder at Google Home ser dit item som en kontakt. 
["Lighting"] betyder at Google Home ser dit item som en lampe.

Lige en note til dine labels i dine items, (det som står inde for " " , fx "koekkenlys"). Det er DET som Google Home som standard vil vise ud fra enheden (i Google Home appen). I det tilfælde vil du se en lampe hvor der står 'koekkenlys'. Det er også samtidig det som Google Home forventer du siger til den, for at fx tænde.. Dvs i det pågældende tilfælde skal du sige: "Hey Google, tænd koekkenlys".. Det er noget skrald, for der er ikke noget der hedder koekkenlys.. 
Ændre du derimod din item label til "Køkkenlys [%s]", så skal du sige til Google Home: "Hey Google, tænd køkkenlys".
Alternativ er at du skal navngive enhederne i Google Home appen. Den løsning bruger jeg også selv, fordi jeg først senere blev klar over, at Google læser og bruger label i items. Og jeg gad ikke lige lave et par hundrede labels/items om ;)
Det samme er lidt "problemet" med "Tænd/Sluk stuelys" (som jeg lavede til dig). Men her er man nødt til at gå på kompromis, for det er svært at lave en label til et tryk uden at label også skal indeholde noget meningsfyldt til openhab installationen. Løsningen på dette er, at fx ikke sætte tags på kontakterne (trykkene), og derved ikke kunne styre dem fra Google, fordi du kan styre dit lampeudtag via Google, (den der hedder "Stuelys [%s]"). 
Og endnu værre bliver det, hvis det er en wireless dæmper, der normalt tændes på et scenarie i IHC.. For hvis du tænder dæmperen direkte fra Google Home ved at sige "hey google, tænd lys-X", så vil den altid tænde på 100%, da det jo er direkte på dæmperen. Så skal man i stedet sige til Google, "hey google, tænd lys-X på 50%". 
Alternativet til det er at linke trykket, men ikke dæmperen direkte. For derved bliver dæmperen jo tændt via funktionsblokken, og dermed tændes den altid på scenarie. 
Sidse mulighed er at linke til scenariet. Men det er ikke en løsning jeg helt har fået til at virke endnu, for der skal man ind i funktionsblokken og fange "tænd" det rigtige sted.. 

Det her virker måske en hel del forvirrende, men faktisk er det utrolig logisk. Der er bare mange muligheder.. Og det bedste man kan gøre, det er at prøve sig frem for at finde ud af, hvad der passer bedst til ens egen holdning/humør.. Det giver nogle sjove udfordringer indimellem.

Sidste ting (meget vigtigt).
Hver gang du har ændret i en item eller sat et Google Home Tag og gemt filen. Så SKAL du huske at synkronisere Google Home med openhab. Ellers får Google home ikke dine rettelser med. Det gøres nemmest ved at sige til din Google Home, "Hey google, synkroniser mine enheder til openhab". Eller bare "Hey google, synkronisere mine enheder". Sidstenævnt vil synkronisere alle services du har tilsluttet din Google Home. Så hvis du har mange services, så nøjes med at specificere, hvad det er du vil have synkroniseret. 

Hvis du allerede nu har forbindelse til myopnehab og i din Google Home har oprettet forbindelse (service) til openhab. Så burde du allerede nu kunne sige "hey google, synkronisere mine enheder til openhab". Og så burde de items du har Tags på, komme frem i Google Home appen. Prøv det og du vil se en ny verden åbne sig for dig, der gør alting meget nemmere :D
 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share


×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok