Hop til indhold
  • 0

Wireless ø80 lampeudtag med dimmer


Peter286
 Share

Spørgsmål

Hej,

vi er endelig blevet enige om at sætte en stuebords lampe op og lampeudtaget er sådan et ø80 lampeudtag. 

I resten af huset styres lyset vis lysdæmper monteret i tavlen model eltako eud12npn. 

Nu til spørgsmålet, hvis vi også vil have lysdæmper på den nye lampe er det så billigst at gøre

A:

købe ø80 lampeudtag med dimmer og sætte op i loftet og lave kodningen korrekt. 

B:

købe en eltako lysdæmper af samme model og mærke og få sat i tavlen som de andre og så lave kodningen derigennem

billigst og bedst - hvad anbefaler i?

IMG_0454.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Det kommer an på mange ting, hvis dit nuværende lampeudtag allerede er trådet op til IHC, ville jeg nok sætte en dimmer i tavlen, så det er ens, hvis den ikke er, ville jeg lave en ø80.. tiden til det hvis du skal hyre en elektriker, vil jeg tro er ca det samme, måske 10-15 min mere for at lave dimmeren i tavlen, da der er lidt mere der skal trådes...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Peter286 skrev:

Lampeudtaget er trådet op til et output modul/controller så den del er fixet. 

Kan godt følge dig i at tingene bliver ens ved at vælge tavlemomteret eltako, men er det de samme finesser osv man får, eller får man ikke flere muligheder både via appen osv gennem en ø80 dæmper fremfor eltako?

Jo, hvis du er ude efter finesser, så er det Ø80 du skal vælge, der kan du sætte procent på lyset, og se styrken i IHC app og IHCtablet, det kan du ikke med eltako dæmperen

Samtidigt kan du kalde scenarier i forskellig styrke på dit lampeudtag, eks, hvis du efter kl 22 vil have at den kun skal tænde på 50% så kan man lave det via blokke.. eks. ved mig på børneværelserne, har de to tryk, den ene tryk tænder på 100% og den anden tænder på 10% når de skal falde i søvn, så skal de ikke stå og rode med af dæmpe op og ned, det er fordelen ved Ø80 wireless, og iøvrigt også de andre wireless dimmere

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 minutter siden, Brian (Badazz) skrev:

Jo, hvis du er ude efter finesser, så er det Ø80 du skal vælge, der kan du sætte procent på lyset, og se styrken i IHC app og IHCtablet, det kan du ikke med eltako dæmperen

Samtidigt kan du kalde scenarier i forskellig styrke på dit lampeudtag, eks, hvis du efter kl 22 vil have at den kun skal tænde på 50% så kan man lave det via blokke.. eks. ved mig på børneværelserne, har de to tryk, den ene tryk tænder på 100% og den anden tænder på 10% når de skal falde i søvn, så skal de ikke stå og rode med af dæmpe op og ned, det er fordelen ved Ø80 wireless, og iøvrigt også de andre wireless dimmere

Ok - er nok også derfor jeg med tiden gerne vil have mine eltako dæmpere udskiftet til LKs egne. 

Men hvilke kan her tavlemomteres og hvordan

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

LK, har desværre ikke lavet nogle wireless dimmere, eller dimmere du kan styre i procent, som kan tavlemonteres, noget de har fået meget hug for her på siden igennem tiden.. det mange gør, er at montere ø80 underlag under tavlen, og sætte lampeudtagene der, (ø80 hw. version 2 er bedre til at håndtere LED end 1moduls fuga modellerne) derfor vælger mange ø80 modellen, kik evt i galleriet hvordan de forskellige gør det..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg vil klart vælge A

Hvis du skal have hjemmesimulering eller slukket alt vil det andet ikke du. 

Du kan købe et ø80 wireless i feks Harald Nyborg og selv skifte det på 5 minutter. 

I tavlen bør den mellemledning der sidder på udgangen for lampeudtaget i øjeblikket, flyttes hen på en fast fase (måske bare over på faseklemnen på outputmodulet hvis der er plads)

Alternativt kan du bare tænke udgangen i serviceview og sætte den til altid at være tændt hvis du alligevel ikke skal bruge udgangen til andet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Peter286 skrev:

Hvis nu jeg vil montere ø80 dimmer i tavlen eller nærmere ved siden af. 

Hvad skal jeg så bruge for at gøre det?

hvis du vil sætte den ved siden af tavlen, så du have fat på et underlag for ø80 https://www.el-grossisten.dk/lk-underlag-for-oe80-lampeudtag-hvid.html?utm_source=google_shopping&m=Abstract&gclid=Cj0KEQiAifvEBRCVx5up6Ojgr5oBEiQALHw1TrkTlhwKjYAvbGiW4_WB6rYj6mL9VWrCRBVgFiLb-z4aAhjB8P8HAQ (de har dem også i harald nyborg til 76kr 

derudover skal du have fat på noget til at forbinde underlaget til tavlen, evt et stykke el-rør hvor du kan trække løse ledninger i, (så kan du udvide senere og føre videre) eller et stykke kabel

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen, 

Nu er lampen købt og nu skal jeg så til at montere. 

Jeg har valgt at jeg bare køber en ø80 med dæmper og montere i loftet, da jeg selv kan klare det uden elektriker. 

Når den så er monteret, hvilket produkt vælger jeg så i min installation? 

Datalinie produkter - output - lampeudtag

Eller

Wireless produkter - output - lampeudtag

Eller

Wireless produkter - dommer - lampeudtag dimmer

Og hvilken FB bruger jeg? 

 

Lampeudtaget er idag trådet direkte på output modul og via controlleren med viewer 

Men hvordan gør jeg, vis gerne med billeder

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jo.. men vi har også andet at lave, end at sidder klar her..

Produkter -> LK IHC Wireless produkter -> Dimmer -> Lampeudtag dimmer

Så skal du i menuen controller og klikke "Link / test LK IHC Wireless produkter"

brug funktionsblokken 1.2.03.d Trådløs Dimmer

(Husk at trække lysindikering fra dimmer til FB)

resten burde give sig selv

(Nogle tekster kan være en smule anderledes, sidder ikke lige med IHC programmet ved mig)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, Brian (Badazz) skrev:

Jo.. men vi har også andet at lave, end at sidder klar her..

Produkter -> LK IHC Wireless produkter -> Dimmer -> Lampeudtag dimmer

Så skal du i menuen controller og klikke "Link / test LK IHC Wireless produkter"

brug funktionsblokken 1.2.03.d Trådløs Dimmer

(Husk at trække lysindikering fra dimmer til FB)

resten burde give sig selv

(Nogle tekster kan være en smule anderledes, sidder ikke lige med IHC programmet ved mig)

Helt forståeligt, og er meget taknemmelig for hjælpen. 

 

Ville bare være sikker på at jeg kunne gøre sådan nu hvor lampeudtaget var forbundet til output modulet

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Peter286 skrev:

Helt forståeligt, og er meget taknemmelig for hjælpen. 

 

Ville bare være sikker på at jeg kunne gøre sådan nu hvor lampeudtaget var forbundet til output modulet

du skal selvfølgelig sikre dig at din udgang er konstant on... ellers virker det ikke, det smarteste ville være at se i programmet, hvilken udgang den sidder på, og flytte den over på en fase... eller når du monterer lampeudtaget i loftet, så muffe tændledningen af, og finde den ledning der er fast fase på, det vil typisk være den brune.. og bruge den til dæmperen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, Brian (Badazz) skrev:

du skal selvfølgelig sikre dig at din udgang er konstant on... ellers virker det ikke, det smarteste ville være at se i programmet, hvilken udgang den sidder på, og flytte den over på en fase... eller når du monterer lampeudtaget i loftet, så muffe tændledningen af, og finde den ledning der er fast fase på, det vil typisk være den brune.. og bruge den til dæmperen

Tændledningen mener du er den som kommer fra output modulet? 

Og så er der en fast fase som ikke bliver brugt idag, og den skal jeg så bruge? 

Så kan det lykkedes med installation som du skrev før? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, Peter286 skrev:

Tændledningen mener du er den som kommer fra output modulet? 

Og så er der en fast fase som ikke bliver brugt idag, og den skal jeg så bruge? 

Så kan det lykkedes med installation som du skrev før? 

Tændledingen kommer fra output modulet, og går i dit lampeudtag, fasen bliver brugt flittigt idag, den kører videre ud fra lampeudtaget og til dine stikkontakter

Husk at slukke for strømmen inden du går igang...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutter siden, Brian (Badazz) skrev:

Tændledingen kommer fra output modulet, og går i dit lampeudtag, fasen bliver brugt flittigt idag, den kører videre ud fra lampeudtaget og til dine stikkontakter

Husk at slukke for strømmen inden du går igang...

Altså hvis jeg forstår dig rigtigt

Screenshot_2017-03-01-19-53-04.thumb.png.317a685acad833996da93d7855bc6247.png

Så i stedet for at sætte den brune i m1 sættes den i m2L som måles om er fast fase? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Peter286 skrev:

Altså hvis jeg forstår dig rigtigt

Screenshot_2017-03-01-19-53-04.thumb.png.317a685acad833996da93d7855bc6247.png

Så i stedet for at sætte den brune i m1 sættes den i m2L som måles om er fast fase? 

Nu har du jo sendt et billede at det loftudtag du sansynligvis har i forvejen i dit loft, den skal du jo have pillet ned, for at sætte din Ø80 dimmer op... i klemmen N på det nuværende lampeudtaget sidder din NUL den skal over i dit nye Ø80 det samme skal den gul/grønne i klemmen M1 på dit nuværende lampeudtag sidder tændledningen, som output modulet idag styrer, om der skal være strøm på lampen eller ej, det er denne du ikke skal bruge mere... normalt monterer man ikke en fast fase ned i lampeudtaget, Nogle elektrikere gør dog, men de fleste gør ikke, så din M2/L klemme finder du sikkert tom på bagsiden, eller der kan sidde en ledning af en anden farve end brun i den, det kan skyldes at der er to tændinger i lampeudtaget, hvis der sidder i brun i din M2/L så er det sansynligvis en fase, det kan du tjekke ved at slukke for alt, og måle spænding mellem N og M2/L hvis der er 230V så er det sikkert en fase, ellers kan du med højest sansynlighed finde din fase oppe i PL dåse, samlet i en muffe, det er denne du skal have fat på og monteret i din nye dimmer... der kan dog være brugt andre farver til fasen, da det ikke er et krav at den er brun, i gamle dage, var NUL sort, og Fase var Hvid, det er der nogle elektrikere der har holdt fast i at bruge hvid som fase, men alligvel skiftet til blå nul, fordi loven siger at idag BØR Nul være blå... 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 minutter siden, Brian (Badazz) skrev:

Nu har du jo sendt et billede at det loftudtag du sansynligvis har i forvejen i dit loft, den skal du jo have pillet ned, for at sætte din Ø80 dimmer op... i klemmen N på det nuværende lampeudtaget sidder din NUL den skal over i dit nye Ø80 det samme skal den gul/grønne i klemmen M1 på dit nuværende lampeudtag sidder tændledningen, som output modulet idag styrer, om der skal være strøm på lampen eller ej, det er denne du ikke skal bruge mere... normalt monterer man ikke en fast fase ned i lampeudtaget, Nogle elektrikere gør dog, men de fleste gør ikke, så din M2/L klemme finder du sikkert tom på bagsiden, eller der kan sidde en ledning af en anden farve end brun i den, det kan skyldes at der er to tændinger i lampeudtaget, hvis der sidder i brun i din M2/L så er det sansynligvis en fase, det kan du tjekke ved at slukke for alt, og måle spænding mellem N og M2/L hvis der er 230V så er det sikkert en fase, ellers kan du med højest sansynlighed finde din fase oppe i PL dåse, samlet i en muffe, det er denne du skal have fat på og monteret i din nye dimmer... der kan dog være brugt andre farver til fasen, da det ikke er et krav at den er brun, i gamle dage, var NUL sort, og Fase var Hvid, det er der nogle elektrikere der har holdt fast i at bruge hvid som fase, men alligvel skiftet til blå nul, fordi loven siger at idag BØR Nul være blå... 

OK så er jeg med. 

Nu ved jeg godt jeg strækker den men er det nemmere at montere den Ø80 ved siden af tavlen og fortråde op med tavlen? 

Eventuelt hvis du kan fortælle hvordan det gøres også? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, Peter286 skrev:

OK så er jeg med. 

Nu ved jeg godt jeg strækker den men er det nemmere at montere den Ø80 ved siden af tavlen og fortråde op med tavlen? 

Eventuelt hvis du kan fortælle hvordan det gøres også? 

Bare du er klar over at det du har gang i kræver en elektriker, og det er mit arbejde du tager fra mig, og mine kollegaer, men hvis den skal sidde ved tavlen, skal du have fat i et underlag til dit lampeudtag, og have ført et installationskabel ind i tavlen, hvor du skal have din tændledning fra Ø80 dimmere, (der er udgang på bagsiden at lampeudtaget mærket med en bølge med pil igennem mener jeg) samlet med tændledninge der er monteret i output modulet, dette skal samles med isoleret presmuffe, da der ikke må være samlemuffer i tavlen, fasen kan du nappe fra faseklemmen på output modulet, og nullen skal du over og hente i den gruppe afbryder som fasen også kommer fra, måske er der nulklemmer ved output modulet, men ikke sikkert....  hvis jeg var dig, ville jeg montere den i loftet...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Brian (Badazz) skrev:

Bare du er klar over at det du har gang i kræver en elektriker, og det er mit arbejde du tager fra mig, og mine kollegaer, men hvis den skal sidde ved tavlen, skal du have fat i et underlag til dit lampeudtag, og have ført et installationskabel ind i tavlen, hvor du skal have din tændledning fra Ø80 dimmere, (der er udgang på bagsiden at lampeudtaget mærket med en bølge med pil igennem mener jeg) samlet med tændledninge der er monteret i output modulet, dette skal samles med isoleret presmuffe, da der ikke må være samlemuffer i tavlen, fasen kan du nappe fra faseklemmen på output modulet, og nullen skal du over og hente i den gruppe afbryder som fasen også kommer fra, måske er der nulklemmer ved output modulet, men ikke sikkert....  hvis jeg var dig, ville jeg montere den i loftet...

Hvad vil det ca koste at en elektriker monteret det i tavlen? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, Peter286 skrev:

Hvad vil det ca koste at en elektriker monteret det i tavlen? 

Jeg vil våge den påstand, at jeg kan lave det på max en time på adressen, + kørsel og så er dimmeren også tilføjet til programmet og programmeret, computeren skal alligevel tændes, for at finde den udgang der skal flyttes over på dimmeren, og så skal der et underlag til dimmeren, det tror jeg ikke der er mange der kører rundt med som standart, så det skal du huske at bestille samtidigt, hvis du ikke selv får fat på den... 

Her i Herning området, ligger timepriserne på omkring 430+moms det er typisk dyrer på sjælland, nu ved jeg ikke lige hvor du er geografisk...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Brian (Badazz) skrev:

Jeg vil våge den påstand, at jeg kan lave det på max en time på adressen, + kørsel og så er dimmeren også tilføjet til programmet og programmeret, computeren skal alligevel tændes, for at finde den udgang der skal flyttes over på dimmeren, og så skal der et underlag til dimmeren, det tror jeg ikke der er mange der kører rundt med som standart, så det skal du huske at bestille samtidigt, hvis du ikke selv får fat på den... 

Her i Herning området, ligger timepriserne på omkring 430+moms det er typisk dyrer på sjælland, nu ved jeg ikke lige hvor du er geografisk...

Så tror jeg fandme jeg vælger at ringe til fagmand og får ham til at smide det op. 

Vi er enige om at det jeg skal skaffe er

Underlag - http://www.harald-nyborg.dk/p6280/ihc-w-underlag-oe-80-mm-hvid

Ø80 - http://www.harald-nyborg.dk/p9003/wireless-lampeudtag-uni-hvid

Resten har elektriker? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Peter286 skrev:

Så tror jeg fandme jeg vælger at ringe til fagmand og får ham til at smide det op. 

Vi er enige om at det jeg skal skaffe er

Underlag - http://www.harald-nyborg.dk/p6280/ihc-w-underlag-oe-80-mm-hvid

Ø80 - http://www.harald-nyborg.dk/p9003/wireless-lampeudtag-uni-hvid

Resten har elektriker? 

Yep...

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok