Hop til indhold
  • 0

Hvordan kan man "aktivere" et tryk via Google Home


PeterOL
 Share

Spørgsmål

Hej forum,

Jeg er endnu en ny håbefuld person der er startet med at eksperimentere med Google Home talekommandoer for at styre lys via min Visual IHC 3 controller.
Jeg har fået de almindelige kommandoer til at virke ved at læse meget her og på openhab.org.
Mit setup er openhab2 på en raspberry PI 3+B alt software er installeret for max en uge siden, så versionerne er nye.

Mit spørgsmål er som sådan simpelt nok. Jeg har i stuen et tryk hvor jeg har kodet en "sluk alt" og en "tænd alt" begge i stuen.
Hvordan kan jeg aktivere et tryk, så jeg kan sige "OK google tænd alt"?

Jeg har prøvet at tilføje trykket i items-filen, men det virkede ikke.

Hilsen Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 149
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
12 minutter siden, Christian Bille skrev:

Er ikke helt klar over hvad den er ked af?

Det er klart. Og jeg begynder at forstå, hvorfor det går galt for dig.. 
Med den gamle binding 1.13 skal du IKKE bruge nogen .things fil. 

Det du skal bruge er:
Een ihc.cfg fil. Denne skal placeres i /services/ folderen.
En/flere items fil(er). Denne/disse placeres i /items/ folderen.
En/flere sitemap fil(er). Denne/disse placeres i /sitemaps/ folderen. 

Det er de tre ting du skal bruge, og intet andet!!!

Alle tre filer skal konfigureres som beskrevet her: https://www.openhab.org/addons/bindings/ihc1/

Derfor!
1. Din ihc.cfg fil lader til at være okay og ligger i /service/ folderen.
2. Du skal fjerne/slette din .things fil!!
3. Du skal lave dine items rigtigt. (se mit eksempel i forrige indlæg) og evt linket herover. 

Dit sitemap vi ikke virke, for der er flere fejl i det. 
Du kan ikke have item channels i dit sitemap. Det har du i den første frame. De skal slettes. Men slet hele frame i stedet for du får en anden fejl hvis du har en tom frame. 

Her er et lille hurtigt eksempel ud fra dit sitemap, som jeg ville lave det. (Bemærk uden frames og helt uden weather og chart. Det kan du smide i et andet sitemap , hvis du bruger det):

hjem.sitemap (<-- filnavn)

sitemap hjem label="Mit Hjem"

   {
    Switch item=Light_STUE
    Switch item=Light_slukalt 
    }
 
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

ok

Nu har jeg fjernet mine Things filer, og ændret mit sitemap til:

sitemap hjem label="Hjem"
{
    Frame label="Sneslev Hjem"{
        
    Switch Light_STUE {ihc="1920530"}
    Switch Light_slukalt {ihc="161297"
    }
Og sådan ser min item fil ud:
Switch Light_STUE {ihc="714078"}
Switch Light_entre {ihc="212318"}
Switch Light_bryggers {ihc="706142"}
Switch Light_køkken {ihc="707678"}
Switch Light_kontor {ihc="581982"}
Switch Light_lille_gang {ihc="2912606"}
Switch Light_frederik {ihc="518494"}
Switch Light_stine {ihc="697950"}
Switch Light_gæste_wc {ihc="709726"}
Switch Light_entre {ihc="212318"}
Switch Light_soveværelse_loftlys {ihc="97886"}
Switch Light_walkthrough {ihc="717662"}
Switch Light_forældre_wc {ihc="719710"}
Switch Light_udelys1 {ihc="5553243"}
Switch Light_julelys {ihc="5552731"}
Switch Light_slukalt {ihc="161297"}
Switch  <dataline_input id="714078">
Den sidste linje her er efter den forklaring du linkede til, er det sådan man skal skrive det, eller som de andre linjer?
Og hvor kommer "Tag" link til google home mini ind i billedet?
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu har jeg ændret min items fil til:

Switch  <dataline_output id="714078">

men får stadig denne fejl i eventlogen:

2019-02-21 19:35:41.847 [WARN ] [el.core.internal.ModelRepositoryImpl] - Configuration model 'ihc.items' has errors, therefore ignoring it: [1,8]: extraneous input '<' expecting RULE_ID

hvad mangler, eller er forkert.

har lavet det efter guiden du linkede til.?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
51 minutter siden, Christian Bille skrev:

Kan du ikke paste en af dine linjer fra din items file, så jeg kan se hvor det går galt?

Det gjorde jeg netop nogle få beskeder baglæns. 
Men nu lægger jeg strategien om, og laver det for dig (et par eksempler ud fra dine egne eksempler) i filer du bare skal kopiere til din items og sitemap foldere. Så kan det være du bedre kan se det.

Så...
Slet dine filer i /services/ og i /items/ og i /sitemaps/
Kopiere herefter disse 3 vedhæftede filer ind i deres respektive foldere.. I nævnte rækkefølge.

ihc.cfg  (i service folder)
ihc.items  (i items folder)
hjem.sitemap  (i sitemaps folder)

Så skal du bare se løjer (forudsat at det du tidligere viste mht til din ihc.cfg af IP adresse, username og password, at det er korrekt, og at resourceID er korrekt i items filen).
Husk at hold øje med tail loggen, 
Mht Google Home, så vent med det, til du har forstået konceptet.

hjem.sitemap

ihc.cfg

ihc.items

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ups, havde ikke set at du havde lagt sitemap med..

har nu sat de 3 filer ind de rigtige steder, men kan ikke tilgå sitemap, her er lidt fra eventlog:


 

2019-02-22 07:02:33.315 [WARN ] [el.core.internal.ModelRepositoryImpl] - Configuration model 'hjem.sitemap' has errors, therefore ignoring it: [3,12]: required (...)+ loop did not match anything at input 'Light_Entre'

[4,12]: required (...)+ loop did not match anything at input 'Light_STUE'

[5,12]: required (...)+ loop did not match anything at input 'Light_slukalt'

2019-02-22 07:02:33.356 [INFO ] [el.core.internal.ModelRepositoryImpl] - Validation issues found in configuration model 'ihc.items', using it anyway:

Duplicate ModelItem 'Light_slukalt'

Duplicate ModelItem 'Light_slukalt'

2019-02-22 07:02:33.368 [INFO ] [el.core.internal.ModelRepositoryImpl] - Refreshing model 'ihc.items'

==> /var/log/openhab2/events.log <==

2019-02-22 07:02:33.409 [ome.event.ItemUpdatedEvent] - Item 'Light_slukalt' has been updated.

==> /var/log/openhab2/openhab.log <==

2019-02-22 07:03:45.551 [INFO ] [el.core.internal.ModelRepositoryImpl] - Refreshing model 'ihc.items'

==> /var/log/openhab2/events.log <==

2019-02-22 07:03:45.574 [ome.event.ItemUpdatedEvent] - Item 'Light_slukalt' has been updated.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Christian Bille skrev:

lige et tillægsspørgsmål recurece id i ihc visuel har jeg fundet ved at holde ctrl nede med musen hend over den ind/udgang jeg skal bruge men, der kommer 2 nummer frem, går udfra at det er det første jeg skal bruge?

Det er korrekt. Du skal bruge ascii nummeret, ikke hex. 

2 timer siden, Christian Bille skrev:

2019-02-22 07:02:33.315 [WARN ] [el.core.internal.ModelRepositoryImpl] - Configuration model 'hjem.sitemap' has errors, therefore ignoring it: [3,12]: required (...)+ loop did not match anything at input 'Light_Entre'

Den fejl her tyder på, at du IKKE har fjernet dine gamle filer, eller at du har indsat noget i sitemap, som jeg ikke har sat ind til dig. 'Light_Entre' er ikke noget der er med i de filer jeg lavede til dig i går. Eller så er det en gammel fejl som du har fået copy/paste med her. Så skal den ignoreres. 

2 timer siden, Christian Bille skrev:

[4,12]: required (...)+ loop did not match anything at input 'Light_STUE'

[5,12]: required (...)+ loop did not match anything at input 'Light_slukalt'

2019-02-22 07:02:33.356 [INFO ] [el.core.internal.ModelRepositoryImpl] - Validation issues found in configuration model 'ihc.items', using it anyway:

Duplicate ModelItem 'Light_slukalt'

Duplicate ModelItem 'Light_slukalt'

Disse tyder endnu engang på, at du ikke har fået fjernet dine gamle filer, inden du lagde de nye ind. 

 

2 timer siden, Christian Bille skrev:

2019-02-22 07:02:33.368 [INFO ] [el.core.internal.ModelRepositoryImpl] - Refreshing model 'ihc.items'

==> /var/log/openhab2/events.log <==

2019-02-22 07:02:33.409 [ome.event.ItemUpdatedEvent] - Item 'Light_slukalt' has been updated.

==> /var/log/openhab2/openhab.log <==

2019-02-22 07:03:45.551 [INFO ] [el.core.internal.ModelRepositoryImpl] - Refreshing model 'ihc.items'

==> /var/log/openhab2/events.log <==

2019-02-22 07:03:45.574 [ome.event.ItemUpdatedEvent] - Item 'Light_slukalt' has been updated.

Her ser det til gengæld rigtig ud. 'Light_slukalt' opdatere som den skal. Men jeg savner den anden 'Light_STUE', den bør også have opdateret. 
Du skal lige tjekke at ResourceID er rigtig. Og så skal du være OBS på hvilken type det er. Er det et tryk (IHC tryk) så er typen Switch. Men hvis det er en dæmper (fx ø80), så skal typen laves om til en Dimmer. 
(Kort forklaret - En Switch i openhab, forventer at få respons ON/OFF fra din IHC controlleren. Et ø80 lampeudtag med dæmp, den sender ikke ON/OFF ud på niveau resourceID. )

Og så har jeg lavet en kæmpe brøler i filen hjem.sitemap jeg lavede til dig :wacko: Jeg må have siddet og snork sovet, for den jeg lavede til dig vil selvfølgelig ikke virke. Beklager!
Du skal redigere filen hjem.sitemap du fik i går af mig, slette alt i den og erstatte med dette:
 

Citat

 


sitemap hjem label="Hjem" {

Switch    item=Light_STUE
Switch    item=Light_slukalt

}

 


 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

OK, nu virker sitemap, men der sker ikke noget på nogen af dem når jeg betjender dem! Eventlog ser sådan ud:


 

2019-02-22 10:46:06.310 [ERROR] [ui.internal.items.ItemUIRegistryImpl] - Cannot retrieve item 'Light_STUE' for widget org.eclipse.smarthome.model.sitemap.Switch

2019-02-22 10:46:06.314 [ERROR] [ui.internal.items.ItemUIRegistryImpl] - Cannot retrieve item for widget org.eclipse.smarthome.model.sitemap.Switch

2019-02-22 10:46:06.319 [ERROR] [ui.internal.items.ItemUIRegistryImpl] - Cannot retrieve item 'Light_STUE' for widget org.eclipse.smarthome.model.sitemap.Switch

2019-02-22 10:46:06.323 [ERROR] [ui.internal.items.ItemUIRegistryImpl] - Cannot retrieve item 'Light_STUE' for widget org.eclipse.smarthome.model.sitemap.Switch

2019-02-22 10:46:06.327 [ERROR] [ui.internal.items.ItemUIRegistryImpl] - Cannot retrieve item 'Light_STUE' for widget org.eclipse.smarthome.model.sitemap.Switch

2019-02-22 10:46:11.350 [INFO ] [rest.core.internal.item.ItemResource] - Received HTTP POST request at 'items/Light_STUE' for the unknown item 'Light_STUE'.

2019-02-22 10:46:16.488 [INFO ] [rest.core.internal.item.ItemResource] - Received HTTP POST request at 'items/Light_STUE' for the unknown item 'Light_STUE'.

==> /var/log/openhab2/events.log <==

2019-02-22 10:46:32.916 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Light_slukalt' received command ON

2019-02-22 10:46:32.934 [vent.ItemStateChangedEvent] - Light_slukalt changed from NULL to ON

2019-02-22 10:46:35.677 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Light_slukalt' received command OFF

2019-02-22 10:46:35.687 [vent.ItemStateChangedEvent] - Light_slukalt changed from ON to OFF

2019-02-22 10:46:44.076 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Light_Entre' received command ON

2019-02-22 10:46:44.087 [vent.ItemStateChangedEvent] - Light_Entre changed from NULL to ON

==> /var/log/openhab2/openhab.log <==

2019-02-22 10:46:51.151 [INFO ] [rest.core.internal.item.ItemResource] - Received HTTP POST request at 'items/Light_STUE' for the unknown item 'Light_STUE'.

2019-02-22 10:46:52.427 [INFO ] [rest.core.internal.item.ItemResource] - Received HTTP POST request at 'items/Light_STUE' for the unknown item 'Light_STUE'.

Så er som sagt ikke sikker på at det er det rigtige nummer jeg bruger!

Det sådan ud indenfra ihc visuel: se billedet

 


 

 

ihc.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

'light_slukalt' og 'light_entre' virker som de skal, (hvorfor der intet sker, skal jeg lade være usagt, men de opdatere fra NULL til ON/OFF. Så de gør som de skal).

'Light_STUE' er lidt underligt den fejler.. Ud fra billedet burde der ikke være noget galt i resourceID. Det er jo et simpelt lampeudtag, kan jeg se. 
Det eneste jeg lige kan komme på, det er TAG. Det burde ikke været et problem, men det rigtige TAG for et lampeudtag er ["Lighting"].

Prøv at ret din hjem.items fil til dette:
 

Switch Light_STUE      "Loftudtag ved spisebord"    <light>       ["Lighting"]         {ihc="<714078"}
Switch Light_slukalt   "Sluk alt"                   <switch>      ["Switchable"]       {ihc="161297"}

Hvis ikke det virker, så prøver vi at linke til resourceID for IHC trykket, du normalt tænder/slukke loftudtaget på. Men prøv først ovenstående. Det skal sgu virke, jeg bruger præcis det samme i vores garage. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

nu virker det i openhab delen, men der sker ikke noget med lyset! (Havde ikke samme navn på item og det item jeg kaldte på)


 

2019-02-22 11:33:25.596 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Light_Stue' received command ON

2019-02-22 11:33:25.612 [vent.ItemStateChangedEvent] - Light_Stue changed from NULL to ON

2019-02-22 11:33:30.946 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Light_Stue' received command OFF

2019-02-22 11:33:30.957 [vent.ItemStateChangedEvent] - Light_Stue changed from ON to OFF

2019-02-22 11:33:50.579 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Light_Stue' received command ON

2019-02-22 11:33:50.592 [vent.ItemStateChangedEvent] - Light_Stue changed from OFF to ON

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kan du vise mig, hvor i Visual den 'Light_slukalt' resourceID er linket til? (screendump fra Visual ligesom du viste med stuen). 

Din hjem.items fil skal du lige rette lidt til, så bliver sitemap lidt nemmere at se/forstå korrekt. Slet indholdet i filen og indsæt dette:

 

Switch Light_STUE      "Loftudtag ved spisebord [%s]"    <light>       ["Lighting"]         {ihc="<714078"}
Switch Light_slukalt   "Sluk alt [%s]"                   <switch>      ["Switchable"]       {ihc="161297"}

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nej du skal ikke linke på udgangen.. Det giver ingen mening for funktionen, hvis du vitterlig vil have en 'slukalt' funktion i openhab. 

Meeeen..for vores skyld, og for forståelsens skyld, så burde du måske overveje at vente lidt med alle de andre Switches jeg kan se du har lavet. Og holde dig til to funktioner til at starte med. 

Lampeudtaget over spisebordet
Trykket du tænder/slukke dette lampeudtag på.

Det giver som sagt lidt nemmere forståelse, når du kan se noget virker som det skal, og så du bygger videre ud fra det. 

Hvis du er enig i den betragtning, så lad os gøre det helt rigtigt denne gang. Slet indholdet i dine filer, og kopiere nedenstående ind i deres respektive filer.
Vi starter med din hjem.items fil:
 

Group:Switch:OR(ON, OFF) gV "PushButton 300ms [%s]"

Switch Light_STUE       "Loftudtag ved spisebord [%s]"             <light>                   ["Lighting"]      {ihc="714078"}
Switch Tryk_LightStue   "Tænd/Sluk Loftudtag ved spisebord [%s]"   <WallSwitch> 	(gV)     ["Switchable"]	   {ihc=">[ON:xxxxxxx:100]", autoupdate="false"}

Den nye item 'Tryk_LightStue' skal du linke til det resourceID på det IHC tryk, som du normalt tænder/slukker lampeudtaget på. (udskift KUN xxxxérne)

Dernæst din hjem.sitemap fil:

sitemap hjem label="Hjem" {

Text    item=Light_Stue
Switch  item=Tryk_LightStue mappings=[ON=Kip]

}


Og så har jeg en ny fil til dig. 
Du skal i folderen /rules/ oprette en fil der hedder pushbutton.rules I denne fil kopiere du dette ind og gemmer:

rule "PushButton of group gV"
when
    Member of gV changed to ON
then
    createTimer(now.plusMillis(300), [ | triggeringItem.sendCommand(OFF) ])
end

Når det virker, så forklarer jeg nærmere, hvorfor, og ikke mindst, hvorfor det er smart at gøre det sådan som jeg har vist dig det her :)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

log:


 

[4,13]: required (...)+ loop did not match anything at input ':'

[6,8]: required (...)+ loop did not match anything at input 'Light_STUE'

[7,1]: missing EOF at 'Switch'

2019-02-25 07:22:39.451 [WARN ] [el.core.internal.ModelRepositoryImpl] - Configuration model 'hjem.sitemap' has errors, therefore ignoring it: [4,6]: required (...)+ loop did not match anything at input ':'

[4,13]: required (...)+ loop did not match anything at input ':'

[6,8]: required (...)+ loop did not match anything at input 'Light_STUE'

[7,1]: missing EOF at 'Switch'

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ups havde lige glemt at ændre Hjem.sitemap.

Så nu ser log sådan ud:


 

2019-02-25 07:45:32.034 [INFO ] [el.core.internal.ModelRepositoryImpl] - Loading model 'hjem.sitemap'

2019-02-25 07:45:35.699 [ERROR] [ui.internal.items.ItemUIRegistryImpl] - Cannot retrieve item for widget org.eclipse.smarthome.model.sitemap.Text

2019-02-25 07:45:35.709 [ERROR] [ui.internal.items.ItemUIRegistryImpl] - Cannot retrieve item 'Light_Stue' for widget org.eclipse.smarthome.model.sitemap.Text

2019-02-25 07:45:35.713 [ERROR] [ui.internal.items.ItemUIRegistryImpl] - Cannot retrieve item 'Light_Stue' for widget org.eclipse.smarthome.model.sitemap.Text

2019-02-25 07:45:35.716 [ERROR] [ui.internal.items.ItemUIRegistryImpl] - Cannot retrieve item 'Light_Stue' for widget org.eclipse.smarthome.model.sitemap.Text

==> /var/log/openhab2/events.log <==

2019-02-25 07:45:44.421 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Tryk_LightStue' received command ON

2019-02-25 07:45:51.159 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Tryk_LightStue' received command ON

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Samt melder den fejl på text elementet:


 

2019-02-25 07:50:29.509 [ERROR] [ui.internal.items.ItemUIRegistryImpl] - Cannot retrieve item for widget org.eclipse.smarthome.model.sitemap.Text

2019-02-25 07:50:29.517 [ERROR] [ui.internal.items.ItemUIRegistryImpl] - Cannot retrieve item 'Light_Stue' for widget org.eclipse.smarthome.model.sitemap.Text

2019-02-25 07:50:29.522 [ERROR] [ui.internal.items.ItemUIRegistryImpl] - Cannot retrieve item 'Light_Stue' for widget org.eclipse.smarthome.model.sitemap.Text

2019-02-25 07:50:29.527 [ERROR] [ui.internal.items.ItemUIRegistryImpl] - Cannot retrieve item 'Light_Stue' for widget org.eclipse.smarthome.model.sitemap.Text

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Christian Bille skrev:

Skal der ikke bruges noget andet end "text" det er vel en status af udgangen, som er en lampe?

Den melder fejl på text delen.

Nej, for Text "aflæser" bare værdien fra din Light_Stue item. Problemet er at den ikke kan omsætte dit item til en værdi den forventer at få. Så det er din item som er problemet.

Hvilket IHC produkt er Light_Stue helt præcist? 

Kip trykket lader til at virke. Men jeg kunne godt tænke mig at se, at den også går OFF. Det er det som den rules jeg gav dig bør gøre automatisk efter 300ms.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share


×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok