Hop til indhold
  • 0

Unidimmer 400 mystisk problem


jfrank
 Share

Spørgsmål

Hej jeg har en lille udfordring, som jeg håber, jeg kan få lidt hjælp til.

Jeg har et setup med bla. 3 uni400 dimmer. 2 af dem er monteret med "4 tråde", så jeg kan bruge mem 1 + mem 2, mens den sidste har kun "2 tråde" monteret.

I mit køkken og på terrasse bruger jeg 1.2.02.b fortrådet avanceret dimmer. I stue bruger jeg 1.2.01.c fortrådet simpel dimmer.

Her er et scenario som driller mig:
1. jeg tænder lys i køkken (uanset mem 1 eller 2 eller alm touch)

2. jeg tænder lys på Terrasse

3. hvis jeg slukker lys i køkken, så slukkes lyset også på terrasse. Tænder jeg først lys på terrasse og derefter i køkken er det ok - det er kun når jeg slukker lys i køkken at terrasse går ud. slukker jeg lys på terrasse, påvirker det ikke lys i køkken.

Hviss jeg i stedet for 1.2.02.b bruger 1.2.01.c så forsvinder fejlen, men så kan jeg ikke bruge Mem 1+ Mem 2 og jeg kan ikke få lysindikation til at vise om lyset er tændt eller slukket via eks. IHC til iPhone.

Hvis jeg i min stue vælger 1.2.02.b så sker det samme, at lyset i stuen slukker, når jeg slukker for lyset i Køkken.

Jeg har forsøgt at fjerne link til unidimmer, uploade til Visual og derefter linket igen - det ændrer ikke noget.

Se vedlagte billederer. Jeg  håber at en af jer har en Ide til, hvordan jeg får dette løst

jeg mistænker næsten at det kan være monteret fysisk forkert (billede også vedlagt - ser ud som om at udgang 2 er loppet mellem de 3 400Uni dimmere.. er det rigtigt?)

Unknown-2.jpeg.c96b4090e39fe923b95947c280fd3e3f.jpeg

 

 

 

Skærmbillede 2017-02-06 kl. 22.37.14.png

Skærmbillede 2017-02-06 kl. 22.37.40.png

Skærmbillede 2017-02-06 kl. 22.38.03.png

Skærmbillede 2017-02-06 kl. 22.38.27.png

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Du er inde på det rigtige, at det er pga. at klemme 2 er ført sammen på dine unidimmere.

Klemme 2 er nemlig til sluk af dimmeren. De avancerede funktionsblokke du bruger, bruger udgangen til sluk, hver gang den skal slukke, uanset om det foregår via indgang for touch eller indgang for sluk. Derfor vil du så altid slukke alle 3 dimmere fra den funktionsblok. Den simple funktionsblok til dimmer, bruger derimod en puls på touchudgangen, som skiftevis tænder/slukker dimmeren ved en kort puls på indgangen for touch. Derfor ryger den puls ikke videre til de 2 andre dimmere. 

Det er og bliver noget L... at dele udgange på flere dimmere, så hvis du har nogle ledige 24V udgange, vil jeg anbefale at give dem hver sin udgang til sluk. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Kandersen skrev:

Hvem faen finder også på at lave sådan noget?

Det er jo helt sikkert lavet på denne måde, for at spare output24 moduler = $$$

I tilfældet her, med 3 uni400 dimmere, er der brugt 8 udgange = 1 output24 modul. Hvis de alle 3 skulle være fuldt fortrådede, skulle der bruges 4 udgange mere - altså et ekstra output24 modul mere + tid til montering. Tanken har jo så nok været, at sluk-klemmen KUN skulle bruges til slukalt. De standard funktionsblokke fra LK, som bruges til fortrådede dimmere, er revideret flere gange, og mener bestemt at der tidligere har været flere hvor dimmeren både tændte og slukkede via en puls til touch-klemmen, og udgangen til sluk kun kom i spil, når indgangen til sluk blev aktiveret (ligesom det er tilfældet med den simple fb. til fortrådede dimmere).

LK har så ændret det i de avancerede, for selvfølgelig at få bedre styr på status af om dimmeren er tændt eller slukket. Når der bliver sendt en puls til sluk-klemmen på dimmeren, er man jo sikker på at dimmeren er slukket. Når dimmeren derimod slukkes via en puls på touch-klemmen, skal status jo styres af en timer i funktionsblokken, som måler på hvor lang pulsen er, og derved gætte på om dimmeren blev reguleret i lysstyrke eller rent faktisk slukkede. Når så pulsen er af en længde tæt på 300mS, er det at status kan fejle. Det er nemlig deromkring, at den skifter fra at slukke, til at den regulerer i stedet for, og der er sikkert en margen på adskillige mS. Pulserne er nok heller ikke 100% præcise i mS hver gang. Der er også forskel på hvor hurtigt hhv. 24V output og 230V output reagerer, og har set dimmere styret af 230V output som var mere upræcise i pulslængde end 24V, og derved større chance for at status i funktionsblokken fejler.

 

Nå, det blev en længere smøre - håber det giver mening. :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, TorbenSørensen skrev:

Nå, det blev en længere smøre - håber det giver mening. :D

Ja, lige indtil man kigger på prisen på et output modul, så opdager man hvor vanvittigt det egentlig er, at spare dette væk. Skulle man endelige spare, så ville jeg da langt hellere undværer mem funktionen, end med det bøvl der er med at tænde/slukke. Hvad er mem funktionen værd, hvis du ikke kan styre tændingen? 
Galematias!!
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, Kandersen skrev:

Ja, lige indtil man kigger på prisen på et output modul, så opdager man hvor vanvittigt det egentlig er, at spare dette væk. Skulle man endelige spare, så ville jeg da langt hellere undværer mem funktionen, end med det bøvl der er med at tænde/slukke. Hvad er mem funktionen værd, hvis du ikke kan styre tændingen? 
Galematias!!
 

Vi kan sagtens blive enige om, at det er en halv løsning at lave det på den måde. En ting er også hvad selve modulet koster, men en anden er så hvad det koster inkl. montering. Elektrikeren skal jo også have smør på brødet. :P

Har desværre set lignende flere gange. Eksempelvis prøvede jeg for en del år siden, at blive sendt ud til et nyt hus med ihc, som vi lige havde afleveret en uge tidligere. Bygherrerne kendte så åbenbart selv en elektriker, og han havde så indsat 4-5 uni400 lysdæmpere i tavlen og selvfølgelig et output24 modul. Huset var lavet efter IHCStandard konceptet, med dertilhørende program som LK har lavet. Han kunne så ikke finde ud af hvordan han skulle programmere de lysdæmpere, så det fungerede i det program, så han havde kastet håndklædet i ringen.

Da jeg så fik åbnet tavlen, var lysdæmperne selvfølgelig ikke fuldt fortrådede. Han havde desuden fået blandet flere grupper sammen, da han bare havde luset samme fase mellem samtlige lysdæmpere, men tændledningerne som han jo havde været ved at forlænge, var ikke alle forsynet fra samme gruppe. Der måtte jeg til at forklare, at det som kammeraten havde strikket sammen var en smule uheldigt lavet, og at der skulle ekstra output24 modul på, hvis det skulle fungere som det var tiltænkt i IHCStandard programmet, hvor flere af dem indgik i scenarier samt hjemmesimulering. Det ville de så ikke ofre, så der måtte jeg også lave så sluk-klemmen var ført sammen på 3 dæmpere som sad I køkken-alrum, for at kunne lave en "sluk rum" funktion. Derved blev der et par udgange fri, som kunne bruges til en memory-funktion, så et par lysdæmpere kunne indgå i scenarie og hjemmesimulering.

Tror at det havde været billigere, at have fået de lysdæmpere monteret, da vi lavede huset, og så havde det været monteret rigtigt fra starten og fungeret som det var tiltænkt. :)

Nå, det var endnu et sidespor, men der bliver desværre lavet sådanne halve løsninger rundt omkring, og det er ofte for lige at spare lidt $$$, eller uvidenhed om produktet. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er helt enig.

Først opdagede jeg at mine uni400 dimmere ikke var fuldt monteret (er ikke elektrikker og skal ikke røre ved installationerne), så fik jeg en elektriker til at montere, så MEM 1 og MEM 2 kunne bruges. Jeg tog billeder af installationen. Efter at have forsøgt alt muligt i software delen igennem lang lang tid, så tænkte jeg, at det kun kunne  skyldes noget teknisk, så jeg begyndte at kigge på de billeder som jeg i sin tid tog - og undrede mig over at de var serielt forbundet.
Et hurtigt spørgsmål - kan man købe forskellige versioner af output24 modul (antal udgange)?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok