Hop til indhold

Underlig oplevelse med Ø80 Dimmer


Recommended Posts

Jeg har en underlig oplevelse jeg savner lidt indput på. For lige at beskrive oplevelsen kommer her installationen.

Jeg har to Ø80 Dimmer, koblet på 4 Transformatore, som hver driver 10 stk 10watt G4 halogener. Dvs 2 transformatorer pr dimmer. Jeg afmonterede alle pærene i påsken for at male loftet, og tændte lyset for lige at tjekke alle pærene var taget ud. Der var en tilbage som stod og blinkede da jeg tændte lyset. Herefter afmonterede jeg den sidste. Malede loftet, monterede det hele igen. Herefter tændte den ene dimmer ikke, og derfor heller ikke de 2 transformatorer. Jeg målte på dimmeren, den som tændte gave 180v som forventet, og den anden kun 28v. Hvis jeg frakobler transformatorerne, så giver den 180v som forventet. Jeg har prøvet at koble 230v direkte på transformatoren, og så virker den som den skal. Jeg tjekkede alle pærerne, og kunne konstatere at 8 pærer var sprunget, disse er så blevet skiftet / afmonteret, så alle pærerne igen virker. Tilkoblet dimmeren igen. Men samme resultat, den ene dimmer tænder stadig, men den anden giver kun 28v. 

 

Jeg er lidt nervøs, for at prøve at bytte om på de 2 dimmere, hvis der er noget jeg overser, og rent faktisk resikere at brænde dimmeren af. Men jeg synes ikke at kunne finde en logisk forklaring på hvad det er der lige foregår. Nogle gode ideer ? 

 

PFT. Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

Prøv at sætte en alm. pære på dimmeren. Hvis det er en HW1 udgave har de problemer med lave belastninger. Det resulter f.eks. i at hvis en pære springer mens den er tændt, og der kun er 1 pære på dimmeren, så kan du ikke slukke for dimmeren. Med andre ord er du nød til at skifte pæren mens der er spænding på, medmindre du slukker ved sikringen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Så har jeg fået målt lidt mere på den. Så snart der kommer belastning på. Så falder volt styrken til 0. Når der ikke er belastning er den fin 180v. Har prøvet med en simpel Halogen Pære. Er jeg derhenne jeg kan konkludere den er død ? Der sker heller ikke noget ved at trykke på hhv 1 / 2 knappen. Har også haft taget strømmen til den. Er der noget jeg mangler at teste. Er der en indbygget sikring i den eller ? 

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok