Hop til indhold
  • 0

IHC binding 1.0 timeout problem


Kandersen
 Share

Spørgsmål

Inden jeg går i krig med at knække den her irriterende timeout. Så vil jeg lige høre, hvordan I andre oplever problemet?
(husk at fjern evt rules i muligvis har brugt for at undgå problemet). 

Jeg bruger en IHC controller HW 6.2 med firmware 2.8.4

Her er mine erfaringer: 
Alle mine IHC switches i Openhab virker fint.. (bruger dem dog relativ sjældent). 
Alle mine IHC dimmers virker fint.  (bruger dem relativ sjældent via OpenHab men opdatering og status fra IHC controlleren til OpenHab virker altid)
Alle mine IHC PIR´s virker fint. (virker konstant med foreløbig 6 fortrådet IHC PIR´s)
Alarm status/meldinger osv virker altid fra IHC controlleren til Openhab.
Alle mine IHC temperature/fugt sensorer virker fint. (virker konstant med 12 Zigza sensore, hvoraf 2 er tempt/fugt)
Alle mine IHC temperatur setpoints virker fint.  (virker konstant, dog kan Openhab være lidt træg til at opdatere, hvis man skifter/bladre setpunkt hurtigt, men den kommer altid igennem). 

Når jeg oplever timeout problemet:
Jeg har en Z-wave PIR, som jeg, via en simpel rule i OpenHab, har sat til at aktiver en virtuel IHC PIR i IHC controlleren. Denne virtuelle PIR bruger så en almindelige PIR timer funktionsblok.
Denne giver praktisk talt altid timeout i OpenHab ca. 8 ud af 10 gange. Og problemet er blevet mærkbart værre fra jeg startede og til nu. (nok de sidste 3-4 måneder).
Kort fortalt - Når Z-wave PIR går ON, så sender Openhab kommando ON til den virtuelle PIR i IHC controlleren, som så starter timeren i funktionsblkokken. Mere simpelt kan det ikke gøres.  
 
Det giver mig en ide om, at det er IHC controlleren som der sker noget med, når den skal aktivere en timer "udefra" og Openhab ender ud i en timeout. Men det er kun en teori, foreløbig.
Det pudsige er, at når den melder timeout på Z-wave PIRén, så kan jeg sagtens tænde lys via OpenHab på en virtuel switch. Den kommando kommer fint igennem til controlleren, selv få sekunder efter den lige har meldt timeout til Z-wave PIRén, og også selvom at den få sekunder efter igen, melder timeout med Z-wave PIRén. 

Det er her det bliver rigtig kryptisk, for principielt burde der ikke være forskel på om det er en switch, en kontakt, en PIR eller andet. Men noget mystisk sker altså i lige præcis det her tilfælde, som jeg tror ligger i andet end selve kommunikationen mellem IHC controlleren og OpenHab. 

Jeg har flere ting jeg skal have testet/undersøgt i denne forbindelse.
1. Fjerne timeren i IHC controlleren, og tjek at Z-wave PIR altid kan trække et normalt produkt. Fx et output til en lampe, men kunne også bare være en virtuel PIR uden FB. <-- Simpel test.
2. Hvad sker der hvis jeg i stedet for at bruge Z-wave PIR, bruger en manuel virtuel switch i OpenHab, til at starte en timer i IHC Controlleren. <-- Simpel test.
3. Hvad laver IHC controlleren ellers, når problemet opstår. <-- Ikke så simpel
4. Deaktivere alt andet som snakker sammen med IHC controlleren "udefra" (fx min anden Rpi som kører med IHC Captain). 
5. Have sat mig mere ind i OpenHab´s logfunktion, så jeg kan adskille IHC delen fra resten og lave en debug log. Det er muligt, men det er dælme også langhåret med OpenHabs log system. Og jeg ved ikke præcist, hvad en debug log vil vise mig.  
6. Stress testet IHC controlleren med mange ting der bombardere den på een gang fra Openhab <-- ved ikke lige nu hvordan jeg gør det

Er der nogen som har andre forslag, ideer, og rigtig gerne jeres erfaringer med det her problem. 

Link til kommentar
Del på andre sites

0 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

Der er ingen der har svaret på dette spørgsmål endnu

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok