Hop til indhold
  • 0

LK's alarmblok og afmelding af røgalarm


Klaus Brodersen
 Share

Spørgsmål

HejsaJeg har lige sat en røgmelder og intern højtaler til min IHC. Når jeg så tilslutter dem til LK's standardblok 6.x, så kan jeg fint få alarmen til at begynde og hyle ved at få røgmelderen til at gå on (gennem serviceview). Når alarmen så er begyndt at hyle, så aktiverer jeg reset-funktionen på blokken. Det virker også fint - hyleren stopper. Men efter et kvarter starter den igen - det er den tid der er sat i programmet til at reset'en skal virke.Mit spørgsmål er så - hvorfor starter hyleren igen. Røgmelderen er ikke længere aktiv. Det er som om at blokken er lavet sådan at den absolut skal have lov at hyle i tre minutter.Er der andre der kan genkende problemet? Skal man programmere sin egen "slå alarmen fra og start kun igen, hvis der stadig er røg"-funktion?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
Ja' date=' det var superdejligt, at vi fik det løst. Dog undrer jeg mig stadig over hvad der gik galt i første omgang :(.[/quote']Ja, det kan godt være at det er en god idé at få testet røgdetektorene om de fungerer som de skal, og om de er monteret korrekt. Som sagt, SKAL indgang for røgdetektor gå ON igen, når der ikke detekteres røg mere.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

I morges da huset lå og sov, blev røgalarmen atter aktiveret :(.Min kone kunne godt slukke for lyden, men ligesom sidst kunne røgalarmen ikke reset'es og lyset ikke slukkes. Heldigvis kunne jeg fra arbejdet gå ind og ændre indgangen for røgsensoren fra OFF til ON (igen!) og aktivere reset-trykket, hvorefter alt fungerer som det skal.Er det korrekt antaget, at det virker som om der er noget i vejen med installationen?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
I morges da huset lå og sov' date=' blev røgalarmen atter aktiveret :(.Min kone kunne godt slukke for lyden, men ligesom sidst kunne røgalarmen ikke reset'es og lyset ikke slukkes. Heldigvis kunne jeg fra arbejdet gå ind og ændre indgangen for røgsensoren fra OFF til ON (igen!) og aktivere reset-trykket, hvorefter alt fungerer som det skal.Er det korrekt antaget, at det virker som om der er noget i vejen med installationen?[/quote']Ja, lyder som om der enten er en monteringsfejl, eller at der er noget galt med røgmelder/sokkel. Hvor mange røgmeldere er der i huset?
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nej, men det vil nok være en god idé at få den testet, og kigget efter for monteringsfejl. Som sagt tidligere, SKAL indgangen til røgsensoren gå ON igen, når den ikke detekterer røg mere. Har selv samme funktionsblok med 2 røgmeldere monteret, og der fungerer den uden problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Jeg får det testet på torsdag' date=' så jeg håber de finder fejlen.Jeg ved ikke hvorfor alarmen overhovedet blev udløst denne gang, men det er i hvert fald helt sikkert, at indgangen står på OFF, når alarmen er udløst og jeg går ind og kigger i ServiceView.[/quote']Bliver spændende at høre hvad problet er.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Så burde jeg i hvert fald have lavet adskillige resets.Nej' date=' dioden i selv røgsensoren lyser ikke (den der sidder i loftet antager jeg). Men i statuspanelet i soveværelset, lyser den rød på nederste tangent med røg-ikonet.[/quote']....diode i røgsensor øøøh, er det ikke en diode for optisk fejlsøgning med laserenhed, der ikke lyser ved "i det daglige"?Hilsen Torben
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er meget muligt :).Der er i blot en lille rund mørk prik, som sagtens kunne være en diode og jeg har aldrig set den lyse. Jeg har dog aldrig nærstuderet selve sensoren, så jeg ved ikke rigtig hvad den kan. Det er kun dioden på tangenten i soveværelset (statuspanelet), som går i rød når røgalarmen har været aktiveret.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu bliver jeg nødt til at have 100% vished om hvad der er hvad.Når jeg læser røgsensor, så tænker jeg på den der sidder inde i loftet i stuen og som man kan skrue af. Jeg skal ikke kunne sige, om den lyser eller ej når alarmen lyder, da vi der blot spæner forbi røgsensoren ind i soveværelset, for at slukke for lyden (var der nogen der sagde Peter og Ulven?).Dog hæfter jeg mig ved, at du skriver, at den burde lyse og efterfølgende slukke når alarmen er deaktiveret.Problemet for os er jo netop, at vi ikke kan deaktivere alarmen, men kun lydgiveren. Lydgiveren bliver aktiveret igen efter et kvarter, da alarmstatusen stadig er sat. Vi kan med andre ord ikke lave det famøse reset-tryk for alarmen. Lyset bliver også overstyret, således at vi ikke kan slukke det.Jeg skal ind i SceneView for at få alt tilbage til normal drift :(.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Nu bliver jeg nødt til at have 100% vished om hvad der er hvad.Når jeg læser røgsensor' date=' så tænker jeg på den der sidder inde i loftet i stuen og som man kan skrue af. [/quote']Korrekt :)
Jeg skal ikke kunne sige' date=' om den lyser eller ej når alarmen lyder, da vi der blot spæner forbi røgsensoren ind i soveværelset, for at slukke for lyden (var der nogen der sagde Peter og Ulven?).[/quote']:laugh: (undskyld ;))
Dog hæfter jeg mig ved' date=' at du skriver, at den burde lyse og efterfølgende slukke når alarmen er deaktiveret.Problemet for os er jo netop, at vi ikke kan deaktivere alarmen, men kun lydgiveren. Lydgiveren bliver aktiveret igen efter et kvarter, da alarmstatusen stadig er sat. Vi kan med andre ord ikke lave det famøse reset-tryk for alarmen. Lyset bliver også overstyret, således at vi ikke kan slukke det.Jeg skal ind i SceneView for at få alt tilbage til normal drift :(.[/quote'] Røgsensoren skal forsynes fra den udgang på alarm fb der hedder "Reset af røgsensor".Når du TRYKKER reset, afstilles lydgiveren i (default) 15 minutter. Og udgang "Reset af røgsensor" går lav.Når de 15 minutter er udløbet, går udgang på alarm fb "Reset af røgsensor" igen høj.Det er så hensigten, at røgen skal være forsvundet inden for de 15 minutter...
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg vil helt klart anbefale at få det undersøgt og afprøvet af en fagmand!Det kan jo i sidste ende være forskellen mellem liv eller død... :huh: Personligt bruger jeg skiftet mellem sommer/vintertid til at teste mine alarmer. (og HPFI...)Så får man det gjort 2 gange om året :) - og ikke noget med at ændre indgange i serviceview!!! Har ikke en lasertester, så det er her rygeforbuddet er sat til side ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Jeg vil helt klart anbefale at få det undersøgt og afprøvet af en fagmand!Det kan jo i sidste ende være forskellen mellem liv eller død... :huh: Personligt bruger jeg skiftet mellem sommer/vintertid til at teste mine alarmer. (og HPFI...)Så får man det gjort 2 gange om året :) - og ikke noget med at ændre indgange i serviceview!!! Har ikke en lasertester' date=' så det er her rygeforbuddet er sat til side ;)[/quote']Jeg har netop for kort tid siden bestilt en lasertester - jeg tør ikke tage nogen chancer. Og sansynligheden eller muligheden for at man har sat en parameter forkert eller mangler at programmere noget i programmeringen er absolut tilstede. Man kan jo også have kommet til at slå noget fra et eller andet sted. Så muligheden en hurtig test rundt på eks. røgsensorer er et "must" for mig. Vi har 7 røgsensorer sat op :P Hilsen Torben
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hhmm... Der kom vist lige et par guldkorn der:* Skal man selv skifte systemtiden når der skiftes til sommer og vintertid?* Når du skriver lasertester, er det så bare at pege på "prikken" med en laser, som derefter sætter røgalarmen igang, eller er det en speciel lasertester-enhed der skal bruges?Ændre indgange i ServiceView? Mener du ændring af "input"-værdier for funktionerne?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Nu bliver jeg nødt til at have 100% vished om hvad der er hvad.Når jeg læser røgsensor' date=' så tænker jeg på den der sidder inde i loftet i stuen og som man kan skrue af. [/quote']Korrekt :)
Jeg skal ikke kunne sige' date=' om den lyser eller ej når alarmen lyder' date=' da vi der blot spæner forbi røgsensoren ind i soveværelset, for at slukke for lyden (var der nogen der sagde Peter og Ulven?).[/quote'']:laugh: (undskyld ;))
Dog hæfter jeg mig ved' date=' at du skriver, at den burde lyse og efterfølgende slukke når alarmen er deaktiveret.Problemet for os er jo netop, at vi ikke kan deaktivere alarmen, men kun lydgiveren. Lydgiveren bliver aktiveret igen efter et kvarter, da alarmstatusen stadig er sat. Vi kan med andre ord ikke lave det famøse reset-tryk for alarmen. Lyset bliver også overstyret, således at vi ikke kan slukke det.Jeg skal ind i SceneView for at få alt tilbage til normal drift :(.[/quote'] Røgsensoren skal forsynes fra den udgang på alarm fb der hedder "Reset af røgsensor".Når du TRYKKER reset, afstilles lydgiveren i (default) 15 minutter. Og udgang "Reset af røgsensor" går lav.Når de 15 minutter er udløbet, går udgang på alarm fb "Reset af røgsensor" igen høj.Det er så hensigten, at røgen skal være forsvundet inden for de 15 minutter...
Når man trykker reset, går udgang for reset af røgsensor rigtigt nok OFF, men den går ON igen med det samme. Man har så pauset røgalarmen de 15 minutter, og hvis røgsensoren stadig detekterer røg når tiden er gået (indgang for røgsensor OFF), starter lydgiver igen. Hvis ikke der er røg (indgang for røgsensor ON), giver lydgiveren et bip efter de 15 min, for at indikere at røgalarmen er "klar" igen.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Hhmm... Der kom vist lige et par guldkorn der:* Skal man selv skifte systemtiden når der skiftes til sommer og vintertid?* Når du skriver lasertester' date=' er det så bare at pege på "prikken" med en laser, som derefter sætter røgalarmen igang, eller er det en speciel lasertester-enhed der skal bruges?Ændre indgange i ServiceView? Mener du ændring af "input"-værdier for funktionerne?[/quote']Det er en speciel lasertester enhed der bruges. Man peger på dioden på røgsensoren ca 2 sekunder, og røgalarmen udløses. Der findes også en mere avanceret programeringsenhed, hvor også følsomhed kan justeres, og dato for sidste eftersyn kan gemmes.
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok