Hop til indhold
  • 0

Brug af IHC bolig rumstyring sammen med PIR eller scenarier


spiff
 Share

Spørgsmål

Hvordan kombineres IHC Bolig rumstyring med scenarier eller PIR?

I vores installation er der fx lys i køkkenet (med wireless lysdæmper), som både styres af en rumstyrings-FB (bruges til hjemmesimulering, velkomstlys og rutelys) og en scenarie-FB (madlavning, spisning, rengøring).

De 2 FB'er styrer begge lysdæmperen, hvilket give nogle pudsige opførsler, fx:

Hvis man om aftenen (lys i køkkenet er tændt vha. scenarie) kommer til at aktivere rute-lys fra en af børneværelserne, kan rumstyrings-FB'en ikke finde ud af at gendanne indstillingen, fordi rumstyrings-FB'en jo ikke havde tændt. Det betyder at hvis man slukker rutelyset, så slukker lyset i køkkenet, og det samme sker naturligvis hvis man venter til rutelysets timer udløber.

Der er et tilsvarende problem på badeværelset, som dog er mindre irriterende:

Her styres lyset både af rumstyrings-FB'en samt af en PIR, og der er wireless lysdæmper på. Både rumstyrings-FB'en og PIR-FB'en har indstillinger for scenarie dag og nat, hvilket betyder at hvis man fx instiller scenarie-nat på rumstyrings-FB'en til 40% og på PIR-FB'en til 25%, så kommer lysstyrken til at være afhængig af om man tændte på trykket eller vha PIR. Det virker bare lidt ulogisk.

Er der en mere hensigtsmæssig måde at forbinde disse FB'er på, eller andre FB'er der virker bedre?

Skal man undgå at bruge IHC bolig konceptet? Eller er der nogen der har bygget videre på ideen og forbedret FB'erne?

PS: Håber ovenstående giver mening. Ellers kan jeg godt sende et lille program, der illustrerer det, når jeg er kommet hjem til computeren.

På forhånd tak,

Mikkel

Link til kommentar
Del på andre sites

1 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej spiff

Det er desværre et kendt problem at LKs boligblokke ikke umiddelbart er integrerbare med andre funktionsblokke, herunder noget så simpelt som en PIR sensor.

En mulig løsning kan være at spærre for rutetrykket når lyset er tændt i køkkenet, hvor der heller ikke er behov for rutelyset – men det kan der selvfølgelig være i andre rum.

Problemet i badeværelset er i mine øjne selvforskyldt, hvis du om natten ønsker f.eks. 25% så indstil begge til dette niveau, ikke to forskellige. Hvis du har PIR i rummet er det vel også PIR styringen der normalt tænder og slukker lyset til hverdag.

Jeg syntes ikke du skal fravælge Bolig konceptet, det giver mange muligheder. Men når du spørger – så ja – jeg har et lignende koncept, Freedom Living, som bl.a. integrer både den nye lux- og PIR sensor + en del andet godt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok