Hop til indhold
  • 0

OH slår fra igen, ved tryk på fysisk afbryder


Robert Jensen
 Share

Spørgsmål

Er helt ny til IHC.

Har 2 afbrydere, hvor de 2 nederste knapper ikke er i brug.

Dem har jeg lavet en switch til i OH.

Når jeg tænder og slukker for Switchen via OH, så virker det fint. Når jeg trykker på den fysiske knap, så slå switchen til on, for at skifte tilbage til OFF med det samme.

Der er ingen funktioner sat op på knapperne i IHC.

Er det der mit problem er, eller har i andre gode ideer ?

På forhånd tak

/Robert

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
Lige nu, Kandersen skrev:

Det er design.
OpenHab forstår ikke rigtig kip tryk på den måde, som vi ellers er vant til. 
Men jeg vil sige, at det burde være det samme, når du aktivere trykket i OH. For det er helt generelt at OpenHab ikke forstår kip tryk, som standard. Og det er stor mangel i OpenHab, efter min mening.

ok. Det giver mere mening så. 

Så er eneste mulighed jo den workaround som du linkede til.

Tak :-) 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ved du/i om der er nogen mulighed for at lave en virtuel funktion, som en fysisk knap aktiverer ?

Det jeg søger er muligheden for at have noget, som der ændrer status, f.eks når jeg holder en knap inde, som jeg så ville kunne trigger i OH.
Jeg tænker det vil være for svært at lave rent i OH, og at IHC har det som en standard funktion.

mvh

/Robert

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kommer an på hvad du mener med virtuel funktion?
Alt foregår på items niveau, så hvis du kan definere en items for et eller andet udstyr/komponent, så kan du styre det. 
IHC trykket er en item. Det du efterlyser skal så være en anden item. I OpenHab fortæller du så, hvad der skal ske, når fx item IHC_TRYK går ON (eller ON/OFF). Når først du har det, så er muligheder åbne for at påvirker alle andre items og/eller funktioner. Det kunne fx være en timer funktion, eller du vil tænde/slukke noget andet, som ikke er forbundet til IHC controlleren. 

Jeg bruger det dog mest den anden vej. Dvs jeg bruger funktioner "udefra" som påvirker IHC funktionsblokkene, og der igennem tænder/slukker/tæller/whatever, det IHC controlleren nu engang kan finde på.  Fx har jeg en zwave PIR, som når den bliver aktiveret, så tænder den noget lys som er forbundet via en funktionsblok i IHC controlleren. 
Jeg har også en zwave lysdæmper. Den har jeg dog foreløbig kun brugt som fortrådet dæmper, da den kan køre 1-tast fra IHC controlleren. Men i realiteten kunne jeg godt bruge zwave delen, og så på et IHC tryk via OpenHab styre lysdæmperen på zwave.  I lige præcis det her tilfælde giver det dog ingen mening.

Men der er intet til hindre for at gøre det den anden vej, og bruger IHC tryk eller andet, til at påvirke noget helt tredje. Man skal bare gøre sig klar på, at når man begynder på det, så gør man sin installation afhængig. Så du kan ikke en dag bare pille OpenHab ned, uden at du så skal i gang med at lave om i IHC installationen. Den del er jeg endnu ikke klar til, også fordi det køre på en Rpi3 med SD kort. Og der ved jeg, at det er bare et spørgsmål om tid, så braser det hele, og jeg skal starte forfra. Så foreløbig er det et langt og sejt system, som jeg tester og øver mig igennem.  

Jeg bruger også Openhab som overvågning. Dvs jeg kan via OpenHab se alle on/off fra IHC som jeg har defineret (næsten komplet) som items i OpenHab. Fx har jeg alle temperatur/fugt sensorene, og alle telestaterne til gulvvarme anlægget. Jeg har også al lyset/udtag i hver enkelt rum. I stuen er det en blanding af IHC lys og Philips Hue. Jeg kan se begge dele via Openhab (Habpanel). Jeg kan se alle alarm og pir sensorer i OpenHab, uanset om det er IHC sensorer eller, som nævnt, zwave. Og kan jeg se alle enheder på mit trådløse netværk, som jeg også kan se, (pt kun min mobil, men jeg kan definere alt der er tilsluttet, hvis jeg gad). Det eneste jeg endnu ikke kan ordentlig med openhab, det er at skrue op/ned for LK´s fortrådet lysdæmpere (fx Uni400). Men jeg kan tænde/slukke dem fra OpenHab. 

Igen, lige så snart du kan definere en item for noget, så kan det bruges til noget i Openhab.

Styrken i disse smart home systemer er så, hvor meget de understøtter, samt hvor smarte deres automatik (rules) er. Her er OpenHab en af de helt store spillere. Men det er også hulens vanskeligt at forstå og lære, efter min mening. Det er ikke noget man bare lige sætter sig ned en formiddag og læser en få siders manual over.  Ikke mindst fordi dokumentationen efter min mening er mangelfuld og ofte beskrevet af nørder til nørder. Det er rigtig synd for sådanne systemer, for det ender med at blive et niche produkt, som mange godt kunne få gavn af, specielt os med vores efterhånden forældet oldnordiske IHC system, men kun ganske få kan finde ud af. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

1000 tak for den meget udførlige beskrivelse.

Jeg kommer modsat fra Openhab, og har fået kastet et IHC anlæg i nakken, som jeg nu prøver at finde ud af hvad jeg kan bruge til.

pt. har min OH manglet fysiske knapper, og her ser jeg IHC som et perfekt match.

Min tanke er derfor pt. udelukket at bruge IHC som en trigger, som der kan aktivere noget logik i OH.

pt. virker et kort tryk, på begge de kontakter jeg har. Men jeg fiskede lidt efter om man kunne trigger noget andet i OH, ved at holde en knap inde.

Mens jeg skriver dette her, tror jeg så lige jeg fandt løsningen.

Jeg troede ikke selve funktionen har et ID, men det kan jeg se at den har. Så det burde kunne trigger OH.

Det prøver jeg lige senere.

Tak for hjælpen btw. Super fedt med noget sparring. 

Der er en del ting, der pludseligt er blevet vendt på hovedet, når man får et IHC anlæg, og skal kombinere det med OH. Bare det at finde ud af hvor det er smartest, at lægge logikken, kan være en udfordring. 

Et lille hint omkring OH. Så flyt OH væk fra din RP3 eller sæt en fysisk disk i den, i stedet for et SD kort.

Logning gør at SD kortet døde. Min tidligere installation, holdt 3 måneder. 

Smider gerne lidt fif til hvordan du kan køre det mere stabilt, men det må næsten være en anden tråd :-) 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Robert Jensen skrev:

pt. virker et kort tryk, på begge de kontakter jeg har. Men jeg fiskede lidt efter om man kunne trigger noget andet i OH, ved at holde en knap inde.

Mens jeg skriver dette her, tror jeg så lige jeg fandt løsningen.

Jeg troede ikke selve funktionen har et ID, men det kan jeg se at den har. Så det burde kunne trigger OH.

Det prøver jeg lige senere.

Jeg har ikke fået OpenHab til at forstå langt tryk. Alle de forsøg jeg har lavet, der har det ikke virket, hvilket er årsagen til, at man ikke kan styre en fortrådet lysdæmper via OpenHab. Kort tryk er intet problem. Det jeg har sigtet efter, det er en løsning som giver langt tryk, uanset om det er på et virtuelt tryk på en tablet eller et fysisk IHC tryk. 
Hvis du har en løsning til dette, så vil jeg meget gerne høre om det.

Mht til at installere OpenHab på en ekstern disk, så har jeg overvejet det. Jeg er bare ikke sikker på hvordan jeg gør det. Jeg er total grøn når det kommer til Linux/Unix, så derfor klamre jeg mig til SD kortet, da det mere eller mindre er plug & play. Men som sagt ved jeg også at det på et tidspunkt går galt, så derfor er jeg nødt til at gøre noget, hvis jeg fortsætter med OpenHab. 

Der er massere af fif jeg godt kunne bruge helt generelt. Så meget inde i Openhab er jeg heller ikke. Men jeg kæmper. Jeg synes bare det er en lang og sej kamp, for noget som burde være forholdsvis simpelt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok