Hop til indhold
  • 0

Danfoss Living Connect Z Varmestyringsforslag


Raverlution
 Share

Spørgsmål

Jeg har en installation bestående af IHC og en Raspberry pi3 installeret med openhab2 og en ZWave dongel i. 

Jeg har købt 3stk Danfoss Living Connect Z-Wave termostater som jeg fint kan styre via openhab2/Z-Wave - jeg vil så gerne have lavet noget natsænkning mm. samt at de skurer et par grader ned når "ude" er aktiveret i IHC

Hvordan ville i lave det nemmest/smartest? jeg tænker lidt at lade IHC styre hvornår der skal natsænkes mm. men aner ikke rigtigt hvordan jeg skal få det hen?

der er vel ikke en der har prøvet det samme?

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det kræver blot at du linker din "ude" funktionen til driftform "ubeboet" i IHC controlleren med FB 5.2.01.h (avanceret varmestyring) til din OpenHab.
Derved kan du lave en rule, hvor du styre dine termostater præcis som på samme måde, som hvis du gjorde det i IHC. 

Jeg er ikke så stærk i de der rules endnu. Men det er noget med:

when "ude"=ON
then command <sæt setpunktet/temperaturen for temostaterne til x-antal grader>
end

Du er nok også nødt til at have en rule der beskriver, hvad setpunktet skal være, når du så er hjemme. (altså driftform "beboet"). Det kan du evt gøre ved, at bruge "ude" i OFF position. Dvs. når "ude" ikke er ON, så må den være OFF. Men personligt synes jeg det er en lidt usikker måde at gøre det. Du kan linke direkte fra driftformerne fra varmestyrings blokken til OpenHab.

Du skal også have to  virtuelt tryk i OpenHab, som du kan sætte driftformen på. (Tre tryk hvis du også vil bruge driftform frostsikring). Hvis du er vant til Visual, så er jeg ret sikker på, at du gennemskuer dette lige så snart du ser Fbén. 

Natsænkning er mere "kryptisk" da du skal definere et tidspunkt/døgnur.. Og så langt er jeg slet ikke nået endnu. Jeg mener dog jeg læste der var en der nærmest havde lavet en skræddersyet løsning til netop varmestyring på Openhab community. 

Openhab er uden tvivl enormt smart og brugbart til mange ting. Men for pokker hvor er det dog også langhåret at komme igennem. Alt skal nærmest kodes i hånden. At manuelt lave items fra IHC projektet er i virkeligheden den nemmeste del af OpenHab. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svar, det var også hvad jeg selv kom frem til:)

Jeg har brugt natsænknings fb´en i visual og linket fb udgangene normal, dag og nat til 3 .items, så nu skal de bare lige laves med en rule, men det har jeg slet ikke arbejdet med endnu, det må jeg lige sætte mig ind i;) 

Jeg kan slet ikke finde noget varmestyringshalløj til OpenHab2?

Ja det er mega langhåret at sætte sig ind i, Habmin hjælper dog lidt + man kan installere en rule addon i paper ui, det gør det noget lettere

 

Jeg har 3 af de Danfoss Living Connect Z i stuen og den ene vil selvfølgelig ikke "vågne" op som den skal, den vågner kun når jeg trykker på den, så det skal jeg også lige have fundet ud af

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Raverlution skrev:

Jeg har brugt natsænknings fb´en i visual og linket fb udgangene normal, dag og nat til 3 .items, så nu skal de bare lige laves med en rule, men det har jeg slet ikke arbejdet med endnu, det må jeg lige sætte mig ind i;)

Rules er efter min mening det absolut stærkeste ved OpenHab, synes jeg. Der er næsten ingen grænser for, hvad man kan. Til gengæld skal man virkelig vide nogen om "programmering" og gerne også java, hvis man skal være virkelig avanceret. Den der rules i habadmin eller add-on i paperUI, den er meget begrænset, og i øvrig beta i paperUI. Editoren er sikkert god, men den hjælper ikke meget mht syntaks, commandoer osv. Der skal man have indgående kendskab til OpenHab og java. I hvertfald sådan jeg forstår det.

Forleden faldt jeg over en som havde lavet noget varmestyring i Habpanelet. Jeg mener også der var rules/scripts med til. Det nemmeste er at søge i tags på Openhab´s hjemmeside.  

Din natsænkning kan du godt bruge ved at linke til dine døgn indstillinger i Fbén sammen med driftformen. Og så ellers "If" dig ud af det i rules. Men som nævnt, så er rules et område jeg først selv er ved at prøve at sætte mig ind i. Jeg tror det vare meget længe førend jeg kan de mere avanceret former, desværre :(

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok