Hop til indhold

Montering af PIR


Recommended Posts

Er der en elklog der vil tage et kig på denne installationsanvisning: http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98759_04.pdf

Længst til højre under "Montér ledninger på montagepladen" er vist noget jeg simpelthen ikke forstår. Skal der bruges nogle små clips/hætter til at sætte på ledningerne, eller skal de blot sættes (løst) ned i de 4 kontakter? Kontakterne sidder fast, så jeg forstår ikke meningen med den viste "hætte" og/eller hvor den kommer fra. Alt andet er relativt simpelt, men at lade ledningerne sidde helt løst forekommer mig lidt underligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Nåh men under dette projekt løb jeg panden gevaldigt mod muren. For små 20 år siden etablerede elektrikeren efter aftale 8 trådede "blindstik" rundt om i huset, således at vi efterfølgende nemt kunne sætte eks. PIR'er op til alarm eller andet. Der hænger 5 løse kabelender under målerskabet, hver med 8 ledere. Det første sted hvor jeg så prøver at finde ud af hvordan tomdåsen hænger sammen med en af de 5 x 8 (altså 40) ledere, er i gæstebadet. Her sidder et kabel med 4 ledere, så elektrikeren må have splejset de 8 tomdåsers ledere (formodentlig alle med 4-ledere) sammen med de 5 kabler med 8 ledere (formoder jeg). Men ikke en eneste af disse 4 ledere giver forbindelse med en af de 5 x 8 ledere i målerskabet.

Er der noget elektrikerlogik jeg ikke forstår her?

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Mogens Lunde skrev:

Nåh men under dette projekt løb jeg panden gevaldigt mod muren. For små 20 år siden etablerede elektrikeren efter aftale 8 trådede "blindstik" rundt om i huset, således at vi efterfølgende nemt kunne sætte eks. PIR'er op til alarm eller andet. Der hænger 5 løse kabelender under målerskabet, hver med 8 ledere. Det første sted hvor jeg så prøver at finde ud af hvordan tomdåsen hænger sammen med en af de 5 x 8 (altså 40) ledere, er i gæstebadet. Her sidder et kabel med 4 ledere, så elektrikeren må have splejset de 8 tomdåsers ledere (formodentlig alle med 4-ledere) sammen med de 5 kabler med 8 ledere (formoder jeg). Men ikke en eneste af disse 4 ledere giver forbindelse med en af de 5 x 8 ledere i målerskabet.

Er der noget elektrikerlogik jeg ikke forstår her?

Hvis der sidder 4 ledere kabler i dåserne og 8 ledere kabel ved din tavle, så er der jo en samling et sted, måske på loftet, eller en skunk, eller måske en anden af de tomdåser, som der går en 8 leder i, og en 4 videre til sidste dåse.. så du skal på jagt efter en samling, som jeg ikke tror er samlet... elektrikeren dengang har nok ikke samlet det, da han jo ikke vidste hvad du skulle bruge det til..

 

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok