Hop til indhold
  • 0

Bedste udgangspunkt for at komme igang med IHC og OpenHAB


Johan_Rasmussen
 Share

Spørgsmål

Hej i sommervarmen,

Vi er netop ved at falde på plads vi vores "nye" 70'er villa, så planen er at jeg vil forsøge at fifle lidt med lidt automation/smart funktioner.

Jeg har tidligere arbejdet som elektriker og har en smule erfaring med IHC. I mine øjne er det dog et forældet og ret begrænset system, men kan man koble det sammen med OpenHAB er mulighederne i mine øjne pludselig uanede. 

Hvad har jeg af ønsker:

Nu og her, i opstarts fasen: (Min ide til udstyr: IHC controller model ???, IHC wireless tryk, Raspberry Pi 3, Z wave dongle, fibaro dimmer, en hulens masse aftener til at komme igang med OpenHAB)

  • IHC wireless 6 tryk i køkken til at styre Airplay udstyr (Volume op/ned, play/pause, favorit radio kanal)
  • IHC wireless tryk ved terasse dør, til styring af udv belysning i udhæng terasse (Nuværende placering af tryk er helt i hegnet. (udfordring for mig: gennemskue hvordan jeg får IHC controllerens signal via OpenHAB/Zwave at styre Fibaro dimmer)

På sigt: (Læs: når der er gjort sig erfaringer med systemet)

  • Varmestyring af Danfoss Z wave radiator termostater (sænkning af temperaturer når huset er tomt, har læst om en funktion der pinger telefoner på netværket som jeg gerne vil lege med)
  • Lys styring i diverse rum (kan ikke helt gennemskue om det skal bare skal være IHC wireless til IHC wireless dimmer, eller Ihc wireless tryk til fibaro dimmer - erfaring modtages)
  • Logning af gasforbrug via North Q Z wave gasmeter
  • Diverse homekit integration bare for sjov skyld

 

Planen i hovedtræk at alle tryk bliver IHC wireless, og min forståelse er så at der skal en IHC controller med da komunikationen fra IHC wireless endnu ikke er lykkedes "hacket", jeg har dog brug for at vide hvor "gammel" en IHC controller jeg kan købe, da den som udgangs punk kun skal agere mellemled. Jeg skal ikke gøre brug at visual funktioner.

 

På forhånd tak

 

Johan

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Sidste først, da det er det væsentligste..
IHC controlleren skal være en Visual 2 med mindst HW 6.1.

Hvis du allerede har gjort dig endelige tanker om, at IHC bare skal være mellemled, og OpenHab din "main controller", så kan du lige så godt undvære IHC wireless lampeudtag og bruge Z.wave i stedet. Så bruger du netop Wireless tryk til IHC controlleren, og fra IHC controlleren til OpenHab.
I realiteten kan du også droppe IHC wireless tryk og bruge Z-wave.
Til sidst ender du med, at du slet ikke behøver IHC, fordi du kan lave det hele fra Openhab med en Z-wave controller, og så bruge Z-wave enheder :) Her tror jeg du skal gøre op med dig selv hvad du vil. Mit valg af Openhab sammen med IHC, det skyldes udelukkende at der allerede var installeret IHC i huset. Jeg tror ikke jeg ville have valgt løsningen, hvis jeg skulle starte helt forfra. Så var IHC nok blevet forkastet. Ufordelen ved at fravælge IHC er, at IHC er et anderkendt system. Så hvis du en dag står og skal sælge huset, så vil købere måske have et andet syn på din installation.. Men det kan du som sælger reelt være ligeglad med. Kender de ikke OpenHab, Z-wave osv, så er det deres problem.. Men det udelukker måske nogle potentielle købere. (måske!). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Johan,

Principielt har Kandersen ret, vedr. muligheden for at fravælge IHC controlleren. Men det er ikke altid græsset er grønnere på den anden side: https://www.ihc-user.dk/forum/forums/topic/7042-s%C3%A5-er-jeg-tilbage/

Jeg har selv en stor IHC installation og er glad for denne kører 100% uafhængigt af Openhab. IHC er stadig et af de mest stabile systemer, men innovationen mangler dog. Her er OH en oplagt mulighed at smide ovenpå. Det giver en masse "nørderi" og muligheder som er super fede. F.eks. har jeg suppleret med Sensative Doorstrips, for at undgå ledning ud til alle vinduer og dører. Jeg havde ikke plads til flere ind- og udgange på 1 controller, så dette var oplagt og hurtigt implementeret. Det samme gælder en trådløs HUE PIR og diverse HUE pærer.

Ulempen ved OH er, at man ofte lige skal smide sidste opdatering på en sen aften. Og når man har mangle bundles, er der sommetider noget der knækker. F.eks. hang mit styring af Velux KLF-200 i 5 dage, fordi den lavede en fejl. Efter længere debug, måtte jeg fjerne alle channels i paperUI og tilføje igen. Så spillede det.... Jeg mener, at husets grundlæggende funktioner skal fungere uden OH kører. En RPI har større risiko for at fejle pga. SD kort etc. og her sætter konen pris på det grundlæggende altid fungerer.

Vedr. dine spørgsmål om Fibaro, synes jeg du skal læse første link - jeg har ingen erfaringer med dimmer udover wireless lampeudtag som spiller udmærket.

Z-wave er let at integrere.

Jeg kører med Unifi bundle vedr. presence detection og der fungerer meget godt. Der findes også mulighed for at pinge devices etc.

Skal du lege med OH, skal du have en IHV controller og ikke Wireless til Wireless.

OH er lidt tungt at komme i gang med, men derefter er ret nemt og der er meget support i forummet. Hvis du ikke er så teknisk, kan du evt. kigge på https://www.home-assistant.io/, det virker mere simpelt end OH og releaser konstant nye versioner. Har ikke leget med det, da OH er en perfekt løsning for mig.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, ernest skrev:

F.eks. har jeg suppleret med Sensative Doorstrips, for at undgå ledning ud til alle vinduer og dører. Jeg havde ikke plads til flere ind- og udgange på 1 controller, så dette var oplagt og hurtigt implementeret. Det samme gælder en trådløs HUE PIR og diverse HUE pærer.

Hvordan er de der Sensative Doorstrips? Passer de ordentlig i dørene/vinduerne? Er de stabile? Hvilken Z-Wave controller bruger du?
Jeg har kigget på dem flere gange, men synes de har en rimelig voldsom pris, specielt fordi jeg skal bruge et mindre hav af dem, (mindst 22 stk). Men det er super fedt, at de kan holde batteri i 10 år, og så at de sidder helt skjult. 
 

1 time siden, ernest skrev:

Ulempen ved OH er, at man ofte lige skal smide sidste opdatering på en sen aften. Og når man har mangle bundles, er der sommetider noget der knækker. F.eks. hang mit styring af Velux KLF-200 i 5 dage, fordi den lavede en fejl. Efter længere debug, måtte jeg fjerne alle channels i paperUI og tilføje igen. Så spillede det.... Jeg mener, at husets grundlæggende funktioner skal fungere uden OH kører. En RPI har større risiko for at fejle pga. SD kort etc. og her sætter konen pris på det grundlæggende altid fungerer.

To ting til ovenstående.
1. Ang problemer med KLF200 bindingen, så kan det jo også skyldes, at det er en "beta" binding. Dvs den er ikke releaset til stable bundle. Det er ikke helt fair at sammenligne OpenHab på den måde. Det ville svare til du skal køre beta firmware i IHC controlleren. 
Når det er sagt, så er jeg ikke uenig i, at IHC er mere stabilt. Men det er jo heller ingen kunst at lave noget relativt simpelt, stabilt, i forhold til noget ekstremt avanceret der har risiko for større ustabilitet.  
PS. Jeg regner med/håber på min KLF200 kommer i indeværende uge. Så skal jeg i gang med at "slås" med den, og Velux skal "knækkes" een gang for alle :D

2. OpenHab behøver ikke køre på SD kort. Faktisk anbefales det ikke, hvis man har en stor seriøs installation. Hvis man har en Rpi3, så kan man rimeligt nemt lægge det hele over på en ekstern disk, og få Rpi3éren til at boote fra denne. Så er det helt slut med SD kortet. Jeg har en SSD siddende på min Rpi3, specielt efter jeg er begyndt at rode med databaser og charts. Bruger både rrd4j og influxdb/grafana nu. Ellers kan OpenHab også køre på andre platforme, inkl Windows, ikke at det dermed bliver specielt mere stabilt af det.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 hours ago, Kandersen said:

Hvordan er de der Sensative Doorstrips? Passer de ordentlig i dørene/vinduerne? Er de stabile? Hvilken Z-Wave controller bruger du?
Jeg har kigget på dem flere gange, men synes de har en rimelig voldsom pris, specielt fordi jeg skal bruge et mindre hav af dem, (mindst 22 stk). Men det er super fedt, at de kan holde batteri i 10 år, og så at de sidder helt skjult. 

Ja, det passer perfect. Vi har KPK dører og vinduer og her er der ingen problemer. Man skal bare huske at være grundig med at rense ned, så limen har noget at hæfte i.

Ja, det er en lidt større omkostning, men i forhold til "normale" dørkontakter er løsningen meget flottere.

Mine har kørt i 9 måneder og har stadig 100% batteri.

Jeg købte en Aeon Labs USB Adapter with Battery GEN5. Den fungerer perfekt og har fordelen af indbygget batteri. Eneste som drillede, var parringen af Sensative - det tog lidt tid før jeg fik alle på (en halv aften....). Det er ligesom, at de ikke sender deres signal længe nok, til altid at blive registeret korrekt. Men med lidt tålmodighed virkede det. Efterfølgende har de fungeret perfekt og bruger dem også direkte i IHC, hvor OH bare opdaterer status.

4 hours ago, Kandersen said:

1. Ang problemer med KLF200 bindingen, så kan det jo også skyldes, at det er en "beta" binding. Dvs den er ikke releaset til stable bundle. Det er ikke helt fair at sammenligne OpenHab på den måde. Det ville svare til du skal køre beta firmware i IHC controlleren. 
Når det er sagt, så er jeg ikke uenig i, at IHC er mere stabilt. Men det er jo heller ingen kunst at lave noget relativt simpelt, stabilt, i forhold til noget ekstremt avanceret der har risiko for større ustabilitet.  
PS. Jeg regner med/håber på min KLF200 kommer i indeværende uge. Så skal jeg i gang med at "slås" med den, og Velux skal "knækkes" een gang for alle :D

Ja, du har ret i det er en "beta" bundle. Men problemet generelt med OH er, at der er meget lang vej fra beta til prod. Det er både godt og ondt. Det er måske også derfor at Home Assistent virker mere agilt pga. hyppigere relaeses og generelt nemmere kodning end en hel bundle i JAVA... F.eks. tog det lang tid før, der var et reelt eksempel på integration af Roth gulvvarmestyring - dog gennem HTTP bundle etc. Dette var modsat lynhurtigt udviklet til HA.

Jeg tror også, det er derfor de har lavet Eclipse IOT marked, så der kommer mere flow og kortere tid til at være en mere "officiel" bundle. 

KLF-200 har også været på markedet i snart 1 år og der er ikke en officiel bundle. Hos HA kom den med i release 0.49 og de er på 0.71 pt.. Så med OH er det næsten nødvendigt at have "beta" bundles, når man rigtig skal lege :-).

Men glæd dig til at lege med den. Den har faktisk kørt fint hos mig, dog træls man ikke kan styre vinduerne direkte, men skal lave scener med maksimum 32 stk. Og så skal den færdiggøre en scene, før en nypåbegyndes. Så jeg har lavet lidt Thread::sleep, når f.eks. alle vinduer skal sættes på flow. 

Bruger man de fysiske indgange ligesom KLF-100, fungerer det perfekt og stabilt som KLF-100 altid gør. Dejligt man ikke skal programmere den fysisk, men blot via computeren!

4 hours ago, Kandersen said:

2. OpenHab behøver ikke køre på SD kort. Faktisk anbefales det ikke, hvis man har en stor seriøs installation. Hvis man har en Rpi3, så kan man rimeligt nemt lægge det hele over på en ekstern disk, og få Rpi3éren til at boote fra denne. Så er det helt slut med SD kortet. Jeg har en SSD siddende på min Rpi3, specielt efter jeg er begyndt at rode med databaser og charts. Bruger både rrd4j og influxdb/grafana nu. Ellers kan OpenHab også køre på andre platforme, inkl Windows, ikke at det dermed bliver specielt mere stabilt af det.  

Faktisk skriver de i deres docs:

Recommendations for a "headless" hardware setup:

  • Raspberry Pi 2 or newer, compare your existing device here if you are unsure.
  • SD card (16GB or more to support wear-leveling)
  • Steady power supply
  • Ethernet connection
  • No connected display or keyboard needed

Samt det er recommend til new users. Så mange starter der, inkl. mig selv. Er pt. i gang med at lave et setup på en intel NUC med ubuntu og KVM. Så grafana og influx får deres egen VM og OH dens egen VM. Jeg synes min RPI3 kører lidt sløvt i konsolen og tvivler på at Influx + grafana gør noget godt for dette :-).

Men jo, RPI3 er en god start. Men hvis man vil lege rigtig meget med grafer og DB, ville jeg anbefale et lidt større setup. En gammel bærbar kunne også være en mulighed, da der er indbygget UPS ;-).

 

Men ja, start med en RPI 3 på SD kort. Migration til SSD er rimelig hurtigt og kommer man i problemer med processorkraft / RAM, så et lidt større setup.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, ernest skrev:

Ja, det passer perfect. Vi har KPK dører og vinduer og her er der ingen problemer. Man skal bare huske at være grundig med at rense ned, så limen har noget at hæfte i.

Ja, det er en lidt større omkostning, men i forhold til "normale" dørkontakter er løsningen meget flottere.

Er vist også KPK vi har.. Men det er en udskrivning på 10.000,- for 22 stk.. Jeg overvejer dog at prøve 2-3 stykker, til at starte med. 
Hvor mange har du kørende i alt? Og lader du dem bare opdatere IHC i alarm blokken? 

 

1 time siden, ernest skrev:

Men problemet generelt med OH er, at der er meget lang vej fra beta til prod. Det er både godt og ondt. Det er måske også derfor at Home Assistent virker mere agilt pga. hyppigere relaeses og generelt nemmere kodning end en hel bundle i JAVA... F.eks. tog det lang tid før, der var et reelt eksempel på integration af Roth gulvvarmestyring - dog gennem HTTP bundle etc. Dette var modsat lynhurtigt udviklet til HA.

Jeg tror desværre det er fordi, at rigtig mange OH udviklere og brugere, de fokusere på det de har, og på at optimere det, fx med Habpanel, rules osv, hvor HA ligesom er mere færdig lavet med relativ få ting man kan ændre, (det er ihvertfald min opfattelse af HA, jeg har kun ganske kort snuset til det. 

 

1 time siden, ernest skrev:

Men glæd dig til at lege med den. Den har faktisk kørt fint hos mig, dog træls man ikke kan styre vinduerne direkte, men skal lave scener med maksimum 32 stk. Og så skal den færdiggøre en scene, før en nypåbegyndes. Så jeg har lavet lidt Thread::sleep, når f.eks. alle vinduer skal sættes på flow. 

Bruger man de fysiske indgange ligesom KLF-100, fungerer det perfekt og stabilt som KLF-100 altid gør. Dejligt man ikke skal programmere den fysisk, men blot via computeren!

Jeg glæder mig også, men har også hørt om den begrænsning og at man skal bruge scener. Vi bruger sådan set allerede scener her på vores remote (KLR200). Men min tanke var at lade openhab styre vinduerne automatisk. 
Jeg kommer ikke til at bruge de fysiske indgange. Vores 8 vinduer sidder i 4-5m højde, spredt i stue, køkken og køkken-alrum. Så det er den trådløse vej for mig.

 

1 time siden, ernest skrev:

Er pt. i gang med at lave et setup på en intel NUC med ubuntu og KVM. Så grafana og influx får deres egen VM og OH dens egen VM. Jeg synes min RPI3 kører lidt sløvt i konsolen og tvivler på at Influx + grafana gør noget godt for dette :-).

Overvejede selv en NUC for kort tid siden, men nu kom jeg til at købe den nye Rpi3 B+ som er lidt hurtigere. Men lad mig endelig høre hvordan dit falder ud, for jeg overvejer det stadigvæk i forbindelse med, at jeg vil have udskiftet min gamle windows server. VM aner jeg desværre ikke en pind om, andet end princippet, men det bliver nok nødvendigt, for windows serveren kan jeg ikke undvære, da jeg køre egen mailserver, og den mailserver virker ikke på Linux. Og jeg gider ikke migrere til end en ny mailserver også i Linux.. Der er noget mellem jeg og Linux som bare ikke harmonere;) 

Årsagen til de anbefaler en RPi og SD kort, er fordi det skal være nemt at komme i gang. Der er tonsvis af indlæg der anbefaler, at når man først er kommet i gang og får bygget et setup op, så er det tid til at overveje en anden lager løsning, for før eller siden vil SD kortet brage ned. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 20/6/2018 at 20:35 , ernest skrev:

Men glæd dig til at lege med den. Den har faktisk kørt fint hos mig, dog træls man ikke kan styre vinduerne direkte, men skal lave scener med maksimum 32 stk. Og så skal den færdiggøre en scene, før en nypåbegyndes. Så jeg har lavet lidt Thread::sleep, når f.eks. alle vinduer skal sættes på flow. 

Hej @ernest
Jeg har fået KLF200 interfacet nu. Jeg har også fået alle 8 vinduer over openhab, (havde lidt besvær med bindingen, men det viste sig at være corrupt binding fil jeg hentede (2 gange). 

Du nævner det der med du har lavet en thread::sleep, når du skal sætte alle vinduer på flow. Jeg fandt det noget nemmere, at bare lave en scene, som åbnede alle vinduer på flow :)

Min plan er, at jeg i første omgang vil lave noget automatisk vindue styring, der selv åbner og lukker vinduerne i forbindelse med til/frakobling af alarmen, dog forudsat at temperaturen er høj nok indvenddig.
Dvs..
Hvis vinduerneer  åbne, og vi forlader hjemmet (og sætter alarmen til). Så skal alle vinduer lukkes til "ventilation scenen". 
Når første kommer hjem, og temperaturen inde i huset er x-antal grader, så skal vinduerne åbne på 100%, når alarmen kobles fra. 

Jeg er ikke så stærk i rules endnu. Men det bør være en smal sag at knække den.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 hours ago, Kandersen said:

Hej @ernest
Jeg har fået KLF200 interfacet nu. Jeg har også fået alle 8 vinduer over openhab, (havde lidt besvær med bindingen, men det viste sig at være corrupt binding fil jeg hentede (2 gange). 

Du nævner det der med du har lavet en thread::sleep, når du skal sætte alle vinduer på flow. Jeg fandt det noget nemmere, at bare lave en scene, som åbnede alle vinduer på flow :)

Min plan er, at jeg i første omgang vil lave noget automatisk vindue styring, der selv åbner og lukker vinduerne i forbindelse med til/frakobling af alarmen, dog forudsat at temperaturen er høj nok indvenddig.
Dvs..
Hvis vinduerneer  åbne, og vi forlader hjemmet (og sætter alarmen til). Så skal alle vinduer lukkes til "ventilation scenen". 
Når første kommer hjem, og temperaturen inde i huset er x-antal grader, så skal vinduerne åbne på 100%, når alarmen kobles fra. 

Jeg er ikke så stærk i rules endnu. Men det bør være en smal sag at knække den.
 

Det lyder godt. 

Rules er rimelig simpelt at arbejde med, så det er bare igang :-). 

Ja, men min udfordring er, at jeg har 5 vinduer og 5 gardiner. Jeg ville gerne have alle vinduer til luk, åbne, flow og 50%. Det er 25 scener. Så vil jeg også have gardiner åben, luk og 70%. Det giver 15 og total 40 scener. Men klf understøtter kun 32...

Jeg har 2 vindue på de fysiske input til at åbne og lukke. De virker som klf-100. Men min plan er, at få 2 vinduer mere på. Så kan jeg fjerne 20 scener og har lidt mere at arbejde med, til at lave scener med alle produkterne, uden at skulle bruge rules. Havde klf-200 blot kunne sende flere kommandoer via scener på engang, var det ikke et problem. Den kan derimod godt håndtere flere input på 1 gang... 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Okay det kan jeg godt se.. 
Vi er også rimelig godt stillet, da vi har to vinduer i spisestuen, to vinduer i køkkenet, og fire vinduer i stuen. Vi bruger dem som regel samtidig pr rum. Dvs vi åbner ikke kun eet vindue i spisestuen, men derimod dem begge osv. Derved spare jeg en del scener.
Stuen skal dog opdeles i to grupper, eller måske fire. Det har jeg ikke helt gjort op med mig selv endnu, fordi det ene sæt vender mod øst og det andet sæt mod vest. Men jeg har også flere scener at gøre godt af. Pt. har jeg "ventilation", 25%, 50%, 75% og 100%. Men jeg tror jeg dropper 25%. Der er ikke meget forskel på det, og så "ventilation".

Det største problem med vinduerne er, at man ikke har en tilbagemelding på, om de vitterlig er åbne/lukket og hvor meget de er åbne/lukket. Det er en kæmpe mangel, efter min mening, som gør, at jeg træder lidt varsom med det. Jeg overvejer hvordan jeg kan løse det. Om jeg evt skal opsætte nogle Z-wave/Zigbee dør/vindue kontakter på dem. 
Har du gjort dig nogle tanker ang. det?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok